Ill.foto: Mostphotos
Hvordan ivaretas personvernet til barna som deltar i filmen om barnehagelæreryrket på Utdanning.no?
Debatt: Hva gjør en barnehagelærer, og hva gjør Utdanning.no?
Vi setter stor pris på at Utdanning.no
kommer med tilsvar til vår tekst om det vi hevder er feilaktig
fremstilling av barnehagelæreryrket. Ingen av oss ønsker å skremme yrkesutøvere fra å stille opp på intervju med
Utdanning.no (nettsiden til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, ei heller å skremme bort de utdanningssøkerne som kan relatere til
barnehagelæreren i filmen. Derimot opplever vi at vi har samme mål som
Utdanning.no i det at vi ønsker at yrket skal promoteres på en måte som
resonnerer med verdigrunnlaget barnehagen bygger på når det kommer til barnesyn
og læringssyn.
Med vår tekst ønsket vi å ansvarliggjøre de som kvalitetssikrer
prosessen fra idé til produkt når intervjuene og filmene blir til – ikke den
enkelte yrkesutøver som stiller opp. Å rette kritikken mot den enkelte
yrkesutøver som bidrar ut fra sitt perspektiv ville være å rette baker for
smed. Nettopp derfor trekker vi heller ikke ut enkeltsitater fra verken film
eller artikkel, vi retter kritikken mot formidlingen på Utdanning.no.
Utdanning.no gir offentlig, nøytral og kvalitetssikret informasjon om utdanning
og yrker, og avdelingsleder Mona Mathisen forklarer i tilsvaret at intervjuer
med vanlige yrkesutøvere et viktig ledd i formidlingen av nettopp denne informasjon.
Det er i dette mellomrommet mellom den formelle informasjonen og de subjektive
fortellingene vi hevder at den farlige misforståelsen om barnehagelæreryrket
oppstår. Å merke filmer og intervjuer med at de representerer den enkelte
yrkesutøvers personlige erfaring slik Utdanning.no vil gjøre for fremtiden er
vel og bra, men til lite hjelp dersom informasjonen som kommer frem ikke
underbygger viktige sider ved profesjonen. Et eksempel på dette er sammenhengen
mellom planleggingstid og kvaliteten på det pedagogiske arbeidet slik det
beskrives i filmen.
I vår tekst stiller vi spørsmål om hvordan Utdanning.no har ivaretatt
personvernet for de to barna som deltar i filmen samtidig som intervjuet med
barnehagelæreren inneholder informasjon om at hun er støtteressurs for to barn
som trenger ekstra støtte i lek i og det sosiale. Svaret vi får fra
Utdanning.no om at de «har operativt de samme rigorøse ordningene som resten
av offentlig forvaltning er underlagt, og som vi følger» gjør oss i liten
grad klokere. Snarere bekymrer vi oss over hvorvidt
Utdanning.no ser det etisk problematiske ved å publisere informasjon om de to
barna i sammenheng med filmen, og måten de deretter svarer på vårt spørsmål med
tåkeprat. Til denne problemstillingen hjelper ikke tydeligere merking av
innholdet.
Vi spør
derfor igjen: Hvordan er personvernet til de to barna som deltar i filmen
ivaretatt helt konkret?