– Slitartillegg der framme hjelper ikkje i ein arbeidskvardag der du spring maraton i parkdress kvar dag, skriv Roar Ulvestad.
Ill.foto: Mostphotos
Dei viktigaste seniortiltaka er før femti
Debatt: – Skal vi få fleire til å stå lenger i yrket, må vi sjå på kva vi kan gjere med sjølve innhaldet.
Rekrutteringskrisa
vi opplever i helse- og kunnskapssektoren har mange årsaker, og eg har tidlegare
påpeikt at vi
bør spørje ungdomen sjølv om kvifor utdanningane i desse sektorane blir
valde vekk.
Medan vi
hankar inn desse svara, er det andre spørsmål vi kan tenkje på, som: Korleis
kan vi få flest mogleg av dei som faktisk er i yrka, til å stå lenger? Ikkje
gjennom tvangen som ligg i stadig strammare pensjonsreformer, men ved å sjå på korleis
vi kan gjere sjølve innhaldet i yrka slik at vi naturleg vil halde på til
alderspensjonen. All honnør til den nye leiaren i Utdanningsforbundet som vil kjempe
for eit slitartillegg til barnehagelærarane. Eg har trua.
Det skulle
berre mangle, det er eit altfor lågt betalt yrke med altfor stort ansvar og
langtidsbelastning. Det vil uansett ikkje endre på om barnehagelæraren varer
heilt fram til pensjonsalderen eller ikkje. Mange barnehagelærarar vert uføre
tidlegare enn dei hadde trengt, om kvardagen hadde vore mindre utmattande på
både kropp og sjel. Det er uverdig for denne adelen i opplæringsløpet at uføretrygding meir eller mindre har blitt den nye AFP-ordninga. Det må på plass nytenking for denne
yrkesgruppa om korleis dei kan stå lenger i yrket. Slitartillegg der framme
hjelper ikkje i ein arbeidskvardag der du spring maraton i parkdress kvar dag.
Grunnskulen,
som eg kjenner best, er òg for dei topptrente med jamt og godt humør. Det er
ikkje rom for dårlege dagar, det er ofte ikkje rom for å gå på do, og
personalrommet er av dei minst brukte romma på arbeidsplassen. Tidsnaud er
normalen, og den har ikkje blitt mindre, sjølv med ein og annan «siger» frå
forhandlingsromma.
Eg veit
det er tabu å kritisere lærarnormen, som vi fekk beskjed om var ein formidabel
siger for lærarane. Gud forby at nokon skulle kritisere det! Beklagar, kanskje
den er ein siger i statistikken, det hjelper lite for norsklæraren med to
klasser med 30 elevar i kvar klasse at det kjem ein ekstra lærar på skulen for
å oppfylle norma. Denne sigeren gjorde at det vart lagt lokk på mange andre
kampar.
Då norma
vart framforhandla, var signalet frå grasrota at det einaste som ville lette
læraren sin arbeidssituasjon, var å sette ei grense for gruppestorleik, men det
fekk vi ikkje lov å snakke høgt om, sidan det var «urealistisk å få til». Ein
annan og like gamal kamp er kampen om leseplikt. Frå og med vurderingskulturen
i Kunnskapsløftet har volumet på fagarbeidet eksplodert, og vi har ein ny
læreplan som er heilt utan tak når det gjeld kva vi har ansvar for. Samstundes
som leseplikta er heilt statisk, låst fast i eit anna tusenår.
Klarer
ein å gjere noko med gruppestorleik og leseplikt, er eg sikker på at fleire
lærarar vil halde ut i yrket. Vi treng òg å ta tilbake nokre gamle omgrep.
Kvifor dette tullete «livsfasetiltak», når det i røynda gjeld dei yngste og
eldste? Dei unge og dei eldre har nok spesifikke utfordringar til at dei
fortener sine eigne omgrep. Vi har plass i ordlista til både senior- og
juniortiltak. Korleis få dei unge inn i yrket med so lite praksissjokk som
mogleg, og korleis få dei eldre til å stå i yrket?
Kanskje
det er for seint når dei første seniortiltaka kjem ramlande i 56-årsalderen. Om
yrket er givande i 30 og 40-åra, vil det gjerne vere det når du nærmar deg
seksti òg. Det beste «livsfasetiltaket» vi kan ha, er å ha eit yrke som er
givande i alle livsfasar. Det er altfor mange myter om senioren, og altfor lite
fokus på dei styrkane ein har etter eit langt liv i yrket.
Eg har sete
på hundrevis av møter og lytta til oppspilte 35-åringar som har vore på kurs og
skal dele sine nye messianske innsikter, medan dei røynde pedagogane som sit i
salen, gjer gode miner til slett spel. Det er desse røynde folka som skulle
vore på podiet og formidla sine erfaringar, sitt perspektiv på både fag,
relasjon, utvikling og innvikling. Mine mest inspirerande kollegaer då eg tok
til som lærar, var dei som var godt over seksti og framleis var oppglødde og
entusiastiske på elevane sine vegner. Dei som aldri tok del i KMM (Kos Med
Misnøye), var med sitt blotte døme òg eit godt juniortiltak, som fekk oss nye
til å gle oss til mange år med lærargjerning.
Eg er no i
undervising med gruppestorleiker under tjue, og det er eit heilt anna lærarliv
enn det racet som eg kjende i 20 år i ungdomsskulen. Det er faktisk mogleg å
følgje opp den einskilde no, og eg veit at om den fysiske helsa held, vil den
mentale helsa og følgje med, slik at det faktisk er mogleg å kome seg til
alderspensjonen utan å sjage rundt som ufør med «hovudet i fatle» i mange år
først.