Ill.foto: Mostphotos
Slik kan vi øke rekrutteringen og lokke lærere tilbake til skolen igjen
Debatt: – Vi må tilbake til poenget med å gå på skole.
Regjeringen har lagt frem en strategi for å snu trenden med
nedadgående søkertall til lærerutdanningen i Norge. Som en av mange lærere som
har sluttet i løpet av de siste årene fikk ingen av tiltakene meg til å vurdere
å gå tilbake igjen. Her er noen forslag som både vil øke rekrutteringen og lokke
lærere tilbake til skolen igjen.
Lønn
Vi kommer ikke utenom riktig lønn; en lønn som speiler
belastningen det er å være lærer. Riktig lønn er en anerkjennelse av hva
lærerne står i på jobb og hvor viktig yrket er. Skal man rekruttere unge og
beholde erfarne lærere, er riktig lønn avgjørende. Dette vil også føre til økt
status og større konkurranse om studieplassene og om jobbene.
La læreren være god
Vi må tilbake til en skole der lærerne jobber med læring,
ikke alt mulig annet. En lærer er utdannet til å lære bort, og det er de veldig
gode på det. Men da må de få rom til å gjøre akkurat det. I dag rapporterer
lærere at de må være blekkspruter med helst syv-åtte forskjellige utdanninger
for å ivareta hver enkelt elev.
Vi må tilbake til det skole egentlig dreier seg om; å lære.
Læreren er den viktigste på en skole. Derfor må laget rundt læreren være så
godt som mulig. De må støtte læreren og gi læreren det den trenger. Politiker,
skoleeiere, rektorer og inspektører må tenke at hver dag skal vi legge til
rette så godt som overhodet mulig for at læreren skal få gjøre jobben sin på
best mulig måte. Det kan ikke være sånn at lærerne i tillegg til å gjøre jobben
sin også må kjempe kampene for å kunne får lov til å være lærere.
Normaliser ubehag
Ubehagelig er ikke feil. Bare fordi noe er ubehagelig må vi
ikke unngå det, tvert imot. Den eneste utveien går gjennom ubehaget. Det må man
lære på skolen, fordi læring er ubehagelig. All læring innebærer at man i
starten må kjenne på at man ikke får til, at man er dårlig og at man må øve. Det
er få ting her i verden man lærer seg ved å ikke gjøre det. Det aller meste vi
lærer oss, må vi gjøre mange ganger for å mestre det.
At man i skolen har sluttet med lekser, vil åpenbart
redusere læringen fordi man gjør mindre skolearbeid. Det man skal bli god på må
man gjøre mange ganger. Det innebærer mange repetisjoner, over tid, med ro.
En venninne av meg fortalte at i første klasse på sønnens
skole skulle ikke barna lære seg å skrive for hånd, de skulle skrive på iPad.
Argumentet var at finmotorikken ikke var utviklet enda. Men hvordan skal man
utvikle finmotorikken dersom man ikke utfordrer den? Når begynte man å lære noe
nytt av å IKKE gjøre det.
Bruk KI til å gjøre skolen bedre, ikke enklere
Lærere over hele landet er fortvilet over at KI har fått
slippe inn i skolen helt ukritisk. Resultatet er at elevene leverer skolearbeid
de ikke har gjort selv, noe som gjør arbeidet verdiløst i skolesammenheng. Det
blir som at jeg skal sende et YouTube-klipp av Lionel Messi til Vålerenga fordi
jeg ikke orker å dra på prøvespill.
Men KI kan ha sin plass i skolen. Det man burde diskutere er
hvordan KI kan hjelpe lærerne til å lage en enda bedre skole. En måte å gjøre
det på er å overlate vurdering til KI slik at all vurdering i skole-Norge blir
objektiv. Får vi til det kan lærerne bruke tiden sin på bedre ting enn å rette
prøver. Fordelen her er at ingen elever kan klage på urettferdig vurdering,
alle elever i landet blir vurdert likt og vi som samfunn kan stole på at skolen
har en nasjonal standard for karaktergivning. Spør du meg så gir det en ekstra
trygghet å vite at kompetansen matcher karakterene til hjernekirurgen som skal
til å åpne kraniet mitt.
Gi skole meningen igjen
Det er en stor diskrepans mellom karaktersnittet i landets
ungdomsskoler og resultatene fra Pisa-undersøkelsen. Vi har aldri gjort det
dårligere på skolen, samtidig har vi aldri fått så høye karakterer. Hva dreier
skolen seg da om? Dreier det seg om læring eller helt andre ting? Dersom ikke
konsekvensene av å lære for lite gjenspeiler seg i karakterene så er det ikke
noe poeng i å jobbe når du er på skolen.
Hvis
man vil ha tilbake ro, orden og gode forhold for læring, så må kunnskap og
kompetanse reelt gjenspeile seg i karakterene. Det betyr at for å få en god
karakter så må man faktisk kunne noe.
Fjern mobilen fra skolen
Når lærerne roper og forskningen sier at mobilen er
ødeleggende for konsentrasjon og læring, ja da må de som bestemmer gripe inn og
si at det ikke kan fortsette fordi det forstyrrer poenget med å gå på skole.
Dersom det er noe som går utover læringen må man stoppe opp og finne ut av hva
man må gjøre for å unngå det. I tillegg må man slutte å si at det er skolen som
skal lære barna å bruke mobilen på en klok måte. Det går ikke en gang å lære voksne
det. Mobilen har en plass i samfunnet, men ikke i skolen.
Mindre elevinvolvering
Vi må slutte å spørre elevene om hvordan alle aspekter ved deres
skoledag skal være. Sannheten er at de ikke vet. De vet ikke hvordan de skal
lære og de vet ikke hva slags tilpasninger som fungerer best for dem. Barn har ikke
utdanning, det er derfor de går på skole. Og når de har gått på skole en god
stund skal de være i stand til å vite mer om hvordan de lærer, de skal ha nok
kunnskap og kompetanse til å klare seg godt på egenhånd og de skal kunne tenke
kritisk slik at de skal kunne ta gode valg som voksne. Skolen kan ikke gi barn
ansvaret for noe de ikke har forutsetning for å kunne mestre.
Gi læreren autoriteten tilbake
Paragraf 9a har gitt gode forhold for at krenkekulturen har kunnet
utvikle seg. Det har resultert i at dårlig oppførsel ikke har fått konsekvenser
og uønsket adferd i skolen har dermed økt. At læreren har blitt en person som
ikke tørr å sette tydelige grenser på grunn av frykt for konsekvenser, gjør
hverdag uutholdelig for lærere og elever. Dette går til syvende og siste utover
læring og trivsel. Barn og unge trives bedre i miljøer der grensene er tydelige,
og konsekvensene er reelle.
Ved å koble oss på det skole handler om, vil lærere og elever
få en mer meningsfylt skolehverdag. Jeg tror løsning på rekrutteringskrisen
ligger der og på kjøpet vil flere stå lengre i arbeidslivet og mange tidligere
lærere vil returnere tilbake til skolen.