Ill.foto: Mostphotos
Skoler og barnehager er en viktig del av kriseberedskapen
Debatt: Barnehage og skole spiller en avgjørende rolle i å forme kritisk tenkning og mediekompetanse hos barn og unge.
Norge
er et samfunn med høy grad av tillit, og våre demokratiske verdier står sterkt.
Likevel føler flere seg utrygge i dag enn de gjorde i 2014, ifølge en undersøkelse
Respons Analyse har gjort for Norges offisers- og spesialistforbund i 2024.
På spørsmål «hva anser du som den farligste trussel mot deg og din
families trygghet og sikkerhet» svarer 15 prosent krig, ifølge undersøkelsen. På
samme spørsmål i 2014 var tallet 2 prosent. 7 prosent anser terrorhandling som
den farligste trussel, mot 4 prosent i 2014.
Barnehage
og skole har et mandat om å utdanne, men også om å danne. For Skolenes
landsforbund er trygghet mye mer enn forsvar og tradisjonell beredskap. I møte
med en stadig mer kompleks verden, er det avgjørende at vi investerer i skole
og barnehage som grunnpilarer i vår samfunnsberedskap. Ved å styrke
utdanningssystemet, verner vi ikke bare demokratiet, men også fremtiden til
våre barn og unge.
Sosiale
medier og kunstig intelligens, inkludert «deepfake», gjør det vanskeligere enn
noen gang åS skille mellom hva som er sant og hva som er usant. Barnehage og
skole spiller en avgjørende rolle i å forme kritisk tenkning og mediekompetanse
hos barn og unge.
Ved
å sørge for en lik skole for alle, gir vi alle et likt utgangspunkt, og kan
hindre utenforskap.
For
at barn og unge skal lære, må de kjenne på trygghet og tilhørighet. Denne tryggheten
må skapes i barnehagen, på skolen, i klasserommet, med ulike profesjoner –
ansatte – som skaper et solid fundament rundt barnet. Nevnte undersøkelse fra
Respons Analyse viser at nordmenn frykter både trafikkulykke og økonomiske
problemer mer enn krig (17 prosent hver). Det handler uansett om å gi trygghet.
Skole-
og barnehageansatte har også en viktig jobb i en krise. For at noen skal gå på
jobb for å ta imot syke og sårede eller verne viktige samfunnsstrukturer, må
ansatte i skoler og barnehager også stille på jobb. Ansatte i skoler og
barnehager er også en del av kriseberedskapen om det verste skulle skje.
Forebyggende arbeid er viktigst
Den
viktigste oppgaven for utdanningssektoren er likevel å jobbe forebyggende. Inkluderende
og mangfoldige læringsmiljø bidrar til å forebygge utenforskap og
radikalisering. Når barn og unge føler seg sett, hørt og verdsatt, minsker
risikoen for at de søker tilhørighet i ekstreme miljøer. Fellesskolen
skal favne alle, og da er det viktig med riktig og god kompetanse hos de
ansatte. Skolenes landsforbund presiserer at kompetansehevingen må skje i hele
laget. Alle ansatte som jobber med barn og unge, er en viktig brikke i det
forebyggende arbeidet.
Utdanning
gir barn og unge de verktøyene de trenger for å delta aktivt i samfunnet og
bidra til en positiv utvikling. Gjennom utdanning lærer de å stille spørsmål og
utvikle en sunn skepsis til informasjonen de møter. De lærer å skille ut «fake
news».
Skolenes
landsforbund mener at skolen har en sentral rolle i å bygge demokratisk
motstandskraft og forebygge ekstremisme. Vi vektlegger derfor viktigheten av
tidlig innsats, kompetanseheving blant ansatte, erkjennelse av at
ansatte i oppvekstsektoren er kritisk personell, og styrking av undervisningen
om demokrati, menneskerettigheter og kritisk tenkning. Fellesskolen og
barnehagen legger et godt grunnlag for å inkludere og ivareta utsatte grupper
for å skape et samfunn med demokratisk motstandskraft.
Et sterkt demokrati er avhengig
av informerte og engasjerte borgere. Terror destabiliserer samfunnet, og er en trussel mot vårt åpne og
demokratiske samfunn. Forebygging koster mindre enn å reparere. Ved å sørge for
mer midler til kompetanse i skolen og legge til rette for et godt samarbeid på
tvers av sektorer, kan vi sammen skape et samfunn som er mer motstandsdyktig.
Sammen kan vi sikre at nye generasjoner har de beste
forutsetningene for å møte morgendagens utfordringer med kunnskap, kritisk
tenkning og et sterkt verdigrunnlag
Demokratiets
motstandskraft er demningen mot ekstremisme som vi alle har ansvar for å bygge
og vedlikeholde, helt ned til barnehagenivå.