Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Kunnskapsministeren krisemaksimerer resultatene etter PISA-undersøkelsene
Debatt: Å svartmale situasjonen slik kunnskapsministeren gjør, tjener verken lærerne, elevene eller skolesystemet som helhet.
Da kunnskapsminister la frem
tallene fra Programme for International Student Assessment (PISA)-undersøkelsen
fra 2022, beskrev hun resultatene som «svært alvorlige tall» [1]. I
samme artikkel ble norske skoleelevers prestasjoner omtalt som «svært dårlig».
Men er det egentlig grunn til panikk? Det mener jeg ikke.
For det første synes jeg ikke
resultatene fra PISA-undersøkelsen er så dårlige som mange vil ha det til. For
det andre stiller jeg spørsmål ved hvor troverdige disse undersøkelsene faktisk
er som målestokk for norske elevers kunnskapsnivå.
Rapportene etter PISA-undersøkelsen
viser at norske elever presterte nært OECD-gjennomsnittet i matematikk og
lesing, men under OECD-gjennomsnittet i naturfag. Dette kunne
kunnskapsminister Nordtun ha beskrevet som «OK, men vi har litt å jobbe
med når det kommer til naturfag». I stedet velger
hun en langt mer dramatisk tone.
Ja, det er
sant at Norge gjør det dårligere enn Sverige – i denne omgang. Men det er verdt
å huske at situasjonen har vært annerledes tidligere. I 2012, presterte
svenske elever langt under gjennomsnittet på lesing, og norske elever - litt
over. Man ser i denne perioden en
lignende trend i matematikk og naturfag, som svenske og norske elever også har
blitt målt i. I 2012 lå svenskene under, mens nordmennene klarte seg bra. Mellom 2012 og 2018 gjorde svenskene en imponerende opphenting, og
deres resultater nærmet seg Norges nivå. Men etter pandemien har vi sett en
generell tilbakegang, både i Norge, Sverige og mange andre land som deltar i
PISA-undersøkelsene. Dette er altså ikke et særnorsk fenomen.
Selv om
resultatene fra 2022 viser at Sverige nå har passert oss, er det ingen grunn
til å overdramatisere situasjonen. Svenskene har vist at fremgang er mulig, og
jeg er overbevist om at norske elever kan gjøre det samme.
PISA-resultatene
svinger fra år til år, og det er kanskje ikke sikkert at testene fanger opp
elevenes reelle kompetanse i lesing, regning og naturfag. Kanskje måler de
heller hvor mye innsats elevene legger i å svare på selve testen, slik
professor emeritus Svein Sjøberg hevder. Dette vet vi rett og slett ikke.
Sjøberg forteller i sin artikkel at
man egentlig ikke kan konkludere med noe sikkert, ut ifra PISA-undersøkelsene. [2] De måler ikke skolekunnskap slik den er definert i norske læreplaner,
og resultatene gir derfor et begrenset bilde av elevenes faktiske nivå. Men
likevel er det stadig panikk i norske medier og på kontoret til
kunnskapsministeren i kjølvannet av fremleggelsen av PISA-undersøkelsene.
Kanskje bør
vi stille oss spørsmålet: Hva er egentlig poenget med denne panikken? I stedet
for å forsøke å finne løsninger på et problem vi ikke engang vet om eksisterer,
kunne vi bruke mer tid på å diskutere hva som faktisk er viktig for norsk
skole. Vi trenger gjennomtenkt politikk og konstruktiv debatt, ikke
skremselspropaganda basert på misvisende statistikk.
En annen
viktig problemstilling Sjøberg løfter, er om PISA brukes som et maktpolitisk
instrument. Dette er en relevant diskusjon, spesielt når vi ser hvordan Nordtun
velger å håndtere resultatene. Hun har blant annet innført et landsdekkende
mobilforbud i skolene, med henvisning til de «svært alvorlige» resultatene fra
PISA. Men er dette egentlig en stor nyhet? Norske skoler har i mange år hatt
muligheten til å innføre mobilforbud lokalt der det har vært nødvendig. I
praksis fremstår Nordtuns tiltak mer som «smør på flesk» enn som en reell
reform.
I Dagsnytt 18, 18. juni, nevner
Nordtun at det er viktig at vi ikke snakker ned lærernes kompetanse. Men det er
nettopp det hun gjør når hun krisemaksimerer relativt stabil statistikk over
resultat. Poenget er: Det er ikke krise. Det er rom for forbedring, det
er det alltid. Men å svartmale situasjonen slik
kunnskapsministeren gjør, tjener verken lærerne, elevene eller skolesystemet
som helhet.
NOTER
[1] https://www.aftenposten.no/norge/i/lwvAw9/regjeringen-vil-vrake-dagens-nasjonale-proever
[2] Svein Sjøberg, "PISA-syndromet – Hvordan norsk skolepolitikk blir
styrt av OECD," Nytt norsk
tidsskrift 31, no. 1 (2014), https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3053-2014-01-04.