SKOLESTART TEGNE FØRSTE KLASSE

Du har en kick-ass utdanning og gjør sannsynligvis en fantastisk jobb 

Debatt: Velkommen på laget, og lykke til i en av verdens viktigste og morsomste jobber!

Publisert Sist oppdatert

Kjære nyutdannede lektor.

Jeg var selv nyutdannet i fjor og har nettopp hatt førsteklasse for første gang. Nå tar jeg sjansen på å skrive fem velmente råd til andre nyutdannede som straks skal gyve løs på denne meningsfylte jobben. Kanskje ledere og skolepolitikere også kan ha glede av å lese?

1. Lek og leker

Skal du ha de yngste elevene, så vet du sikkert at det er vårt ansvar å sørge for at barna får nok tid til å leke fritt – hver dag. Noen skoler har ikke lek på timeplanen, men jeg vet at du, som nyutdannet, er oppdatert på fagfeltet og fagfornyelsen. Du vet hvor viktig leken er, og du vet forskjell på frilek og lærerstyrt lek. Barna er avhengig av at du lar dem leke fritt hver dag – på det tidspunktet som passer best for akkurat dine barn. 

Noen skoler har fast rutine på at barna skal leke hver morgen, men det er langt i fra sikkert at dette er det beste tidspunktet for din klasse. Kanskje trenger dine elever en roligere og mer innrammet start på dagen? Det råder en viss romantisering av frileken, men frileken må også risikovurderes: Er det noen barn som lett havner utenfor eller gruer seg til frilekens uforutsigbarhet? Vi må selv finne en organisering som sikrer trygge rammer og inkludering for alle, og vi må selv finne ut når frileken passer best for vår klasse.

En ting til: Ikke la noen overbevise deg om at det holder med 15 minutter lek på en stasjon i stasjonsundervisning – vi vet jo at barna må få tid til å være i lekeflyten over lengre tid.

Det er heller ikke sikkert det finnes så mye leker i klasserommet ditt. Du vet nok at lærere ofte må skaffe dette selv. Selv om vi helst ikke skal bidra til å dekke over skolens ressursmangel ved å bruke av egne penger og fritid, så kan jo ikke elevene våre sette barndommen på pause frem til media lager førstesidestoff av skolenes mangel på leker og barnevennlige klasserom. Så inntil videre ber vi om donasjoner på Finn.no, går på loppemarkeder eller spør foreldre om brukte leker. Det er kanskje ikke så mange som vil takke deg for at du gjør dette nå, men jeg er sikker på at foreldre og barn vil takke deg på sikt!

Som skoleleder kan man jo også vurdere hva som er viktigst for å ivareta femåringene: iPad eller dukkekrok?

2. Bøker

Det samme gjelder klasseromsbiblioteket. Jeg lærte av læreren til sønnen min at selv om man har tilgang på skolebibliotek, så er det gull verdt med et klasseromsbibliotek, der det ikke er noen krise om en bok blir borte eller ødelagt. Leseglede er jo noe av det viktigste vi skaper, og du vet allerede hvor essensielt det er for barna med rik tilgang på bøker. Lærere finner bøker i bytteboder, på gjenbruksstasjonen og på loppis. De fleste av bøkene er intakte og kommer seg tilbake til skolen, men skulle elever ha uhell eller rote bort en bok, så går det helt fint. Fra klasseromsbiblioteket kan elevene også låne med seg bøker gjennom lange sommerferier.

Igjen, kjære skoleleder: vinner femåringene mest på kvalitetsbøker eller 1-1 iPad? Kanskje det holder med ett klassesett av iPader på trinnet? Og dere: Hvorfor finnes det egentlig klasserom uten barnelitteratur?

3. Masteroppgaven din

Hysj. Ikke si det så høyt. Vi har brukt ett år eller mer på å fordype oss i forskning på et skolerelevant tema som mange av oss brenner genuint for, men vi er mange som erfarer at Skole-Norge ikke er klare til å nyttiggjøre seg denne kompetansen enda.

De fleste av mine medstudenter kan melde at nærmeste leder aldri har spurt hva de skrev masteroppgave om eller har vært nysgjerrige på funnene deres. Det er naturligvis mye vi ikke kan enda, og praktisk erfaring trumfer mye, men akkurat masterfaget vårt har vi ofte betydelig innsikt i. Når det gjelder mastertematikken vår, er vi et vindu inn i hva som beveger seg på forskningsfeltet akkurat nå. Jeg tror det blir vår oppgave å forsøke å sette dette vinduet elegant på gløtt for å friste skolene til å åpne det opp ytterligere.

Gode skoleleder, husk at vi som er nyutdannede har jobbet i dybden av fagfornyelsen og de nye lærereplanene i fem år, og vi har masse fersk forskning i ermet. Kanskje vi kan bidra med noe fint?

4. Ikke la Instagram-lærerne knekke deg! 

Sosiale medier er fulle av lærere som viser frem vakre klasserom, med perfekt organisering og nydelige elevarbeider på veggene. De fleste av oss har det ikke så lekkert! Det er litt som å sammenligne bikini-kropper. De fleste av oss ser ikke ut som Beyoncé i bikini, men vi er sunne og friske likevel. De fleste av oss har ikke Instagram-klasserom, men vi er dyktige lærere likevel. Vi skal bruke kompetansen vår der den trengs mest, og de magiske øyeblikkene med barna i hverdagen lar seg uansett ikke fange på Instagram.

Vi vet at opplevelser av utilstrekkelighet er utbredt i vårt yrke og at det er en viktig kilde til emosjonell utmattelse. Derfor må du ta skikkelig godt vare på deg selv og passe på det emosjonelle batteriet ditt. Du vet jo fra praksis at man er heldig hvis man rekker å gå på do i løpet av en dag. Dessuten er det å være mentalt og emosjonelt til stede i de små øyeblikkene langt viktigere enn å få laminert de høyfrekvente ordene asap. 

I det lange løp er det nok også mer verdifullt, både for barna og deg selv, at du tar deg tid til å gå på do og spise litt, og kommer forfrisket tilbake, enn at du får laget perfekte læringsplakater om tiervennene denne uka.

Så til deg, snille skoleleder: I utdannelsen vår har vi lært å ha høye ambisjoner, og det sitter stadig en ny forsker på skulderen vår og påpeker hva vi burde, kunne og skulle gjort bedre. Det tar tid å bli realitetsorientert. Så vær så snill: Se oss og fortell oss at vi er gode nok. Spør oss om hva vi er stolte av, og vis at du er stolt av oss, du også!

5. Ta tran!

Høyt stress kan svekke immunforsvaret. Det er dessuten masse smitte på skolene. Så senk lista, ikke sammenlign deg selv med andre og, for guds skyld, ta tran.

Kjære rektor: pass på at alle mellomlederne dine støtter lærerne i å ta vare på seg selv, både fysisk, mentalt og emosjonelt. Da kan vi vare lenge og gjøre en stor forskjell!

Skolepolitiker: Har du enda ikke lest SINTEFs rapport og ni viktige råd i denne sammenheng, så ta en titt her da vel. Da får du svar på mange viktige spørsmål om fravær og frafall.

Til slutt: Du har en kick-ass utdanning og gjør sannsynligvis en fantastisk jobb! Så pust, lek og vær til stede. Velkommen på laget, og lykke til i en av verdens viktigste og morsomste jobber!

Powered by Labrador CMS