Ill.foto: Ole Martin Wold
Skal lærere kunne gripe inn fysisk mot elever oftere enn i dag?
Debatt: – Jeg tror ikke at en praksis med utbredt fysisk inngripen som virkemiddel bidrar til økt respekt for lærerne.
Både fra lærerhold og bant politikerne har det vært et
sterkt ønske om å tydeliggjøre lærerens rett til fysisk inngripen mot elever
som utviser voldelig og truende atferd og knytte disse lovbestemmelsene opp mot
opplæringsloven. I mai i fjor sendte Kunnskapsdepartementet ut et høringsutkast
som foreslo:
- å lovfeste at ansatte i skolen kan gripe inn fysisk mot
elever for å avverge skade på personer eller vesentlig skade på eiendom
- å lovfeste at de fysiske inngrepene skal være egnet til å
hindre eller begrense den aktuelle skaden og være så få, kortvarige og
skånsomme som mulig
Fram til nå har lærernes rett til å gripe inn fysisk vært
hjemlet i straffelovens bestemmelser, paragraf 17 om nødrett og paragraf 18 om
nødverge.
I en melding på Nrk.no 06.03.24 opplyses det at regjeringen
vurderer å sende ut en tilleggshøring med forslag om å utvide lærerens rett til
å gripe inn fysisk mot elever utover det som allerede er foreslått. Dette
begrunnes med at det i høringsrunden har kommet innspill fra blant annet
Utdanningsforbundet som har beskrevet regjeringens forslag som utilstrekkelige.
Det som konkret foreslås, er å lovfeste at skolens ansatte
skal kunne gripe inn fysisk mot elever som utøver omfattende verbale angrep
eller ordensforstyrrelser som ødelegger undervisningen. Det er siste ledd i
forslaget, som omhandler ordensforstyrrelser som ødelegger undervisningen, som
gjør meg betenkt.
Kompetansen til fysisk inngripen er dårlig forankret
Fra alle hold og som første punkt i det opprinnelige
høringsutkastet så understrekes det at det viktigste er å systematisk arbeide
for å unngå situasjoner som innebærer fysiske inngrep mot elever. Det å gripe
inn fysisk er et alvorlig inngrep som krever både kunnskap og ferdigheter hos
de ansatte. Denne kompetansen er i dag for dårlig forankret på svært mange
skoler.
Nå tas det til orde for at ordensforstyrrelser som er et
vidt begrep og mye mer utbredt enn voldelig og truende atferd blant elevene skal
gi adgang til fysisk inngripen. Hvis det blir en realitet, så frykter jeg en
utvikling som vil innebære en uholdbar og krevende hverdag for både de ansatte
og elevene. Mange spørsmål reiser seg. Hvordan skal man definere hvilke
ordensforstyrrelser som virker ødeleggende for undervisningen? Er det den
enkelte lærers skjønn og vurdering som skal gi grunnlag for fysisk inngripen?
Ikke bidra til økt respekt
I meldingen på NRK.no heter det at et av målene
med forslaget er å øke respekten for lærernes klasseledelse. For meg blir dette
å snu det hele på hodet. Jeg tror ikke at en praksis med utbredt fysisk inngripen
som virkemiddel bidrar til økt respekt for lærerne. Jeg er redd for at det i
større grad vil skape økte motsetninger og uro. Utallige undersøkelser har
bekreftet at den beste måten å skape et trygt og godt læringsmiljø på, er at de
voksne viser en autoritativ lederstil som bygger nære relasjoner gjennom både å
ha kontroll i klasserommet og vise omsorg for elevene.