Foto: Mostphotos
Tilpasning er viktig, også på eksamen
Debatt: Hvorfor tar tilpasset opplæring en brå slutt på avgangseksamen i norsk?
Kjære Udir, er
ikke tilpasning viktig på eksamen?
Tilpasset opplæring er et sentralt
prinsipp når lærere planlegger undervisning. Dere pålegger oss å gi alle elever
likeverdige muligheter til læring og utvikling. Hvorfor tar denne tilpasningen
en brå slutt på avgangseksamenene i norsk som dere er ansvarlige for?
Unødvendig kompliserte formuleringer
Hvis alle elever skal få vist kompetansen sin på eksamen, er
første bud at de forstår oppgavene! Uklare og lange oppgaveformuleringer
med til dels mye introtekst gjør det unødvendig vanskelig å skille ut oppgavebestillingen.
Dere må utforme oppgavene slik at alle elever får vist hva de faktisk kan, også
de med lavere lesekompetanse og analytiske ferdigheter. Tilpasninger som færre
ord, flere bilder og større skrift gjør det tydeligere for eleven hva hen blir
bedt om å gjøre, uten at det forringer sensors mulighet til å vurdere oppgavene
rettferdig.
Arbeid med tekster står sentralt på
avgangseksamenene i norsk. Men hvor inspirerende er disse tekstene
egentlig? En digital eksamen gir rom for spennende multimodale elementer i tekstutvalget,
men denne muligheten blir i liten grad brukt. Årets tiendetrinn jobbet for
eksempel med sju tekster på forberedelsesdagen. Bare to av disse tekstene hadde
andre elementer enn ren tekst, hvorav det ene var et maleri av Theodor
Kittelsen. Dette er fjernt fra de tekstene tenåringene forholder seg til i
hverdagen.
De siste årene har dere gradvis
gjort oppgavene mer komplekse. For å sikre seg mot at elevene får hjelp
av KI, krever mange oppgaver nå også at tematikken skal relateres til elevens
eget liv, og/eller at de skal reflektere over mer komplekse sammenhenger. Disse
oppgavene forventer mye, selv for de faglig sterkeste elevene. Selv om
kunnskapen har blitt lettere tilgjengelig, har ikke ungdommene automatisk blitt
smartere.
Smale eksamensoppgaver
Dere kan heller ikke lage
eksamensoppgaver som er smalere enn kompetansemålene. Læreplanen for grunnskolen bruker stort sett
begrepene sakprosa og skjønnlitteratur, og gir stor frihet for
lærebokforfattere og lærere til å velge tekster. På eksamen ber dere likevel elevene
om å skrive i og uttale seg om svært spesifikke sjangere, som filmanmeldelse,
tur-blogg og korrespondentbrev. Hvilken 16-åring vet intuitivt noe om
virkemidlene i et korrespondentbrev?
Tilsvarende ble elevene på
norskeksamen på vg2 yrkesfag forrige høst bedt om å skrive et møtereferat fra
et fiktivt møte for lærlinger. Dere tenker kanskje at dette er yrkesrelevant,
men avgangselever på vg2 har ingen erfaring med å være lærlinger, og
møtereferat er heller ikke en sjanger som nevnes i læreplanen for yrkesfag. Flere
av kompetansemålene nevner derimot faglitteratur og faguttrykk fra eget
yrkesfaglig område, men dette dekkes ikke godt nok på en norskeksamen som
er lik for alle utdanningsprogrammene.
Digitalisering gir muligheter for bedre tilpassede
eksamensoppgaver. Dere må ta med dere tilpasset opplæring inn i eksamenslokalet
og lage eksamenssett som gir alle elevene gode muligheter til å vise sin reelle
kompetanse på en relevant og oppdatert måte.