– Jeg får masse meldinger om at folk heier på meg. Det er stas, sier Camilla Stien-Martinsen.
Annonse
Læreren fra Høyenhall skole i Oslo er en av 15 semifinalister i kategorien Kunnskap i årets Vixen Awards. Og nå tenker du kanskje: «Hæ? Er ikke det en sånn mote-influenser-pris?»
Det gjorde Camilla også.
– Jeg ble nominert i fjor også. Da viste det seg at de hadde oppretta en ny kategori, nemlig «kunnskap». Men i fjor gikk jeg ikke videre. Men nå har juryen valgt meg som en av semifinalistene. Det er skikkelig stas!
Brenner for frilek
Camillas nominasjon skyldes jobben hun gjør som lærer. Og selvsagt at hun viser det frem i sosiale medier. Til daglig står hun i klasserommet hos førsteklasse på Høyenhall. På fritiden poster hun videoer med tips og triks, sterke meninger og inspirasjon som frk.1.klasse på Instagram, Tik Tok og Facebook. På Instagram har hun 20.000 følgere.
Det meste er filmet i hennes eget klasserom. Hun viser frem lekene der, kunst og kreasjoner. Oppskriftene til læringsmateriell, klipp og lim-oppgaver og brettspill gir hun bort gratis. Alt har hun laget selv.
– Det er klart det tar mye tid. Det er som å ha to jobber til tider. Men det er verdt det. Jeg får så mange hyggelige tilbakemeldinger. Og så får jeg frem det jeg brenner for.
Ilden lyser aller sterkest når hun snakker om frilek. På hennes skole har alle elevene fra 1.-3. klasse frilek.
Det er gull verdt, mener Camilla. Eller «Halleluja!», som hun selv sier:
– Jeg ser hva det gjør med barna, med samholdet dem i mellom og hvor mye de lærer av det. Det oppstår nye vennskap. Og nye konflikter. Barna lærer av begge deler. Og vi som voksne støtter dem når det trengs.
Hun bruker mye lek i både matte- og norsktimer også.
– Jeg kunne ramset opp alle kompetansemålene som dekkes i de to fagene med frilek med tanke på butikklek, kjøkkenlek, utkledning med rollelek, kortspill, brettspill, sjakk, tegning, forming, kortskriving, ordlaging og lesing i lesekroken.
I klasserommet til Camilla trenger ikke elevene sitte stille en gang.
«Sitt som du vil»
Sitt hvordan du vil. Eller ligg om du foretrekker det. Det er hennes filosofi.
På Instagram er det noen skeptiske kommentarer.
– Blir det ikke kaos?
– Det korte svaret er nei. Når jeg underviser ved tavlen kan de som vil sitte eller ligge på teppet foran i klasserommet. Noen trenger å stå også. Eller bevege seg litt rundt. Det er greit så lenge de ikke forstyrrer andre. Jeg bruker å si at de skal ha armer og bein for seg selv, forteller Camilla.
– Poenget er at jeg ønsker å ha et klasserom der elevene samarbeider med hverandre og har lavmælte samtaler. Jeg elsker å høre det summe.
Allerede da hun var lærerstudent merket hun hvor mye hun likte akkurat det der: å være en som kan skape en gnist.
Men det var egentlig ganske tilfeldig at det var lærer hun ble.
Elevene!!!
– Jeg skulle ønske jeg kunne si det var et kall, men sannheten er at jeg var innom tanken, eller drømmen, om å bli både skuespiller, popstjerne og advokat først. Men både jeg og tvillingbroren min, Andreas (Andreas Stien-Leenderts. Lærer og forfatter. Red. anm.) var usikre.
Det var foreldrene deres som lanserte ideen om lærerutdanning.
– Det passer meg perfekt. Lærerjobben rommer alt. Jeg kan være litt skuespiller i høytlesingen, jeg må være litt advokat og passe på at ting går riktig for seg, og med så mye dans og musikk får jeg opptre ofte.
– Hva er det aller beste med å være lærer?
– Uten tvil elevene.
– Du kan sette tre utropstegn etter det.
– !!!
– Det er elevenes beste jeg brenner for. Det jeg gjør skal være til det beste for dem, ikke nødvendigvis for meg som lærer. Hver dag går jeg inn i klasserommet og tenker at jeg skal gjøre en enda bedre jobb enn jeg gjorde i går. Som lærer må du være motivert og interessert, og villig til å endre din praksis om det er det beste for barna.
Det hører godt sammen med en annen av hennes kampsaker: Det er lærerne som kjenner klasserommet best!
Annonse
Besøkte stortinget
– Det verste jeg vet er når politikerne sier at det er viktig å ha tillit til lærerne, før de i neste åndedrag forteller hvordan skolen må endres. Da blir jeg irritert.
I oktober i år ble Camilla invitert til Utdannings- og forskningskomiteen for å snakke skole med politikerne der. Den sjansen grep hun.
– Det var skikkelig spennende. De var oppriktig interessert og noterte side opp og side ned.
– Fikk de sitte som de ville?
– Haha. Ja, men de satt overraskende pent. De var nok jeg som var mest hit og dit med mine fakter. Men jeg blir så engasjert.
– Hvis du fikk være kunnskapsminister da, hva ville vært det første du tok tak i?
– Da ville jeg gått all in for en myk overgang fra
barnehage til skole og tone ned testregimet. Jeg ville også lagt til rette for
at skolen i større grad blir praktisk. Alle politikere vil jo det, men de
må gjøre alvor av snakket!