Lucie Katrine Eidem (V), byråd for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.
Foto: Trondheim kommune
Trondheim satser på teknologi i utdanningen
Debatt: – Teknologi må være en integrert del av lek og læring i barnehage og skole.
Trondheim er en by med sterke forsknings- og teknologimiljøer, med
75-årsjubilanten SINTEF som en sentral aktør. Trondheimsbarna er del av et
blomstrende teknologinæringsliv, og byen er en nasjonal driver for innovasjon
og ny kunnskap som også er langt fremme for de yngste i utdanningsløpet. Vi har
barnehager og skoler som tar i bruk teknologi på en pedagogisk og utviklende
måte, og som gir barna våre en unik mulighet til å utvikle ferdigheter som vil
være avgjørende for fremtidens arbeidsliv og samfunnsutvikling.
Barn og unge i Trondheim er fremtidens forskere, ingeniører og
problemløsere. Det er de som skal ta samfunnet fremover og finne nye løsninger
på klimautfordringene, skape mer bærekraftige byer og utvikle ny teknologi som
gjør livene våre bedre. Når SINTEF om 25 år feirer 100, vil vi at noen av
dagens barn og elever i Trondheim er blant forskerne deres. Derfor må vi satse
på teknologi i utdanningen – ikke som et tillegg, men som en integrert del av
lek og læring i barnehage og skole.
Teknologi hverken kan eller skal erstatte gode pedagoger, men med
digitale verktøy får pedagogene flere muligheter til å skape engasjerende og
tilpasset læring for barn og unge. Det er viktig å være bevisst på hvordan vi
bruker teknologien, og vi skal ikke fylle barnehage og skole med ukritisk
skjermbruk. Vi må heller ikke legge ned forbud som hindrer skolene og
barnehagene i å tilby et helhetlig læringsmiljø.
Ilabekken barnehage og Huseby skole er gode eksempler der de
digitale verktøyene styrker praksisen gjennom å åpne nye synsvinkler og
muligheter. I barnehagen fikk jeg møte engasjerte pedagoger som entusiastisk
viste frem dokumentasjon over prosjekter de hadde gjennomført med barna. I
mange av prosjektene var det digitale en av flere viktige måter å utforske,
uttrykke og dokumentere temaet på. Dette er en meget god bruk av digitale
verktøy i en helhet, som vi ikke må forby.
Noen peker, og gir skolen et ansvar for å begrense skjermbruken.
Og ja, skolen bør alltid vurdere hva som er den beste veien til elevenes
læring. Skjermbruken i skole og barnehage skal være faglig begrunnet.
Vi må skille mellom passiv skjermbruk, som ikke fremmer læring, og aktiv
skjermbruk, som styrker barnas utforskning og læring. Det totale trykket av
passiv bruk av skjerm er også foreldrenes ansvar å begrense.
Hvis vi mener alvor med å være en kunnskapsby, må vi satse på de
som skal bære kunnskapsbyen videre. Vi har kompetansemiljøene, og vi har
barnehager og skoler som er klare for å ta steget videre – det de trenger, er
politikere som respekterer og har tillit til medarbeiderne, pedagogikken og
faget. Fremtiden skapes nå, og den skapes her i Trondheim.