Eksamen bør tilpasses bedre til elevene
Debatt: Mulighetene til tilpassing i dagens eksamensform blir ikke godt nok utnyttet.
Kjære
Udir, har vi samme forståelse av hva tilpassing egentlig er?
I debattinnlegget vårt «Tilpasning er viktig, også på eksamen» (27.08.24) kritiserte vi dere for at avgangseksamenene i norsk ikke var godt nok tilpasset elevene. Vi synes ikke at dere i svaret «Eksamen og standpunkt utfyller hverandre» (04.09.24) svarer godt nok på kritikken.
Vi er helt enige i at eksamen skal være lik for alle. Når vi snakker om tilpassing i forbindelse med eksamen, mener vi ikke tilpassing på individnivå. Desto viktigere er det at eksamensoppgavene må ha en utforming som gjør at de passer flest mulig. Dette er ikke i stor nok grad på plass nå, noe vi gav flere konkrete eksempler på i debattinnlegget vårt.
Vi stiller oss også undrende til om dette likhetsprinsippet på eksamen bør gjelde i norskfaget på tvers av yrkesfaglige studieretninger. Er det hensiktsmessig at vg2-elevene på bygg- og anleggsfag sitter på eksamen med de samme oppgaveformuleringene og det samme tekstutvalget som en kommende barne- og ungdomsarbeider når læreplanen slår fast at teorifagene skal være yrkesrettede?
Vi er glade for at dere støtter oss i at «klare formuleringer i oppgavene, bredt tekstutvalg og gode grafiske løsninger» er «viktige krav til eksamen», og at de eksemplene vi trekker frem, «kunne vært løst på en annen måte». Men om dere ser dette som så viktig, hvorfor er det ikke bedre gjennomført i faktiske eksamensoppgaver?
Dere peker på at underveisvurdering og standpunktkarakterer gir større mulighet for variasjon og tilpassing enn eksamen. Dette er en selvfølge. Det oppleves likevel provoserende når dere gjemmer dere bak at tidsrammen på fem timer begrenser muligheten for å gjøre tilpassinger. Vi lærere tilpasser daglig flere førtifem-minuttersøkter i klasserommet.
Vi etterlyste også mer inspirerende tekster på eksamen, særlig flere sammensatte tekster. Dere skriver at åndsverksloven begrenser muligheten til å bruke filmer på eksamen. Er dette et faktum skrevet i stein? Vi opplever ikke dette som et problem i undervisningen. Både filmer og andre sammensatte tekster finnes fritt tilgjengelig i massevis.
Kanskje man til og med kan se for seg at elevene kunne fått mulighet til å produsere sammensatt tekst på eksamener? Kompetansemålene i norsk etter 10. trinn vektlegger det å være kreativ og å kunne begrunne valg av uttrykksform i minst like stor grad som det å produsere ren tekst. Vi lever i 2024, og vi må bruke de digitale mulighetene som finnes til elevens beste.
Vi vil derfor oppfordre dere til å ta ansvar for at eksamensoppgavene fremover blir mye bedre tilpasset elevene, og at dere bruker de digitale mulighetene som finnes i dag, til å gi elevene mer inspirasjon og mer rom for mestring også på eksamen.