Martine Svendsen
Foto: Privat
Oslo-elevene er splittet om inntaksordning i videregående
Elevene er ikke fornøyde verken med dagens karakterbaserte inntak eller med forslaget til ny inntaksmodell, sier Martine Svendsen, leder i Elevorganisasjonen i Oslo.
I likhet med dagens regjering vil Elevorganisasjonen at
hvert fylke skal få velge inntaksmodell selv.
– Hvilken inntaksmodell elevene i Oslo går for, det bestemmer
de. Det legger jeg meg ikke opp i, sier Petter Andreas Lona, ny leder i Elevorganisasjonen, til Utdanningsnytt.
Martine Svendsen, som er ny leder for Elevorganisasjonen i
Oslo, sier at debatten om valg av inntaksmodell er veldig krevende. Det er
steile fronter.
– Valg av inntaksmodell til de videregående skolene er en
sak som er veldig splittende og debatten blir fort personlig. Det
ble ikke flertall for noen av modellene på vårt fylkesårsmøte i mars, forteller
Martine.
Vanskelig å forstå ny modell
Heller ikke i 2022 ble det flertall for noen av de
foreslåtte alternativene til dagens karakterbaserte inntak. Men til slutt gikk representantskapet i Elevorganisasjonen i Oslo inn for å støtte SVs forslag til ny inntaksmodell, kalt
«blandingsmodellen» eller
«mulighetsmodellen» som Ap kaller den.
Uansett valg av
modell, vil det på hver skole ligge en begrensning i tallet på elevplasser. I
dag konkurrer elevene kun på bakgrunn av karakterer. «Mulighetsmodellen» medfører at også
elever med lavere grunnskolepoeng kan komme inn på de mest populære videregående skolene. Dagens byråd mener «mulighetsmodellen» vil føre til mer blanding av elever.
Martine Svendsen mener «mulighetsmodellen» er vanskelig for elevene å forstå. Men hun er heller ikke fornøyd med dagens karakterbaserte inntak.
– Bør jobbes videre
Høstens valgresultat
kommer til å avgjøre om «mulighetsmodellen» blir innført eller om Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Folkets parti får gjennomslag for å beholde dagens
modell som ble innført i 2009. Beholder dagens byråd makten er det flertall for
«mulighetsmodellen».
Det mener Svendsen
er urettferdig. For elevene er ikke fornøyde med noen av de to modellene og mener det
må arbeides mer for å finne fram til en ny modell.
– Også vi elever
er bekymret for at de videregående skolene i Oslo er blitt for segregerte.
Derfor ønsker vi endringer. Men vi er verken fornøyde med «mulighetsmodellen» eller med
dagens karakterbaserte inntak. Derfor mener vi det må jobbes videre, sier
Svendsen.
Hun mener at
uansett hvem som former et nytt byråd til høsten, så bør partiene komme til
Elevorganisasjonen i Oslo for å diskutere videre hva som er den beste modellen for elever i Oslo.
Opprivende med nye diskusjoner
– Skal dagens modell endres, må vi finne en modell som kan beholdes over tid. For det er veldig opprivende
for elevene at vi har disse diskusjonene hvert år. Det kommer jo også nye elever
inn som må få forklart bakgrunnen for diskusjonen og hensikten med eventuelle
endringer. Innføres det en ny modell, er det viktig at den er forståelig
for elevene som skal søke, sier Martine.
Dagens byråd har
brukt flere år på å utrede ulike modeller.
Utvalget gikk igjennom norsk og internasjonal forskning på inntak og simulerte fem modeller; karaktermodellen, loddmodellen, lodd– og karaktermodellen, kvotemodellen og førstevalgsmodellen. I tillegg argumenteres det for og imot nærskoleprinsipp og karakterbasert inntak. Men utvalget overlot til politikerne å velge modell.
Den
progresjonsbaserte, som flertallet i utvalget gikk for, var basert på et forslag fra Stoltenberg-utvalget. Men det ble funnet svakheter ved den modellen som gjorde at byrådet ikke går for den. «Mulighetsmodellen» bygger på at halvparten av elevene tas inn på bakgrunn av karakterer, som i dag, mens den andre halvparten tas inn fra fem ulike karakterintervaller.