Ill: Mostphotos / Sergej Razvodovskij
Pandoras eske og ytringsfrihetspris til lærere
Debatt: – Kampen mot rasisme er ikke noe vi kan vente med til enda flere med ikke-hvit bakgrunn er blitt norsklærere.
Grekerne hadde en forestilling om at kaoskrefter trengte å
kontrolleres. Lokket til Pandoras eske måtte aldri noen ta av, for da ble
kaoskreftene sluppet løs.
Lærere ved Oslo Katedralskole har fått Fritt Ords
ytringsfrihetspris for å advare om at undervisning om rasisme er blitt
vanskelig, selv for lydhøre lærere, som tar hensyn til elevers erfaringer med
rasisme, illustrert ved mediestormen rundt nettstedet Rasisme i Norges kritikk
av bruk av N-ordet i et antirasistisk dikt brukt i undervisning ved skolen.
Elever har med seg en digital ryggsekk til skolen hver dag,
som inneholder kaoskrefter, som er en trussel mot demokratiet og mot oppvekst
med sunne verdier. Teknologiselskapenes kyniske forretningsmetoder er
kaoskreftene, som ikke burde ha vært sluppet løs på skjøre barne- og
ungdomssinn. Barn og unge har hjerner under ombygging, manglende selvinnsikt,
manglende selvkontroll og empatiske evner, som først blir ferdig utviklet i
midten av 20-årene.
Destruktive sider i barn og unge får utfolde seg under
makten som ligger i den multifunksjonelle mobilen med kamera i stand til å
gjøre lydopptak og filmopptak. Opptak kan redigeres, og slippes løs i ulike
ekkokamre blant jevnaldrende på Instagram og Tik Tok. I nær fremtid vil
tekster, filmsnutter og lydopptak kunne redigeres ved hjelp av kunstig
intelligens brukt av barn og unge.
Makten til sosiale medier
Sosiale medier er underordnet forretningsmetoder som gjør
bruk av kynisk manipulering av følelser, frykt og flokkmentalitet. Filming og
opptak på skjulte mobilkamera går rett ut blant algoritmer og ekkokamre på
Instagram og Tik Tok.
Demokratiet, limet i samfunnet og i fellesskapene blant
jevnaldrende barn og unge rives i stykker av algoritmer i sosiale medier,
Instagram og Tik Tok. Sosiale medier er i ferd med å erobre definisjonsmakten
om hva som er rasisme og hva som ikke er det, hva som er sant og usant, og hva
som er vesentlig og uvesentlig.
Den røde streken, som definerer hva som utgjør det vonde i
samfunnet vårt; rasisme, fremmedfrykt, intoleranse og det krenkende, er det
blitt vanskelig å vite kriteriene for hvor går. Det er vanskelig å vite hvem
som definerer hva som er kriteriene, for hva som er uakseptabelt.
Aktivistgrupper og influensere med instagramkontoer med
velmente intensjoner er ved hjelp fra algoritmene i sosiale medier i stand til
å påvirke barn og unges livsverden på måter som overstyrer læreplaner, lærernes
profesjonskultur og lærebøkenes sunne kollektive fornuft. I utgangspunktet
velment antirasisme blir ved algoritmers makt forsterket ved følelsesstyrt
flokkmentalitet på Instagram og Tik Tok. Velment antirasisme kan filtrert
gjennom kaoskrefter få destruktive og udemokratiske utslag blant barn og unge.
Lærerne må ta tilbake definisjonsmakten
Lærerne kvier seg for å være de voksne i klasserommet, og
for å insistere på tverrfaglige læreplanmål om «demokrati og medborgerskap» i
møte med sosiale mediers kaoskrefter ved spiraler av digital reaksjon og
motreaksjon. Ekstremister får lov å styrke hverandre gjensidig, dersom de
voksne ikke tar tilbake definisjonsmakt om hva som er sant og usant, vesentlig
og uvesentlig i skolen og i klasserommet.
Debatten om ytringsfrihetsprisen til lærerne på Oslo
Katedralskole berører dype demokratiske utfordringer. I en global og digital
verden har skolesamfunnet og lærerne samme utfordringen som massemedia har:
hvem skal være redaktørene som garanterer for sikker og sann kunnskap, og som
skiller vesentlig fra uvesentlig?
I skolen har kvalitetssikrete lærebøker tidligere hatt en
tilsvarende redaktørrolle i lærerne, elevene og skolens informasjonsverden. All
kunnskap og informasjon som er tilgjengelig på digitale læringsplattformer og
på internett, kan ikke erstatte lærebøker, som ansvarlig redaktør for gyldig
kunnskap i skolen. Statlig kvalitetssikring av lærebøker ved nedsatte nemnder
bestående av kvalifiserte fagpersoner må etableres på nytt, etter å ha blitt
avskaffet i år 2000. Kvalitetssikrete lærebøker er den beste motvekten mot
kaoskreftene sluppet løs av algoritmer og sosiale medier.
Kenan Malik har rett når han mener antirasismen trenger på
nytt å koble seg opp mot opplysningstidens rasjonelle verdier, med idealer om å
være universelle. Opplysningstidens rasjonalitet, som gjorde det mulig å bygge
kollektiv, som kunne samhandle i det godes tjeneste, er bedre fundament for
både norsk flerkulturelt og flerreligiøst samfunn og skole, enn romantikkens
vekt på følelser og individualisme basert på kulturell etnisitet.
Kvalitetssikrete lærebøker i skolen bør legge mer vekt på kunnskaper om opplysningstiden. Lærere i norskfaget bør sammen med elevene lese flere tekster
fra opplysningstiden, og ikke færre, slik de nye kompetanse-baserte
læreplanene, fagfornyelsen, krever.
Lærere må undervise om rasisme
Lærere må vise forståelse og ydmykhet i møte med elever med
erfaringer med rasisme, også i undervisning om rasisme. Lærerne er imidlertid
lovpålagt i læreplaner å undervise om fordommer og rasisme. Lærere i norsk
skole, som i hovedsak er hvite mennesker, kan ikke holde seg unna å undervise
om rasisme.
Flertallet av norske lærere kan ikke i egenskap av å være hvite, la
være å undervise om den rasismen Arve Beheim Karlsen ble utsatt for, og om
rasismen Brynjulf Tjønn har opplevd og beskrevet i sine dikt. Norske lærere kan
ikke vente med å fortelle om og hedre Arve Beheim Karlsens minne.
Kampen mot rasisme er noe vi i solidaritet burde samle oss
om, og ikke noe vi kan vente med til enda flere med ikke-hvit bakgrunn er blitt
norsklærere. Det kan ikke gjelde ulike regler for hvordan rasisme kan bekjempes
avhengig av hvilken etnisk gruppe lærere tilhører. Kenan Malik har beskrevet
antirasisme, som er fremmed for idealene fra opplysningstiden, med ordene Stay
in your lane, hold deg til din egen gruppe!
Alle elever er avhengige av voksne med handlingsrom, som tør
å være voksne, for å skape trygge læringsmiljø for sosial og faglig utvikling i
kollektiv av jevnaldrende i klasserom. Elever trenger voksne som beskytter barn
og unge mot kaoskreftene i Pandoras eske.