Ill.foto: Mostphotos
Økt bruk av tradisjonelle prøver vil styrke elevene hukommelse
Debatt: – Ambisiøse læreplanmål krever at elevene besitter kunnskapen som er nødvendig for å nå dem.
Skummer man over norske læreplaner, oppdager man fort at
ordene «refleksjon» og «utforskning» er langt mer utbredt der enn ellers.
Elevene skal for eksempel «reflektere over korleis menneske har kjempa og
kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av
geografiske forhold og historisk kontekst» (samfunnsfag) og «utforske språklig
variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og
talespråkvarianter» (norsk).
Dette fokuset på at elevene skal utvide horisonten
og tenke seg om, er på mange måter naturlig i et informasjonssamfunn som blir
stadig mer komplisert. Man kan også forstå at enkelte ønsker økt vektlegging av
ferdigheter som å reflektere, fremfor kunnskap om bestemte ting. Kunnskapen
ligger jo uansett fritt tilgjengelig, bare noen tastetrykk unna, på Internett.
Mindre kunnskap gir smalere refleksjoner
Dessverre kan et slikt fokus føre til en neglisjering av
evnen til å ta til seg kunnskap, som igjen kan føre til en innsnevring av
elevenes horisont. Dess mindre kunnskap elevene sitter på, dess mindre vil de være
i stand til å ta med i sine refleksjoner. Dette vil ikke bare gjøre at de
umiddelbare refleksjonene blir spinklere. Det vil også gjøre at selve evnen til
å vurdere komplekse saksforhold blir dårligere.
Eksempelvis hvordan norsk
geografi gjorde at man ikke fikk en sterk overklasse etter svartedauden, noe
som igjen la til rette for en egalitær kultur, som ga næring til skytterlagene,
som gjorde løsrivelsen fra Sverige mulig. For i det hele tatt å kunne komme nær
en såpass avansert vurdering kreves forkunnskap om samfunnsorganisering i
middelalderen, norsk geografi, sammenhengen mellom klasseskiller og verdier og
rollen til våpenteknologien rundt 1900.
Derfor trenger man økt oppmerksomhet på akkumulering av
kunnskap. Det nytter ikke å gi elevene ambisiøse læreplanmål uten at man
samtidig forsikrer seg om at de besitter kunnskapen som er nødvendig for å nå
dem. Om elevene ikke besitter forkunnskapen som trengs, blir det fort til at de
tyr til tekstgeneratorer som Chat-GPT eller andre former for juks. For å sørge
for at elevene lærer seg enkeltdelene, som skal til for å nå de sammensatte
målene, må elevene i økende grad bli trent i å huske.
Tekstgeneratorer truer hjemmeeksamen
Den enkleste måten å trene hukommelsen til elevene på, er å
gi dem flere prøver, uten tilgang til hjelpemidler. Dette vil gjøre at de blir
nødt til å memorere kunnskap. Med tanke på de nevnte tekstgeneratorene er det
heller ikke usannsynlig at man på høyskolenivå vil få langt flere prøver på
bekostning av hjemmeeksamener. Dette kan snart være tilfellet ved NMBU, hvor
man vurderer å fjerne hjemmeeksamener helt. Man vil derfor gjøre elevene en
bjørnetjeneste om man skåner dem for prøver uten hjelpemidler i ungdomsskolen
og i videregående.
En positiv sideeffekt ved bruk av prøver er at elevene får
trent mer på å vurdere hva som er relevant informasjon i en tekst. De siste
resultatene for PISA-testene i lesing vitner om at norske elever blir stadig
dårligere til å huske og forstå hva de leser. Årsaken til denne nedgangen er
sammensatt, men flere prøver hvor elevene på forhånd leser seg opp, vil høyst
sannsynlig bidra positiv med hensyn til leseferdighetene deres.
Flere prøver for bedre hukommelse
For bedre å ruste norske elever til livet i
informasjonssamfunnet, bør skolen i større grad legge til rette for at elevene
trener hukommelsen. Evnen til å samle seg kunnskap er en forutsetning for å
utvikle et overblikk som er bredt nok til å omfatte alt som må med, når man
skal gjøre vurderinger i et komplisert samfunn. Hvilke interesser har de
forskjellige partene i en konflikt, hvilke kapasiteter har de, hvilke allianser
er de en del av? Hvilke andre parter berøres av konflikten og hvordan vil de
stille seg, hvilken rolle spiller den kulturelle konteksten og hva er jeg selv
mest tjent med?
De fleste politiske saker er satt sammen av flere slike
spørsmål. En styrkning av vurderingsevnen krever derfor også en styrking av
hukommelsen, som sørger for at man får med seg alt relevant. Og at folks evne
til å vurdere er særdeles viktige i demokratier, bør være en ukontroversiell
påstand nå når troen på faktasjekkerne er på hell.