Ill.foto: Mostphotos
Lærernes metodefrihet veier tungt
Debatt: – Det er lærerne som er best kvalifisert til å velge hvilke læringsverktøy som passer best til den enkelte elev.
11. november la Skjermbrukutvalget fram sin NOU om hvordan barn og unges
skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og
oppvekst.
Det
er mange bekymringer knyttet til skjermbruk, og utvalget leverer et nyansert
kunnskapsgrunnlag som peker på både utfordringer og muligheter ved barn og
unges skjermbruk. Alle i laget rundt barn og unge har et ansvar for å ta tak i
denne utfordringen.
Det
er verdt å merke seg at utvalget tydelig uttrykker sin tillit til ansatte i
skoler og barnehager. Jeg deler denne tilliten og hyller utvalgets tydelighet
på dette området.
Utvalget
fremhever også viktigheten av å legge stor vekt på prinsippet om lærerens metodefrihet i norsk skole. Det er viktig og riktig. Det er læreren som kjenner sine
elever best, de er de som er best kvalifisert til å velge hvordan
undervisningen skal legges opp og hvilket læringsverktøy som passer best for
den enkelte elev.
Utvalget
gir oss et nyansert kunnskapsgrunnlag, og jeg håper regjeringen lytter til
utvalgets anbefaling om å ha en mer balansert og nyansert tilnærming til barn
og unges skjermbruk.
Den digitale kompetansen må styrkes
Vi
har god tilgang til teknologi i norske klasserom, men når 40 prosent av
14-åringene mangler grunnleggende digitale ferdigheter, er det nødvendig å
styrke den digitale kompetansen. Vi må ha en balansert forståelse av både de
positive og de negative konsekvensene av digital teknologi for å styrke kritisk
tenkning. I en tid hvor kunstig intelligens er tilgjengelig for alle, er
det helt nødvendig.
Det
er avgjørende at vi finner en balanse som både sikrer barns trygghet på nett,
samtidig som vi gir barnehager og skoler fleksibilitet til å vurdere og
tilpasse tiltak etter lokale behov. Vi må etterstrebe kunnskapsbaserte og
nyanserte tilnærminger, fremfor forhastede pålegg som fort kan bli oppfattet
som en tvangstrøye uten faglig forankring.
«Det
er viktig å understreke at en skjerm ikke bare er en skjerm. Hvordan
teknologien brukes, hva den brukes til og hvem den brukes sammen med er ofte
vel så viktig som tidsbruken i seg selv. Som samfunn trenger vi å se nyansene.
Det handler om å finne balansen», sa utvalgets leder Robert Steen da han
innledet pressekonferansen mandag.
Ønsket
om statlig overstyring av skolenes profesjonelle ansvar bør ta høyde for at
skolene legger oppdaterte faglige råd til grunn for sine valg. Jeg har tillit
til at de gjør det.
Alle
må ta et ansvar for å bidra til at barn og unge får en balansert, sunn og trygg
skjermbruk. Foreldre må koble seg på barn og unges skjermbruk. Skjermbruken må
inngå i et godt balansert liv, og den balansen må vi hjelpe barna våre å
finne.