· Utarbeide et nasjonalt program for mer praktisk læring som også skal bidra til å stimulere til mer fysisk aktivitet.
· Innføre et valgfag for alle elever på mellomtrinnet
· Gjøre det obligatorisk for ungdomsskoler å tilby arbeidslivfag. Det kan være et alternativ til fremmedspråk.
· Etablere en tilskuddsordning til skolemiljøteam.
· Iverksette en tiltakspakke for å forebygge bekymringsfullt fravær og opprette et fraværsregister.
· Innføre et nytt og bedre kvalitetsutviklingssystem.
· Gi lærere og andre ansatte i laget rundt barn og unge mulighet til videreutdanning gjennom et nytt system for kompetanse- og karriereutvikling i skolen.
Men uten klare prioriteringer, tilstrekkelig med ressurser til kommunene og et nytt kvalitetsutviklingssytem, mener han det blir umulig å lykkes.
– Utdanningsforbundet har i lang tid bedt om en
anerkjennelse av skolens brede samfunnsoppdrag. Det handler om at vi både skal danne og
utdanne. Da er det helt nødvendig at skolen har ressurser og kompetanse til å
se hele eleven. Vår jobb som lærere er å bidra til at eleven utvikler både
kreative, praktiske, akademiske og fysiske ferdigheter, sier han.
– Skal regjeringen og stortinget lykkes med en mer praktisk og variert skole, må de investere i læreren. Det er læreren i klasserommet som skal løse oppgaven. At politikerne slår hverandre i hodet med ideologisk forankrede forslag kommer ikke til å løse noen ting.
Savner penger
Allerede i forrige ungdomstrinnsmelding fra 2010, står det at elevenes motivasjon daler fra 5. til 10. trinn og at skolen må bli mer praktisk og variert. Nå, 14 år senere, foreslår politikerne det samme.
– Problembeskrivelsen og hva som trengs er påfallende likt. Hvorfor har ikke endringene kommet?
– Det er et veldig godt spørsmål og det er her den gordiske
knuten ligger. Det som foreslås i innstillingen bidrar ikke direkte til å gjøre skolen mer praktisk og variert. Og uten tilstrekkelig
finansiering og en klar satsing på lærerkompetanse, risikerer vi igjen at de
gode intensjonene og forslagene til tiltak som ligger i stortingsmeldingen forblir på papiret, sier Røsvoll.
– Kan ende som papirtiger
På spørsmål om også grunnskolelærerutdanningene bør legges om, slik at lærerstudentene i større grad lærer å ta i bruk mer praktiske og varierte metoder, sier han:
– Ja, det også. Samtidig må de som underviser i praktiske og estetiske fag få mulighet til å skaffe seg nødvendig kompetanse. Det er
et signal om at denne typen kompetanse er etterspurt. Dessuten er en praktisk
skole dyrere enn en teoretisk. Det betyr at vi savner konkrete økonomiske
forpliktelser fra regjeringens side. Kommer ikke det på plass, kan stortingsmeldingen
ende som en papirtiger.
UDF-lederen er også kritisk til at regjeringen peker på kommunene, når lærerkompetansen skal heves.
– Det mener jeg er en ansvarsfraskrivelse fra regjeringens
side. For alle vet at i den økonomiske situasjonen kommunene står i nå, så vil
de ikke prioritere dette. Her leker de peke–på–hverandre–leken. Det er en
kraftig barriere for å realisere målene i stortingsmeldingen. Utdannings- og forskningskomiteen gir
heller ingen tilrådning som bidrar til en løsning her, fastslår Røsvoll.
Han mener det må bygges kapasitet i universitets– og høgskolesektoren
til videreutdanning og i tillegg må kommunene få tydelige forpliktelser på seg.
Lærere som ønsker å videreutdanne seg, må få nødvendig økonomisk støtte,
fastslår han.
Tiltak foreslått i stortingsmeldingen
I stortingsmeldingen foreslår regjeringen:
· Bygge opp et nasjonalt program for en mer praktisk
skole
· Legge til rette for mer praktisk og
motiverende læring
· Bygge opp kompetanse i faglig og tverrfaglig praktisk
læring
· Styrke utvalgte nasjonale sentre slik at de kan bidra
med opplegg til praktisk læring på sine områder
· Satse på utviklingsprosjekter som stimulerer til
en særlig praktisk skolehverdag
· Gi støtte til vurderingsformer som fremmer praktisk
læring
· Prøve ut alternative og praktiske
eksamensformer
· Prøve
ut eksamen i praktiske og estetiske fag
· Øke satsning på videreutdanning i praktiske og
estetiske fag
· Gi elever mulighet til å velge et praktisk
valgfag på mellomtrinnet
· Legge til rette for praktisk og relevant opplæring
i realfag gjennom et nasjonalt program
· Stimulere til at elever får mer praktisk,
variert og relevant læring i realfag
– Regjeringen har bevilget 160 millioner til utstyr og
innført en rentekompensasjonsordning som skal muliggjøre ombygging av skoler og støtteordninger for kompetanseheving er søkbare. Holder det?
– Det er bra at regjeringen har økt potten. Men fortsatt får
kommunene alt for lite penger til at dette monner. Samtidig er samfunnet nå
inne i en økonomisk situasjon der vi vet at kommunene vil vegre seg «big time»
for å sette seg i mer gjeld enn de allerede har. Jeg tror det skal mye til
før kommunene velger å ta opp lån for å investere i lærerkompetanse og infrastruktur som gjør
det lettere å drive en mer praktisk og variert skole, sier Røsvoll.
Dagens nasjonale prøver snevrer inn målet
– Prøitz–utvalget beskriver dagens
kvalitetsutviklingssytem som alt for stort og fragmentert. Er det til hinder
for å få til en mer praktisk og variert skole?
– Utdanningsforbundet har landsmøtevedtak på
at dagens nasjonale prøver må avvikles og erstattes av læringsstøttende prøver.
Heldigvis ser det nå ut til at komiteens flertall har innsett at dagens prøver
ikke har fungert etter hensikten. Men vi er skuffet over at komiteen
ikke gir råd til Stortinget om å endre. Skal vi realisere et godt nasjonalt
kvalitetsutviklingssystem, som regjeringen lover oss, så er det første som må
skje at dagens nasjonale prøver avvikles, sier han.
– Høyre tar fortsatt til orde for å beholde nasjonale
prøver som både gir informasjon til læreren og til skoleeier. Hva mener du om
det?
– Uten en omlegging til nye læringsstøttende prøver,
risikerer vi å fortsette med et system som er bygget på feil premisser. De
nasjonale prøvene har bidratt til en målforskyvning i skolen og
en begrenset forståelse av hva kvalitet er. Vi må erstatte dagens nasjonale prøver med
vurderingsverktøy som er læringsstøttende og relevante for lærerne. Komiteen
burde tilrådd regjeringen å intensivere arbeidet med å utvikle et nytt
kvalitetsutviklingssystem. For det systemet vi har i dag, det har i over 20 år
snevret inn det vi holder på med i skolen, sier Røsvoll.
Mener partiene hilser hjem
I innstillingen Utdannings- og forskningskomiteen leverte fra seg hadde flertallet bare klart å samle seg om seks tiltak. De
handler om temaer som å utrede skolemat og laget rundt eleven, forlenge
ordningen med mobbeombud og styrke PPT.
– Er du overrasket over at de 72 forslagene i innstillingen spriker i så mange retninger?
– Nei, jeg er egentlig ikke så overrasket. For det vi ser her, er at hvert parti skal hilse hjem med ideologisk forankrede forslag. Det vi trenger i stedet, er at politikerne samler seg om å gi læreren støtte til å realisere skolens brede formål. Da må vi ha brede forlik som tar utgangspunkt i profesjonsfellesskapet, skoleledelsen, lærerutdannere og skoleforskere.
Røsvoll ber politikerne om å lytte til lærere og ledere i skolen:
– Nå må både regjeringen og komiteen innse at man har lyttet
alt for lite til lærere og ledere i skolen. I stortingsmeldingen
lover regjeringen å endre nasjonale prøver og de peker på flere tiltak som kan gjøre skolen mer praktisk
og variert. (Se faktaboks) Det viser at noen faktisk har lyttet. Samtidig er det alt for lite
spor av læreren både i stortingsmeldingen og i det komiteens flertall har
samlet seg om.
Røsvoll frykter de langsiktige konsekvensene av det:
– Jeg synes faktisk at dette er ganske skummelt. For sammen
med regjeringen har organisasjonene vært med på å lage en strategi for å
rekruttere flere lærere og gjøre læreryrket mer attraktiv. Da er første bud: Lytt
til lærere og ledere i skolen. Hvis politikerne nå bare fortsetter å dundre på
med sine ideologisk forankrede forslag, da kommer det ikke til å skje noen endringer,
fastslår han.
Annonse
Lemper ansvaret ut
Regjeringen vil ha mer praktisk og variert undervisning også
i lesing, skriving og regning, ikke bare i praktiske og estetiske fag. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
peker på at vi aldri har hatt bedre utdannede lærere.
– Hvis ministeren overlater til lærerne å gjøre endringer
og peker på metodefrihet og tillitsreform, betyr det at tillitsreformen er blitt et tveegget sverd?
– Det å overlate endringene til læreren, er en måte å lempe ansvaret ut
på, fordi vi samtidig vet at ressurssituasjonen ute i kommunene er prekær og at
lærerne har store klasser.
– Er det de svake resultatene på nasjonale
prøver og frykten for flere nedslående resultater i TIMSS, PISA og andre internasjonale undersøkelser som gjør at politikerne ikke våger å endre?
– Det er veldig sterke krefter som ønsker å opprettholde
dagens system. Derfor er jeg klinkende klar på at rangeringene som lages på bakgrunn av slike testresultater, har vært helt feil måte å beskrive kvalitet i skolen på. Dette må nå endres. Og det må gå
igjennom i Stortinget, avslutter Røsvoll.