Lærere ve Oslo katedralskole tok til motmæle da de ble hengt ut på nett.

Fritt Ord-pris til lærere for ytringer om rasismeundervisning

Lærere ved Oslo katedralskole tildeles Fritt Ords Honnør for å skape opplyst debatt om ubehagelige ytringers plass i undervisningen.

Publisert Sist oppdatert

37 lærere ved Oslo katedralskole blir tildelt Fritt Ords Honnør for kronikken «Vi blir anklaget for rasisme når vi underviser om rasisme», som ble publisert i Aftenposten 15. mai 2024.

Teksten har skapt debatt og tar opp viktige spørsmål som fortsatt vil bli diskutert fremover.

N-ordet

Lærerne gikk sammen om å ta til motmæle da de ble omtalt på Instagram-kontoen «Rasisme i Norge» (se innlegget under). De ble kritisert for å inkludere tekster i norsktimene der «n-ordet» ble brukt. Utgangspunktet for kronikken er påstander om at lærerne gjør elevene urett ved å innlemme tekster i undervisningen som beskriver rasisme og bruker belastende ord. 

I kronikken tar lærerne et klart standpunkt om at også tekster som er ubehagelige og vonde, har en selvsagt plass i skolen. Som de skriver: «Vi skal trene elevene i å forholde seg til en tidvis utålelig virkelighet og historie.»

Lektor Kristin Ask er en av lærerne som stod bak kronikken og derved får Fritt Ords Honnør.

– Veldig overraskende. Det betyr mye for oss. Jeg føler at vi får prisen på vegne av profesjonen. Det er mange lærere som har tatt kontakt med oss og berettet om lignende situasjoner som det vi beskrev i den kronikken, sier Kristin Ask.

Lærerne utformet kronikken sammen og gikk samlet ut for å sette lys på hvordan det i dag er å undervis i ømtålige temaer.

– En lærer står ofte alene i klasserommet. Det at vi sammen utformet denne teksten virket samlende for oss som kollegiet.

At ytringsfriheten blir benyttet er også en del av lærergjerningen.

– Vi lærere har en unik mulighet til å gå foran. I klasserommet opplever en at elever ikke våger å ytre seg fordi de er redde for hvordan deres uttalelser blir møtt. Vi må lære elevene at de skal delta i debatten. Det er en viktig del av det å være en del av et demokrati. Det er en viktig del av jobben vår, sier Ask.

I dagens norske skole er det stadig en risiko for lærere å bli hengt ut gjennom filming i klasserommet - filmer som tas ut av kontekst og fremmes digitalt med vinklede budskap. Dette skaper en uholdbar arbeidssituasjon og er ødeleggende for læringsmiljøet.

 Forbilledlig

– Lærerne som i dag mottar Fritt Ords Honnør, opptrer som forbilder i dannelse i dobbel forstand. De gjør det gjennom å lese og analysere viktige tekster, også de som gjør vondt og tar opp krevende temaer som rasisme og hat, vold, sexisme og historiske overgrep. Dernest henvender de seg til offentligheten gjennom kronikken og gir oss innblikk i undervisningens dilemmaer. De viser tydelig hva de står for, sier styreleder i Stiftelsen Fritt Ord, Grete Brochmann.

Disse 37 lærerne får Fritt Ord pris. Her utenfor Oslo Katedralskole.

Fritt Ord skriver:
Saken har skapt engasjement og debatt som angår både skolen og samfunnet rundt: Hvordan skal man undervise om kontroversielle temaer? Hvordan kan man skape dialog der man er grunnleggende, rivende uenige? Hva skal til for å trene unge mennesker til uenighetsfellesskap snarere enn polariserte debatter? Elevenes møte med skolen er et møte med samfunnet. Derfor er det svært viktig hvordan skolen og den enkelte lærer tar opp og løser disse problemstillingene.

Det er en selvfølge at skolens undervisning skal kunne diskuteres og kritiseres, men læreren må kunne velge virkemidler i klasserommet.

Litteraturen utvider leserens forståelse ved å bringe inn andres erfaringer og horisonter. Lærerens rolle er å vise vei, formidle og ta ansvar under krysspress. Fritt Ords Honnør er ment som en oppfordring til å tørre å stå i ubehaget og til å la denne viktige debatten fortsette.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS