Rosten skole
Rosten skole er en av Trondheim-skolene som bryter lærernormen.

20 av 55 skoler i Trondheim bryter lærernormen

Rektorer mener det ikke er mulig å innfri alle kravene de er underlagt. 

Publisert

Lokalavisen Nidaros har sjekket hvordan det står til med lærernormen i Trondheim. 

Deres kartlegging viser at 20 av 55 skoler bryter den lovpålagte bemanningsnormen som sier at det skal være maks 15 elever per lærer på 1.- 4. trinn og maks 20 elever per lærer fra 5.-7. trinn og i ungdomsskolen. 

Rektorene avisen har snakket med peker på at årsaken er at pengene ikke strekker til. De mener de står i en skvis mellom om de skal overholde budsjettene eller lærernormen. 

Rektor ved Vikåsen skole, Rigmor Furu, forteller at da de fikk en mindre budsjett siste skoleår måtte de bryte lærernormen for å gå i null. Slik er også situasjonen ved Rosten skole. 

– Vi har prioritert å holde oss innenfor budsjett, og samtidig synliggjøre at da er det ikke mulig å overholde lærernormen. Vi er åpen om det, sier rektor der, Siv Indseth til Nidaros. 

Hun mener lærernormen gir noen utfordringer. 

– Da den kom, tenkte jeg at det var bra. Nå er jeg er bekymret for at fokuset på lærernormen blir så stort at vi begynner å fjerne miljøpersonell. Vi trenger andre arbeidsgrupper i skolen, som er gode til å gi den individuelle støtten til elever med utfordringer.

Vil se på pengefordelingen

Trondheim kommune anslår å gå 20,4 millioner kroner i minus innenfor skole i år - dersom grep tas. Byråd for oppvekst og utdanning i Trondheim, Lurcie Katrine Eidem (V), sier til NIdaros at de er nødt til å vurdere tildelingsmodellen, altså modellen som bestemmer hvor mye penger den enkelte skole får. 

– Det er en modell som over tid ikke har fungert tilfredsstillende, sier Eidem. 

Skolene i Trondheim er ikke alene om å bryte lærernormen. 

Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet bryter 11 prosent av grunnskolene lærernormen på de laveste trinnene og i ungdomsskolen. Tallene er noe bedre på 5.-7. trinn. Der oppfyller 95 prosent av skolene kravet. 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS