Svenske lærere: Elevene kan mindre enn for ti år siden
Antallet elever som mangler tilstrekkelige kunnskaper når de bytter årskurs eller begynner på videregående skole øker, mener et flertall av Sveriges lærere.
Det skriver det svenske fagbladet «Vi lärare» som eies av fagforbundet "Sveriges lärare".
De har gjennomført en undersøkelse blant lærere i grunnskole og videregående skole.
Der svarer nesten alle de 15000 lærerne at de opplever at minst noen elever har utilstrekkelige forkunnskaper når de starter på et nytt trinn eller i videregående skole.
Noen elever leser og skriver for dårlige, andre sliter med grunnleggende matematikk.
Tre av fire lærere sier også at dette gjelder stadig flere elever.
De mener dagens elever har noe eller mye dårligere kunnskaper enn for 10-15 år siden. Størst forskjell, sier de, er det på de elevene som kommer fra sosioøkonomisk svakere hjem.
For store elevgrupper
Leder i Sveriges läraere, Anna Olskog, mener skolene må få mer ressurser dersom de skal klare å følge opp alle elevene og gi dem den undervisningen de trenger.
– Elevgruppene er for store, lærerne er for få og tiden deres blir brukt på feil ting, sier Olskog.
Det pekes også på at man må få helt andre rutiner for overlevering av informasjon mellom grunnskolen og videregående skole.
– Med dagens forutsetninger er det ikke mulig å se hver elev, støtte de som trenger det og utfordre de som trenger det. Det får ikke fortsette slik, sier Anna Olskog.