Bemanningsnormen praktiseres feil

Debatt: Loven praktiseres ikke etter sitt formål. Da holder det ikke å vise til at loven egentlig er god nok.

Publisert

Et flertall på Stortinget har blitt enige om rammene for en ny barnehagelov gjennom et barnehageforlik. 

Barnehageforliket inneholder ingen krav om økt bemanning i forhold til hva dagens lov krever, som var et av de omstridte punktene i forhandlingene. Hva sier egentlig loven i dag om hvor mange voksne man trenger i barnehagen, og er det godt nok?

Bemanningsnormen

Dersom du har barn i barnehage eller fulgt med på debatten i media, kan du ikke unngått å ha hørt det magiske ordet «bemanningsnormen». «Vi følger bemanningsnormen», svarer de fleste barnehageeiere, der kritikk om bemanning blir påpekt. Kari Nessa Nordtun svarte selv på skriftlig spørsmål fra stortinget at i 2023 oppfylte 99 % av alle barnehager bemanningsnormen, som ble innført i 2018.

Likevel viser aksjonsgruppene «foreldreopprøret» og «barnehageopprøret» (med 26 000 medlemmer på Facebook) at foreldre og ansatte opplever at bemanningen er sviktende og ønsker at det lovfestete kravet om bemanning må økes. Regjeringen skriver selv i sin barnehagestrategi fra 2023, «Barnehagen for en ny tid»:

«til tross for at statistikken viser at bemanningen i barnehagene er blitt bedre, har departementet fått innspill fra barnehager og andre aktører om at mange ansatte og foreldre opplever at det er for få ansatte på jobb i barnehagene, særlig i deler av barnehagedagen.»

Stadig flere barnehager oppfyller bemanningsnormen samtidig som opplevelsen er at barnehagene blir dårligere bemannet. Går det an? Ja, det gjør det faktisk.

Barnehagelovens krav til bemanning

Det er barnehagens innhold og hvordan barna har det, som er den egentlige målestokken på om barnehagen har tilstrekkelig grunnbemanning. I barnehageloven står det at bemanningen må være «tilstrekkelig» til at personalet kan drive et «tilfredsstillende pedagogisk virksomhet».

Loven har i tillegg tallfestet antall ansatte som minst må være oppfylt for at barnehagen skal klare å utføre de lovpålagte oppgavene sine. Det er dette som er bemanningsnormen og som ble innført i 2018. Barnehagene skal ha «minst (…) én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år».

Tanken bak bemanningsnormen er at et tallfestet krav til grunnbemanning gjør det mer sannsynlig at kvalitetskravet til barnehagen oppfylles.

Hvorfor bemanningsnormen ikke fungerer

Bemanningsnormen er utformet for å gi barnehageeiere et skjønnsrom til selv å organisere barnehagen. Samtidig gir det barnehageeiere også mulighet til å anvende normen på en måte som i realiteten betyr at barnas behov for bemanning ikke ivaretas. Dette ble påpekt av høringsinstansene da lovforslaget var på høring i 2017. Normen anvendes feil på tre måter:

1. Normen praktiseres som en standard fremfor en minstestandard

Før innføring av bemanningsnormen var mange høringsinstanser bekymret for at et krav til minstestandard ville bli praktisert som en standard, og at barnehager ville bemanne ned, dersom de var bedre bemannet. Mye kan tyde på at de fleste barnehager i dag ikke har flere ansatte enn bemanningsnormen krever.

2. Normen stiller ikke krav til hvor mange ansatte som faktisk er med barna

Det høres ut som bemanningsnormen betyr at på en småbarnsavdeling med 9 barn er det tre voksne til stede og på en storbarnsavdeling med 18 barn er det tre voksne til stede. Men slik er ikke bemanningsnormen utformet. Den stiller kun krav til antall ansatte holdt opp mot antall barn.

Det fleste barnehager har åpningstider som er lengre enn den ansattes arbeidsdag, opp til 10 timer. Det betyr at antallet voksne er mindre deler av dagen, normalt de første og siste timene om dagen.

De ansatte har også andre arbeidsoppgaver. Pedagogiske ledere skal ha 4 timer hver til planleggingstid i uka. I tillegg kommer foreldresamtaler, pauser og andre møter. Gitt barnehagens organisering, vil nok en «normal barnehagehverdag» bety ca. to timer med full bemanning om dagen. Ved sykefravær, uforutsette samtaler med foreldre, avdelingsmøter og annet, tas dette av de to timene som er igjen.

3. Normen stiller ikke krav om å kalle inn vikar ved sykefravær

Bemanningsnormen vil fortsatt være oppfylt selv om ansatte er syke. De er fortsatt «ansatt». Flere kommuner har som strategi at man skal bruke så lite vikarer som mulig, av hensyn til økonomi. Bergen kommune er et eksempel hvor de kommunale barnehagene får beskjed om at det ikke er økonomi til å kalle inn vikar (Bergens Tiende 10.04). Molde kommune vedtok, som en av mange kommuner, i kommunestyret i november 2023 at man skulle «redusere vikarbruk/holde stillinger vakant» som et av flere sparetiltak i kommunale barnehager for 2024.

Kontroll med barnehagenes bemanning er nødvendig

Barnehageeiere må sørge for at de har nok og kvalifisert personell på jobb for å dekke barnas behov i hele åpningstiden, sammen med barna, hver dag, for å oppfylle barnehageloven.

Et lovbrudd kan få rettslige konsekvenser for barnehageeierne, selv om de i teorien oppfyller bemanningsnormen. Det er viktig at ansatte ikke underrapporterer hendelser i hverdagen og at foreldre melder fra om sine opplevelser. Både kommunen og statsforvalter må veilede og utføre nok tilsyn til å sikre at barnehagene oppfyller kvalitetskravene i loven.

Er regelen om bemanning god nok?

Stortinget har ikke blitt enig om å endre dagens krav til bemanning i barnehageloven. Gitt det lovpålagte kvalitetskravet, så skal loven sikre en tilfredsstillende grunnbemanning. Loven praktiseres likevel ikke etter sitt formål. Da holder det ikke å vise til at loven egentlig er god nok. 

Så lenge bemanningsnormen praktiseres som en hovedregel bør den være utformet som en hovedregel med et høyere krav til antall ansatte pr. barn, og ikke som et minstekrav. Regjeringen bør også følge opp forslagene i sin egen strategi om å stille krav til vikarbruk, og gjennomgå oppgaver som tar ansatte bort fra barna, i en ny barnehagelov.

 

 

Powered by Labrador CMS