Hvordan ivaretas personvernet til barna som deltar i filmen om barnehagelæreryrket på Utdanning.no?
Debatt: Hva gjør en barnehagelærer, og hva gjør Utdanning.no?
Vi setter stor pris på at Utdanning.no
kommer med tilsvar til vår tekst om det vi hevder er feilaktig
fremstilling av barnehagelæreryrket. Ingen av oss ønsker å skremme yrkesutøvere fra å stille opp på intervju med
Utdanning.no (nettsiden til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, ei heller å skremme bort de utdanningssøkerne som kan relatere til
barnehagelæreren i filmen. Derimot opplever vi at vi har samme mål som
Utdanning.no i det at vi ønsker at yrket skal promoteres på en måte som
resonnerer med verdigrunnlaget barnehagen bygger på når det kommer til barnesyn
og læringssyn.
Med vår tekst ønsket vi å ansvarliggjøre de som kvalitetssikrer prosessen fra idé til produkt når intervjuene og filmene blir til – ikke den enkelte yrkesutøver som stiller opp. Å rette kritikken mot den enkelte yrkesutøver som bidrar ut fra sitt perspektiv ville være å rette baker for smed. Nettopp derfor trekker vi heller ikke ut enkeltsitater fra verken film eller artikkel, vi retter kritikken mot formidlingen på Utdanning.no.
Utdanning.no gir offentlig, nøytral og kvalitetssikret informasjon om utdanning og yrker, og avdelingsleder Mona Mathisen forklarer i tilsvaret at intervjuer med vanlige yrkesutøvere et viktig ledd i formidlingen av nettopp denne informasjon. Det er i dette mellomrommet mellom den formelle informasjonen og de subjektive fortellingene vi hevder at den farlige misforståelsen om barnehagelæreryrket oppstår. Å merke filmer og intervjuer med at de representerer den enkelte yrkesutøvers personlige erfaring slik Utdanning.no vil gjøre for fremtiden er vel og bra, men til lite hjelp dersom informasjonen som kommer frem ikke underbygger viktige sider ved profesjonen. Et eksempel på dette er sammenhengen mellom planleggingstid og kvaliteten på det pedagogiske arbeidet slik det beskrives i filmen.
I vår tekst stiller vi spørsmål om hvordan Utdanning.no har ivaretatt personvernet for de to barna som deltar i filmen samtidig som intervjuet med barnehagelæreren inneholder informasjon om at hun er støtteressurs for to barn som trenger ekstra støtte i lek i og det sosiale. Svaret vi får fra Utdanning.no om at de «har operativt de samme rigorøse ordningene som resten av offentlig forvaltning er underlagt, og som vi følger» gjør oss i liten grad klokere. Snarere bekymrer vi oss over hvorvidt Utdanning.no ser det etisk problematiske ved å publisere informasjon om de to barna i sammenheng med filmen, og måten de deretter svarer på vårt spørsmål med tåkeprat. Til denne problemstillingen hjelper ikke tydeligere merking av innholdet.
Vi spør derfor igjen: Hvordan er personvernet til de to barna som deltar i filmen ivaretatt helt konkret?