Fersk pedleder i barnehagen? 

Her får du tips fra noen som har gjort det før deg

– Det er sunt å være litt spent før man begynner, men det er ikke noe å grue seg til, sier Mari Øxnevad Kalvehagen.

Publisert

I august begynner mange nyutdannede barnehagelærere opp i sin første jobb som pedagogiske ledere. Da er det greit å vite at man ikke er alene, og at mange har gjort det før. 

Her er noen tips og erfaringer fra to pedledere som husker godt hvordan det var å starte opp som ferskinger.

Mari Øxnevad Kalvehagen (24) 

Mari Øxnevad Kalvehagen.

Begynte som pedagogisk leder i Espira Holbekk Idrettsbarnehage i Grimstad i august 2022.

– Jeg var ferdig på utdanningen den våren og gikk rett inn i hundre prosent stilling som pedleder. Jeg var nok mest spent på hvor mye ansvar jeg kom til å få med en gang, sier hun.

Kalvehagen sier hun kom inn i et godt team på avdelingen, og at hun hadde en pedagog på samme avdeling som var erfaren og trygg i rollen.

– Vi hadde et godt samarbeid fra start, og så fikk jeg mer og mer ansvar etter hvert.

– De som nå skal inn i pedlederjobb rett fra utdanningen, hva kommer til å møte dem i jobbhverdagen?

– De vil få mye ansvar og tillit helt fra start. De vil fort være den som har den ferskeste barnehagelærerutdanningen, så de kan regne med at de andre ansatte er interesserte i deres synspunkter. Så kommer jobben til å handle om mer enn bare barna, det handler også om personalansvar. Folk vil forvente at du har en mening om hvordan ting skal gjøres og organiseres, sier Kalvehagen.

Hun sier man kommer langt med å spørre om alt man lurer på.

– Og så må man selvsagt tilpasse seg rutinene i barnehagene man kommer til. Samtidig skal man ikke være redd for å komme med egne ideer og nye tanker.

– En del gru-gleder seg sikkert til å begynne i første pedlederjobb, hvor skummelt er det egentlig?

– Det er spennende med ny jobb uansett hva det er, og som pedleder skal du også lede andre mennesker. For meg var det en tilvenningssak å samarbeide med foreldre som både var eldre enn meg og hadde barn, når jeg selv ikke hadde barn. Men det må man bare hoppe ut i, så går det seg til. Mange foreldre har kjempestor tillit til barnehageansatte, de stoler på utdanningen du har. Det er sunt å være litt spent før man begynner i jobben, men det er ikke noe å grue seg til.

– Ta initiativ

– Har du noen konkrete råd til de første ukene i ny pedlederjobb?

– Se og lær, og ikke vær redd for å ta initiativ eller spørre. De andre på jobben ønsker at du skal komme inn i det og bli trygg.

– Hva skulle du selv ønske du visste før du begynte i din første pedlederjobb?

– På studiet kunne de snakket litt mer om hvor mye tid man vil bruke på å organisere personalkabalen. Oftere enn man tror må man bytte litt på vakter, få tak i vikar og slike ting, og det utgjør en større del av jobben enn jeg så for meg i studietida.

– Og hvordan er det i jobben nå, etter at oppstartsperioden er overstått?

– Jeg kom relativt fort inn i pedlederrollen, og jeg trives veldig godt. Så er det fascinerende hvor fort tida går. Det er lett å tenke at man kommer til å gjøre det samme år etter år, men det er hele tiden nye barnegrupper, og selv om det er mye rutiner og mye likt, er det alltid noe nytt og spennende på jobb likevel, sier Kalvehagen.

– Noen siste ord du vil si til ferskingene?

– Vær trygg på deg selv. Lederrollen er noe man kommer inn i litt etter litt.

Joakim R. Larsen.

Joakim Rønningen Larsen (37) 

Begynte som pedagogisk leder i Ramberg barnehage i Moss i august 2023.

– Jeg var ferdig utdannet barnehagelærer i juni samme år. Jeg hadde da tidligere hatt mindre pedleder-stillinger på dispensasjon, men det var første gang jeg fikk ansvar for å lede en hel avdeling, sier han.

Han sier det er mye spennende som venter ferske pedledere i sin første jobb.

– Det er viktig å gi seg selv litt slækk, for man er ny, og det er lov å være ny og litt usikker. Da skal man vite at i barnehagen sitter det vanvittig mye kompetanse man kan lene seg på inntil man finner sin egen vei. Det er alltid noen å spørre og samarbeide med. Det er viktig å senke skuldrene og vite at man er ny i jobben, og at det tar tid å komme inn i det, sier Larsen.

– Avklar forventninger

Han forteller at det man kanskje er minst forberedt på fra barnehagelærerutdanningen, er personallederansvaret man får.

– Du går inn i en mellomlederstilling og kan bli stående i et krysspress man kan føle på. Det er forventninger og krav som ligger i forskrifter og rammeplan, men også kommunale føringer, hvis man jobber i en kommunal barnehage. Og du møter en arbeidsstokk som har forventninger til hva du, som leder, kommer inn med i barnehagen.

– Har du noen råd til hvordan man håndterer det?

– Det er lurt å gjøre en rolle- og forventningsavklaring sammen med ansattgruppa ganske tidlig. Finn ut hva de forventer av deg, samtidig som du selv kan fortelle hva du forventer av gruppa du skal lede. Da slipper man å lure på hvor man står overfor hverandre. Og ikke tro du skal endre verden den første uka. Man kommer gjerne inn i en etablert gruppe, og da må man være lydhør overfor det som eksisterer fra før. Det er de små tingene som over tid fører til de endringene man ønsker.

– En del synes sikkert det er skummelt å gå inn i en sånn jobb rett fra studiene – hvor skummelt er det?

– Det er veldig subjektivt, men jeg vil ikke si det er veldig skummelt. Mer en skrekkblandet fryd. Noen ting må man hoppe ut i, så blir veien til mens man går. Det finnes ingen fasit for hvordan man skal gjøre jobben, og alt vil ikke være som det står i lærebøkene. Du finne din egen vei og måte å gjøre det på. Teorien har du med deg, men så handler dette også om personlige egenskaper og å tilpasse seg underveis.

– Hva skulle du selv ønske du visste før du begynte som pedleder?

– Det er lurt å sette seg inn i årsplanen til barnehagen man begynner i. Den ligger som regel tilgjengelig på nett. Og så er det fint å vite, for dem som skal inn i en kommunal barnehage, at kommunen gjerne har mange etablerte prosedyrer for veldig mange ting. Det ligger ofte flere føringer for arbeidet i barnehagen enn det man blir kjent med gjennom utdanningen, sier Larsen.

– Vær konkret og lag planer

– Nå har vi snakket mye om personallederbiten, men har du noen tips om å møte barnegruppa?

– Det er dette utdanningen forbereder oss mest på. I starten tror jeg det er lurt å være konkret. Lag planer, gjerne detaljerte, men vær bevisst på at det ikke er verdens undergang om ting ikke går helt etter planen. Vi jobber med barn, og ting går ikke alltid som vi vil. Da er det bare å evaluere, gjøre endringer, og så får man tak på det etter hvert. Da jeg begynte, var det 20 barn på min avdeling som jeg ikke kjente fra før. Du skal bli kjent med dem alle, deres ulike væremåter og hva som fungerer for den enkelte. Det finnes ingen fasit på hvordan du skal gjøre det.

– Hvordan er det i jobben nå, etter at oppstartsperioden er overstått?

– Det er en jobb som bare blir finere etter hvert som man kommer inn i det og slipper å stresse med å bli kjent med diverse prosedyrer og alt man må ha i bakhodet. Da sklir ting mye lettere, og man får til gode opplegg for barna og godt samarbeid med personalet. Du blir mer avslappet i rollen, og da yter man bedre arbeid og får til mer av det man ønsker å få til.

– Noen siste ord med på veien til ferskingene?

– Det er bare å glede seg! Jeg er 37 år og har hatt flere andre jobber før. Dette er den mest givende jobben jeg noen gang har hatt. Du må gi mye av deg selv i jobben, men så får du veldig, veldig mye tilbake i form av små gleder og fine øyeblikk hver eneste dag.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS