– Å styrke undervisningen og lærernes praksis bidrar ikke bare til å øke elevenes motivasjon og engasjement, men til å forebygge mobbing.
Ill.foto: Glen Musk, Matematikksenteret NTNU
Vi må ikke glemme undervisningen i arbeidet mot mobbing
Debatt: – Sosiale og faglige tiltak må ses i sammenheng.
Resultatene fra Elevundersøkelsen 2023 satte en støkk i oss alle: Det er en markant
økning i antall elever som opplever mobbing i norsk skole. Det mangler ikke
på tiltak, men de ser ikke ut til å virke. Vårt inntrykk er at tiltakene har
for ensrettet fokus, og at det som kan gjøres innenfor skolens kjernevirksomhet
– undervisningen – fort blir glemt. Når det er sagt: Det gjøres mye bra! Fylkeskommuner, kommuner, rektorer og
lærere gjør en kjempejobb for å få bukt med mobbingen. Det jobbes hardt for å
styrke det sosiale miljøet, bygge positive relasjoner mellom elever og trygge
relasjonene mellom elever og lærere. Mye av innsatsen rettes mot klasseledelse,
det som skjer i friminuttene, på fritida og på mobilen. Men hva med
undervisningen?
Undervisningen skal få elevene til å oppleve fagene som
motiverende og engasjerende. I bunnen ligger menneskeverdet, kritisk tenking,
demokrati og medvirkning, som fremheves i opplæringens verdigrunnlag. Dette er
fundamentet i skolen. For å få en bærekraftig og langsiktig endring kan vi ikke bare
behandle symptomene. Vi må styrke fundamentet: Undervisningen må ha best mulig
kvalitet.
Vårt fag er matematikk, og sammen med forskere fra hele
verden undersøker vi hvordan undervisning og endring av lærernes praksis
påvirker klassemiljø, relasjoner og motivasjon for å lære. Resultatene viser at
det som skjer i klasserommet har stor betydning i arbeidet med å forebygge
mobbing og styrke klassemiljøet. Lærernes undervisningspraksis handler nemlig
ikke bare om å øke elevenes motivasjon og engasjement, det er også oppskriften
på å skape trygge rammer og positive, varige relasjoner mellom mennesker.
Vi er tett på skolen og mye ute i klasserommene. Vår oppgave
er å øke lærernes kompetanse og å observere hva som skjer når de går fra
tradisjonell undervisning til «Utforskende og inkluderende undervisning», som er
praksisen vi forsker på. Dette er en undervisning som plasserer elevenes tenking i sentrum. De oppfordres
til å lytte og diskutere slik at de får anerkjennelse og respekt for hverandres
ideer. På den måten inkluderes alle elever og skillet mellom «tapere» og
«vinnere» viskes bort.
Det er derfor ikke uten grunn at «Utforskende og
inkluderende undervisning» tas i bruk av flere og flere skoler, også i Norge. Når vi besøker skolene, ser vi lærere som legger til rette for at elevene skal
blir bedre kjent med hverandre gjennom tilfeldige grupper, de lar elevene få arbeide med aktiviteter hvor alle
kan bidra, de engasjerer seg i hvem elevene er og hvilke interesser de har. I
slike klasserom skjer det noe: Elevene endrer på hvordan de forholder seg til
hverandre. De blir kjent på en annen måte og etablerer nye relasjoner.
Lærene vi møter sier at det er vanskelig å endre
undervisningspraksis, og at det tar tid. Samtidig er de overrasket over hvor
raskt den nye praksisen får flere elever til å delta aktivt i undervisningen.
De forteller om økt motivasjon, inkludering og bedre klassemiljø.
I en kommentar til resultatene fra Elevundersøkelsen sa
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun at vi må tenke helhetlig om tiltak, at
læring og trivsel henger sammen, og at mobbingen vil gå ned om læringsmiljøet
er trygt og godt. Vi kan ikke være mer enige. Men, vi er spente på om tiltakene
vil være bærekraftige og bidra til å styrke skolens fundament. Vi håper regjeringen legger vekt på å utvide perspektivet slik at de sosiale og
faglige tiltakene ses i sammenheng.
Det kan ikke være enten eller – det må være
både òg. Vi håper også at vi får en satsing på lærerne. Vi ønsker oss et nasjonalt krafttak
som innebærer at alle lærere får mulighet til å øke sin kompetanse i utforskende
og inkluderende undervisning. Vi har jobbet med kompetanseutvikling av lærere i Norge i over 20 år, og vi vet
at det å endre undervisningspraksis er en kompleks øvelse. For at endring skal
skje, må lærere, skoleeiere, skoleledere, elever og foresatte involveres. Det
er krevende, men med politisk vilje til endring har vi erfart at det er fullt
mulig.