Lovforslag ryster danske lærere:
Åpner for å la personer uten lærerutdanning stå for spesialundervisningen
– Fullstendig meningsløst, sier lederen i Danmarks lærerforening.
Gordon Ørskov Madsen er oppgitt, ifølge det danske fagbladet folkeskolen.dk.
Lederen for Danmarks lærerforening reagerer kraftig på lovforslaget som den danske regjeringen har lagt frem. I deres "Kvalitetsprogram for folkeskolen" (den danske grunnskolen. red.anm.) heter det at de vil åpne opp for at ansatte uten lærerutdanning kan stå for spesialundervisning og oppfølging av de faglig svakeste elevene.
De ansatte det er snakk om har tittelen pedagog, men de har ikke lærerutdanning. Deres treårige bachelor-utdanning kvalifiserer dem i dag for å jobbe i barnehage eller i fritidsordninger.
– Jeg forstår ikke ideen om å sette folk uten lærerutdanning til å undervise de faglig svakeste. Det er svært kritikkverdig og strider mot vår innsats for å skaffe nok kvalifiserte lærere i fremtiden, sier Gordon Ørskov Madsen.
Han mener regjeringen nedvurderer betydningen av en lærerutdanning dersom de mener at en ikke-lærerutdannet person kan ta seg av de faglig svakeste.
Regjeringen derimot, mener en slik endring vil gi skolene større frihet.
Opp til rektor
Barne- og kunnskapsminister Mattias Tesfaye (S) skriver til folkeskolen.dk at ambisjonen er at den enkelte rektor skal kunne «organisere den undervisningsinnsatsen som gir mest mening i forhold til den spesifikke elevgruppen og kompetansen til det pedagogiske personalet.»
– Så det blir opp til rektor om jobben skal utføres av en lærer eller en kvalifisert pedagog, uttaler Tesfaye.
For et knapt år siden lanserte den danske regjeringen en plan om å sette av 500 millioner kroner til spesialkurs i dansk og matematikk for de 10 prosent svakeste elevene.
Denne satsingen er Danmarks lærerforening positive til.
Leder Gordon Ørskov Madsen understreker at han også har stor respekt for pedagogenes kompetanse og arbeid i den danske skolen, men mener at nettopp de faglig svakeste elevene har et særlig behov for en lærerutdannet lærer.
Lærerkrav i Norge
I Norge har regjering og Storting gått i motsatt retning av sine danske kolleger.
I den reviderte utgaven av opplæringsloven, som trer i kraft 1. august, heter det at lærere som hovedregel skal gi individuelt tilrettelagt opplæring (det nye begrepet for spesialundervisning. red. anm.)
Ny lov åpner for at personer som har en universitets- eller høyskoleutdanning som gjør dem særlig egnet til å ivareta behovet til eleven, men som ikke er lærere, kan gi individuelt tilrettelagt opplæring.
Tidligere undersøkelser har riktignok vist at mye av den tilrettelagte opplæringen gis av ufaglærte. I 2018 ble det lagt frem en rapport som viste at annenhver elev som får tilrettelagt opplæring får det av ufaglærte. Dette gjelder også for mange av barna som får spesialpedagogisk hjelp i barnehage.