Ill.: Pixabay
Lærarspesialistordninga er ein karriereblindveg
Debatt: – Tilgangen til karrierevegar bør vere den same for alle lærarar i eit kollegium.
Med
ujamne mellomrom kjem det ei røyst frå Høgre og vil framsnakke denne ordninga,
samstundes som dei vil kritisere den sitjande regjeringa for å fjerne den. Denne
ordninga er interessant, og om ein les evalueringa av den, kan ein finne både
positive og negative aspekt ved den.
Det å
gjennomføre vidareutdanning og å spesialisere seg i didaktiske emne i faget
sitt er alltid eit gode. At ein skule får ein fagperson i front for
utviklingsarbeid i dei einskilde faga er òg positivt. Det handlar både om
administrasjon, forvalting av kollektiv inspirasjon og samkøyring av det som skjer i
faget, slik at fagfellesskapet ikkje blir ei samling av privatpraktiserande
individ som stadig finn opp krutet for seg sjølv.
Diverre
for Høgre er skulen allereie fulle av lærarar som er spesialistar i faga sine,
med fagleg fordjuping på masternivå ++. Lærarar har sjeldan minimum det som er
grads-kravet til adjunkt eller lektor. Det at ein skal utnemne ein funksjon med
eit slikt namn er dermed ei direkte fornærming av dei tusental av
fagspesialistar vi allereie har i skulen.
Det å
vere lærarspesialist er liv laga om ein endrar namnet og innser at det er
faktisk ingen karriereveg, men ein funksjon. Tilgangen til karrierevegar bør
vere den same for alle lærarar i eit kollegium. Når ein har fått ein
lærarspesialist i eit fag, er denne «karrierevegen» låst for alle andre på
skulen. Denne mangelen ved lærarspesialistordninga har vore påpeikt heilt sidan
ordninga var introdusert.
I tillegg er det eit stort tankekors at funksjonen
vart tilgodesett med ei auke på nesten 50 000 kroner utover tariffløn, utan at det var
ein del av forhandlingane. Dette er prinsipielt hykleri, når politikarar på
nasjonalt nivå elles overlèt lønsutvikling til «partane».
Ein reell
karriereveg vil vere ein utviklingsstige som er tilgjengeleg for alle som er i
yrket, ein stige med vidareutdanning, rom for FOU-arbeid, endra
arbeidsoppgåver, endra ansvar og styrka lønsvilkår. Lønsvilkår framforhandla av
partane, ikkje backstage hos Erna. Her har alle parti, Høgre inkludert, vore
heilt tomme for idear sidan dei tok til å diskutere karrierevegar. Det er det
eine kortet dei har på handa som dei vil gje oss, og det er ein svarteper meir
enn ein jokar..
Å vere i
klasserommet er karrieren vår. Gje oss utteljing for å halde det gåande i tiår
etter tiår, i staden for å lokke oss med karrierevegar berre nokre få utvalde
kan få. I dag har vi lokale kompetansetillegg for tilleggsutdanning ut over
grad. Om dette vert sentralt diktert, og ein ikkje stoggar ved 60 studiepoeng ut
over grad, men òg legg pengar i kassen ved to årseiningar fag ekstra, vil
fleire enn i dag spesialisere seg og få auka djupne, breidde og identitet i
lærarvirket sitt.
Om det er berre lærarspesialisten som skal få utteljing
for spesialisering, er eg redd for at det vil passivisere mange andre. Kvifor
skal dei ta del i ein FoU-dugnad underlagt ein som er lønna ekstra tilsvarande
utfallet av tre-fire lønsforhandlingar?
I dei åra
som eg har vore lærar har det ofte vore snakka om sabbatsår der ein kan
fordjupe seg fagleg. Kvar lærar burde ha høve til å vidareutdanne seg på
arbeidsgjevar si rekning minst ein gong i løpet av lærarlivet. Det ville vere
demokratisk og motiverande. Lærarspesialistordninga som den var, er dødfødt,
umotiverande og tariffmessig heilt på kanten.