Maja Lunde.
Foto: Pontus Lundahl / TT
Vi må lytte til hverandre
Debatt: – Å stille seg i en skyttergrav og si at bare lærere kan mene noe om skole, løser ikke utfordringene våre.
Ingvild Vikingsen Skogestad, avdelingsleder
ved Knappskog skole, har lest boka mi «Skjerm barna» og er enig i mye. Det er
bra. En felles enighet om hvor skoen trykker, er viktig for å bevege debatten
videre. Og det er riktig som Skogestad påpeker, jeg er ikke lærer, og jeg har
heller ikke oversikt over hva som skjer i hvert enkelt klasserom i Norge.
Men
det er det ingen som har, heller ikke Skogestad.
Skoleresultatene går nedover
Det vi imidlertid vet, er at 65 % av lærerne selv
synes det er for mye skjerm i skolen, ifølge en fersk undersøkelse fra Skolenes
landsforbund. Vi vet at 35 % av norske grunnskoler er heldigitale, selv om bare
3 % av lærerne vil ha det sånn, ifølge en undersøkelse fra Utdanningsforbundet.
Vi vet fra siste PISA-undersøkelse at digitale distraksjoner er et problem for
elevene i klasserommet.
Vi vet at skoleresultatene går nedover, det
samme gjør leselysten, skolemotivasjonen og ungdoms demokratiforståelse.
Samtidig er læringseffekten av digitale hjelpemidler omdiskutert. I fjor kom en
ny stor rapport fra UNESCO hvor konklusjonen var følgende: «Det finnes lite
robust bevis på at digital teknologi har en tilleggsverdi i utdanning. […] Mye
av bevisene kommer fra de som prøver å selge [teknologien].»
Lovbrudd
Vi vet dessuten at skoledigitaliseringen har
startet i feil ende. De digitale enhetene ble med hastverk delt ut før
elementær infrastruktur var på plass. Mange enheter mangler fremdeles filter, seksåringer har fri tilgang til porno og vold, til tross for at Barnekonvensjonen
sier at barn skal beskyttes mot skadelig innhold. Enhetene er videre åpne for
distraksjoner som spill og sosiale medier, som slett ikke er relevante for
læring. De lekker dessuten personopplysninger og er fulle av reklame. Alt dette
er lovbrudd. Og de sendes med hjem, uten at foreldrene kan styre dem. Også
dette er lovbrudd.
Det er alt dette vi sammen må gjøre noe med.
Problemene må løses på nasjonalt nivå, ikke i hver enkelt kommune. Ei heller i
hvert enkelt klasserom. I «Skjerm barna» bruker jeg mye plass på det vi trenger
nå: løsninger og tiltak.
Ut av skyttergraven
Å stille seg i en skyttergrav og si at bare
lærere kan mene noe om skole, løser ikke utfordringene våre. Skolen er den
viktigste institusjonen i samfunnet, lærerne de viktigste yrkesutøverne. En engasjert debatt om skolen hvor alle kan delta, gagner oss alle, også
lærerne. Vi utenfor skolen lytter til dere. Men dere må også lytte til oss,
enten vi er psykologer, it-utviklere, medievitere, hjerneforskere eller bare
helt alminnelige foreldre, som har tillit til at den institusjonen de hver dag
leverer fra seg barna til, gjør ungene til gagns mennesker.
Ikke minst må alle vi lytte til de unge. Under Arendalsuka deltok jeg i debatt med sentrale
ungdomspolitikere fra de store partiene. Ungdomspartiene går inn for en
strengere skjermpolitikk enn sine moderpartier. Unge Høyre mener for eksempel
at «undervisningen som hovedregel skal være skjermfri gjennom hele
grunnskolen».
Vi er skjermgenerasjonen, sa de unge politikerne
til meg etter debatten, og vi vil ikke ha dette lenger.