Men når jeg etterpå har bedt noen av dem å forklare hvordan
de får til noe av det som har imponert meg mest, da har jeg noen ganger kunnet
iaktta følgende:
De blir ordknappe og virker plutselig noe keitete eller lett
distanserte i forhold til det yrket de behersker meget godt. Om de likevel får
til å sette ord på hvordan de handler, blir deres forklaring uansett mer
oppstykket, mindre nyansert og variert enn når jeg ser dem i arbeid.
Sansene
For øvrig har jeg merket meg at det er sjelden de sier noe
om hvordan de utnytter sansene sine. Likevel er det tydelig at de løpende
støtter seg på informasjon fra sansene; det gjelder både øyne og ører samt
inntrykk fra følelser i kropp, hender og hud og balansesansen.
Dette gjør at utøvelsen av mange yrkesfag vanskelig lar seg
formidle ved hjelp av ord. Innholdet i faget læres derfor best i samspill med
kyndige og veltrenede utøvere.
Kanskje er det slik at hender lærer best av andres hender,
og at blikk lærer av andres blikk?
Min skepsis
Iakttakelser som dem ovenfor gjør meg skeptisk.
Jeg blir skeptisk til hva det kan føre til om det fortsatt skal kreves at
studenter i fagskolen må redegjøre skriftlig for det praktiske i arbeidet med
hovedprosjektet.
Inntrykk fra mange av mine erfaringer med yrkesfag kan
oppsummeres slik: Det kan være betydelig avstand mellom det å praktisere et fag
og det å kunne skrive om det. Dette er med på å gjøre meg tvilende til å gjøre
deler av et praktisk fag om til noe teoretisk og skriftlig. Skepsisen styrkes
ytterligere når jeg i en veiledning for studenter i yrkesfag ser at det legges
avgjørende vekt på egenskaper som til vanlig kjennetegner akademiske
publikasjoner som master- og ph.d.-oppgaver.
Utfordringen med skriftlighet
Er det mulig å lære praktiske
fag ved å skrive om det? Dette er et åpent spørsmål, og jeg har verken et klart
ja eller nei til svar. Dessuten er det sannsynligvis slik at et svar vil
avhenge av hvilket yrkesfag det dreier seg om.
Dersom skrivingen i hovedprosjektet blir avgjørende, mener
jeg det kan få uønskede konsekvenser. Her følger noen slike:
• Muligheten
for at det skjer en forskyvning i vektleggingen i synet på av hva som er viktig
i faget; fra å kunne utføre til å kunne sette ord på det som foregår.
• Muligheten
for at kravet om praktisk yrkeserfaring for lærere svekkes. Altså at
prioriteringen av det å kunne skrive indirekte kan bidra til å legitimere at
lærere i faget selv har begrenset yrkespraksis.
• Muligheten
for at interessen for og betydningen av modelllæring reduseres ytterligere.
Dette til tross for at modelllæring, dvs. det å følge og ta etter den som kan
mer, til alle tider har vært en avgjørende for å lære et praktisk yrke.
• Muligheten
for at viktigheten av gode språk- og skriveferdigheter forsterkes. Både bøker,
forelesninger og skriving vil ofte være til nytte for dem som skal lære.
Likevel er ikke noe av dette et sikkert middel for å tilegne seg praktisk
yrkesfaglig kompetanse.
• Muligheten
for at de analoge sidene ved yrkesfaglig kompetanse svekkes, og at motoriske og
direkte sanseerfaringer nedvurderes. – Det særegne ved mange yrkesfag kan falle
bort. For ordene kommer til kort når det kommer til å beskrive mange former for
fleksibilitet og kompleksitet. Ikke minst har språket den svakhet at ordene
opptrer i rekkefølge, mens mange yrkesfag krever at kropp, blikk, følelser og
hender koordineres samtidig.
• Muligheten
for at studenter med utpreget legning for teori vil lede an i videreutviklingen
av faget og hvordan det skal læres.
• Mot de
kritiske punktene ovenfor kan det reises en rekke innvendinger. Blant annet
utvikler yrkeslivet seg mer og mer i retning av å ta i bruk metoder og
redskaper som baserer seg på forskning, datateknologi og teoretisk kunnskap.
Hovedprosjektets verdi
Studentene skal planlegge,
gjennomføre, rapportere om og evaluere et prosjekt. Til vanlig avsluttes
arbeidet med en framføring og at studentenes prestasjon deretter blir vurdert
av kyndige personer.
Jeg antar at hovedhensikten med prosjektet kan uttrykkes i
to delvis sammenfallende formål: For det første skal studentene vise hva de
allerede kan, og for det andre styrke sin kompetanse ytterligere ved å
gjennomføre prosjektarbeidet.
Når det kreves at det til et hovedprosjekt skal skrives en
ganske omfattende rapport, da er det grunn til å spørre: Hvorfor er det ikke er
tilstrekkelig at en gruppe studenter i praksis viser at de kan gjennomføre en
yrkesfaglig jobb på en faglig tilfredsstillende måte? Hvilken eventuell
merverdi tenkes det at rapportskrivingen skal kunne gi studentene?
Hva kan de skrive om?
For at hovedprosjektet skal gi
merverdi for studentene: Hvilke konkrete krav skal en stille til den skriftlige
framstillingen – når hensikten er at skrivingen skal bidra til å videreutvikle
studentenes handlingskompetanse? Dette må være et kjernespørsmål.
For å finne svar bør en tenke gjennom hva en antar at en
skreven oppgave eventuelt kan tilføre en praktiker – og som vanskelig lar seg
oppnå alene gjennom praksis og undervisning. Videre kan det være fruktbart å ta
stilling til hva som skal være den vesentlige forskjellen på en prosjektoppgave
i et akademisk fag og et yrkesfag.
Heller ikke til disse spørsmålene har jeg gode svar, og
endelige svar lar seg kanskje ikke finne. Uansett trengs det drøftinger,
erfaringsutveksling og utviklingsarbeid.
Å stille krav til
studentene om hva de skal skrive om, er å styre deres oppmerksomhet i retning
av noe spesifikt en antar at er av særlig faglig verdi. Hovedprosjektet gir
altså en anledning til å spore studentene til skjerpet faglig våkenhet
underveis i arbeidet.
Nedenfor følger noen antydninger om hva dette kanskje bør
dreie seg om.
Tentative forslag
Nedenfor trekker jeg fram et antall
oppmerksomhetsområder. Disse antar jeg at vil være betydningsfulle under
utøvelsen av mange yrkesfag. Skal hovedprosjektet bidra til praktisk kyndighet,
tror jeg derfor at det kan være aktuelt å stille krav om at et eller flere av
momentene nedenfor skal inngå i hovedprosjektet.
Oppsummert: Mitt forslag er å legge mindre vekt på en
sammenhengende skriftlig framstilling. Krev heller at studentene redegjør kort
for et utvalg av aspekter ved utøvelsen av sitt fag. Hvilke aspekter eller
områder en skal lede studentenes oppmerksomhet mot, vil variere fra fag til
fag.
Jeg antar at oppmerksomhetsområdene vil være vesentlige for
læring i de fleste typer yrkesfag.
Modeller – Modellæring dreier seg ikke bare om å følge med
på hvordan dyktige yrkesutøvere utfører arbeidsoppgavene. Modellæring skjer
også når det gjelder modellens holdninger til blant annet arbeidet og miljøet.
Oppfinnsomhet – Dette tematiseres gjerne i tilknytning til
det som benevnes som kreative fag. Ikke alt kan læres på forhånd. Evne til
oppfinnsomhet trengs i de fleste fag. Legges det for stor vekt på at mye skal
gjøres på bestemte måter, kan det hindre studentens evne og mot til å bruke sin
oppfinnsomhet.
Prøving og feiling – Å løse problemer ved hjelp av prøving
og feiling har liten faglig prestisje og få talsmenn. Grader av prøving og
feiling inngår likevel i de fleste typer problemløsning. Og da ikke som
erstatning for anvendelse av faglig kunnskap. Det gjøres oftest ut fra faglige
vurderinger.
Alternativer – Mange praktiske problemer kan løses på mer
enn én måte. Det å veie mellom forskjellige mulige framgangsmåter og ulike mål
vil ofte være lærerikt.