Ill.: Mostphotos
Når kaken ikke vokser, hjelper det ikke med glasur
Debatt: – Mangelen på finansiering av utdanningssektoren er så prekær at fellesskolen er under press.
Skoler og
barnehager i Norge er underfinansiert. Styrere, skoleledere og våre
tillitsvalgte melder om uforsvarlig trange rammer og knallharde prioriteringer mellom
hvilke deler av lovverket man skal overholde og hvilke man skal bryte. Senest på
fredag i NRK gikk rektorer ut og advarte om uforsvarlige rammer. Mangelen
på finansiering av utdanningssektoren er så prekær at fellesskolen er under
press, tankegangen om at bosted ikke skal bestemme kvaliteten i utdanningen. Slik
er det ikke i dag, noe som har ført til et kommuneopprør for å endre
fordelingen av de økonomiske rammene.
Larvik og de
andre kommunene ble delvis hørt i kommuneproposisjonen fra regjeringen, og flere
kommuner får noe mer å rutte med. Andre kommuner, og da særlig Oslo, Asker og
Bærum, får mindre. Men det er jo ikke slik at Bærum og de andre bruker for mye
penger på utdanning. Rektorene i Bærum møtte tidligere i år opp på formannskapsmøtet
for å protestere mot manglende økonomiske rammer, og samme virkelighet finnes
også i de andre kommunene som må gi fra seg skatteinntekter. Problemet er at
kaken som skal fordeles ikke vokser i takt med realitetene.
Samme
utfordring ser man også i fylkeskommunene. Det er flere faktorer som spiller
inn på fordelingen her, blant annet avstander, hurtigbåter og innbyggertall,
noe som fører til en relativt stor forskjell i tildelte midler til hvert fylke.
Dette vil utvilsomt føre til at de enkelte fylkeskommunene får ulike
forutsetninger for å kunne gi et godt utdanningstilbud til sine ungdommer i
videregående opplæring. Nå kunne en omfordeling mellom fylkeskommunene rettet
på noe av dette, men det vil jo bare gjøre situasjonen verre for andre. Eneste
holdbare virkemiddel er å få en større kake.
Tenk om
politikere, fra regjering til kommune, hadde spurt sine ledere innen utdanning
hva de trenger av økonomiske rammer for å gi forsvarlig opplæring, og faktisk bevilge
det. På samme måte som entreprenøren som skal bygge en bro kan si hva det
koster for deretter å starte byggingen. Skulle samme prinsippene for
finansiering av utdanningssektoren blitt overført til brobygging, hadde det
stått mange halvferdige broer rundt omkring. I skoler og barnehager må det
derimot stadig spares inn med kakespader og ostehøvler, for kaken vokser ikke i
takt med utgiftene. Er vei viktigere enn barna våre?
Statistikk
viser at en skremmende stor andel nordmenn står utenfor arbeid og/eller
utdanning, og urovekkende mange av de er unge og vil trolig være utenfor arbeidslivet
i uoverskuelig fremtid. En fellesnevner for mange er at de mangler videregående
opplæring. Dersom man kun skal se på mennesker i et samfunnsøkonomisk
perspektiv, vil denne gruppen i mange tilfeller være en ufrivillig kostnad for
samfunnet gjennom sosiale ytelser.
En av nøklene
for å redusere denne kostnaden er å få flere til å fullføre videregående
opplæring. Skal flere komme i arbeid må politikere på alle nivåer skjønne at kaken
må vokse, fra barnehage til videregående skole. Det koster mer på kort sikt,
men er trolig svært økonomisk på lang sikt. Dette ansvaret legges først og
fremst på regjeringen og Storting som er de eneste som kan bake en større kake,
og ikke bare omfordele mellom kommuner som strengt tatt trenger sine sårt
tiltrengte midler selv. Her må Utdanningsforbundet påvirke sentrale politikere
for å få de til å skjønne at investeringer i utdanning er kostbart på kort
sikt, men helt essensielt for fremtidens fellesskole og samfunnsutvikling. Da
hjelper det ikke med pen glasur i form av politiske vyer og visjoner.