Ill.foto: Mostphotos
Eksamen bør tilpasses bedre til elevene
Debatt: Mulighetene til tilpassing i dagens eksamensform blir ikke godt nok utnyttet.
Kjære
Udir, har vi samme forståelse av hva tilpassing egentlig er?
I
debattinnlegget vårt «Tilpasning er viktig, også på
eksamen» (27.08.24)
kritiserte vi dere for at avgangseksamenene i norsk ikke var godt nok tilpasset
elevene. Vi synes ikke at dere i svaret «Eksamen og standpunkt utfyller
hverandre»
(04.09.24) svarer godt nok på kritikken.
Vi er helt
enige i at eksamen skal være lik for alle. Når vi snakker om tilpassing
i forbindelse med eksamen, mener vi ikke tilpassing på individnivå. Desto
viktigere er det at eksamensoppgavene må ha en utforming som gjør at de passer flest
mulig. Dette er ikke i stor nok grad på plass nå, noe vi gav flere konkrete
eksempler på i debattinnlegget vårt.
Vi stiller
oss også undrende til om dette likhetsprinsippet på eksamen bør gjelde i norskfaget
på tvers av yrkesfaglige studieretninger. Er det hensiktsmessig at vg2-elevene
på bygg- og anleggsfag sitter på eksamen med de samme oppgaveformuleringene og det
samme tekstutvalget som en kommende barne- og ungdomsarbeider når læreplanen
slår fast at teorifagene skal være yrkesrettede?
Vi er glade
for at dere støtter oss i at «klare formuleringer i oppgavene, bredt
tekstutvalg og gode grafiske løsninger» er «viktige krav til eksamen», og at de
eksemplene vi trekker frem, «kunne vært løst på en annen måte». Men om dere ser
dette som så viktig, hvorfor er det ikke bedre gjennomført i faktiske
eksamensoppgaver?
Dere peker
på at underveisvurdering og standpunktkarakterer gir større mulighet for
variasjon og tilpassing enn eksamen. Dette er en selvfølge. Det oppleves
likevel provoserende når dere gjemmer dere bak at tidsrammen på fem timer
begrenser muligheten for å gjøre tilpassinger. Vi lærere tilpasser daglig flere
førtifem-minuttersøkter i klasserommet.
Vi
etterlyste også mer inspirerende tekster på eksamen, særlig flere sammensatte
tekster. Dere skriver at åndsverksloven begrenser muligheten til å bruke filmer
på eksamen. Er dette et faktum skrevet i stein? Vi opplever ikke dette som et
problem i undervisningen. Både filmer og andre sammensatte tekster finnes fritt
tilgjengelig i massevis.
Kanskje
man til og med kan se for seg at elevene kunne fått mulighet til å produsere
sammensatt tekst på eksamener? Kompetansemålene i norsk etter 10.
trinn vektlegger
det å være kreativ og å kunne begrunne valg av uttrykksform i minst like stor
grad som det å produsere ren tekst. Vi lever i 2024, og vi må bruke de digitale
mulighetene som finnes til elevens beste.
Vi vil derfor oppfordre dere til å ta ansvar for at
eksamensoppgavene fremover blir mye bedre tilpasset elevene, og at dere bruker
de digitale mulighetene som finnes i dag, til å gi elevene mer inspirasjon og
mer rom for mestring også på eksamen.