Ill.foto: Mostphotos
Kampen for demokratiet står i klasserommet
Debatt: – I klasserommet kan vi bygge motstandskraft mot desinformasjon og propaganda.
5.
november skal USA velge ny president. Konsekvensene males med bred pensel om
hva som vil skje dersom Donald Trump vinner eller taper. Samtidig foregår det
en blodig krig i Ukraina der fremtiden til demokratiet står på spill. Fra
krigen i Midtøsten møter vi sterke filmer og bilder i feeden som krever at vi
tar stilling. Og på toppen av dette bidrar kunstig intelligens til at det blir
stadig mer krevende å avgjøre hva som er ekte og hva som er falskt.
Med
over 30 års erfaring fra skolen har vi sett hvordan de siste års dramatiske
endringer i nyhetsbildet påvirker klasserommet. Samtidig har utviklingen i
teknologi og informasjonsstrøm skapt et medielandskap som setter helt nye krav
til kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Der desinformasjon og
propaganda var begreper som hørte til historien, er dette temaer som møter
lærere og elever i alle fag.
Klasserommet
er det viktigste rommet vi har. Her møtes mennesker med ulike bakgrunner og
meninger, og sammen med lærere bygges kunnskap for fremtidens demokrati. Dette
skjerper kravene om at lærerne må være oppdatert på hva som møter de unge i
deres nyhetsfeed. Vi ser at propaganda kan være en like stor utfordring på
Bodin videregående skole i Bodø, som på Elvebakken videregående skole i Oslo.
Derfor er det viktig at kunnskapen er tilgjengelig i hele landet.
I kampen om de unges oppmerksomhet taper de redaktørstyrte mediene. Vi som
lærere kan ikke forby ungdommene å bruke TikTok, men vi kan være en kompetent
fagperson som ikke bare fokuserer på kildekritikk, men også kildetillit, slik
at de unge selv vet hvordan de vurderer hva som er troverdig informasjon når
krisen inntreffer. Denne kunnskapen må bygges nå og vi har dårlig tid.
Propaganda og desinformasjon går på tvers av fag, derfor er det viktig at
skolen utnytter muligheten til å jobbe tverrfaglig for å utvikle forståelse for
hvor sammensatt påvirkningen kan være. Det handler ikke bare om å vite hva som
er sant og hva som er usant, men å forstå hvordan narrativer bygges.
Det
er viktig at vi som samfunn er bevisst at vi bygger våre holdninger, handlinger
og verdier på informasjon som stemmer. Dette er grunnleggende både for den
enkeltes livsmestring og for demokratiet vårt. Elevene
våre skal ikke bare forstå at deres stemme er viktig med tanke på å forme
fremtidens demokrati, de trenger også kunnskap om at vi kontinuerlig blir
påvirket. Kampen for demokratiet står ikke bare der ute, den er i klasserommet.
Det er her vi bygger motstandskraft med kunnskap.