Borna må få møte og utvikle sitt eige språk i barnehagen, meiner Peder Lofsnes Hauge.
Ill.foto: Mostphotos
Noregs Mållag er misnøgde med språkopplæringa i barnehagen
Språkstimulering på bokmål er noko anna enn språkstimulering på nynorsk. Rammeplanen tek ikkje høgd for det, hevder Peder Lofsnes Hauge, leiar i Noregs Mållag.
Noregs Mållag ber dei politiske partia om å hugse
nynorsken når dei no meislar ut politikken dei skal gå til val på i 2025.
Peder Lofsnes Hauge, leiar i Noregs Mållag, presenterer
fem krav til styrking av nynorsken. Eit av dei er at lærarutdanningane må sikre
gode nynorsklærarar. Han er oppteken av at lærarane sine norskkunnskapar er
avgjerande for god norskundervisning.
I kravlista heiter det: «Dei ulike lærar- og
lektorutdanningane må sikre at framtidige lærarar har god nok kompetanse i
nynorsk. Denne kompetansen må stå på vitnemålet. Alle lærarar må få tilbod om
kurs og etterutdanning i nynorsk.»
Barnehagelærarar er nemnde spesielt.
«Barnehagelærarutdanninga må
gjere barnehagelærarane i
stand til å førebu borna på å verte nynorskelevar. Borna må få møte og utvikle
språket sitt i barnehagen.
Språkstimulering på bokmål er noko anna enn språkstimulering på nynorsk, det
tek ikkje dagens rammeplan høgd
for», heiter det.
Hauge meiner barnehagelærar- og
lærarutdanningane må sørgje for kompetente lærarar som lèt alle ungar møte
nynorsk frå barnehagen og ut
heile skuleløpet.
Smutthol i lova
I
tillegg til å stille krav til lærarutdanningane, lister Noregs Mållag opp fire andre
krav.
Første
forslag er ei grunnlovsfesting av at nynorsk og bokmål skal vere jamstilte språk
etter Grunnlova. Ei grunnlovfesting vil gje den formelle likestillinga mellom
bokmål og nynorsk ein sterkare og tydelegare rettsleg status, meiner Hauge.
Han vil og halde på sidemålsordninga, som han meiner er ryggrada i å sikre nynorskbrukarane
sine språklege rettar. Obligatorisk skriftleg opplæring på ungdomsskulen og i
studieførebuande vidaregåande opplæring skal synleggjerast på
vitnemålet.
Den
nye opplæringslova får kritikk for å oppretthalde eit kunstig skilje mellom «læremiddel»
og «læringsressursar». Hauge meiner det får produsentane til å nytte eit smutthol
i lova som gjer at dei ikkje har nynorskversjon. Noregs Mållag frykter at den
nye opplæringslova kan føre til ulike
læringsvilkår mellom nynorsk- og bokmålselevane. Ønsket er at Stortinget skal sørgje
for endring av lova.
Eit
siste punkt omhandlar nynorsk litteratur. Noregs Mållag viser til at det stadig
kjem nye gode nynorske forfattarar. For å gjere litteraturen tilgjengeleg,
krevst det stønadsordningar, lov og løyving over statsbudsjettet som tek omsyn til at nynorsk er eit mindre
brukt språk enn bokmål, heiter det.
© Utdanningsnytt