Ill.foto: Mostphotos
Alle elever har rett til tilpasset opplæring, men først og fremst har de rett til å bli sett
Debatt: – Alle lærere ønsker å få det beste ut av sine elever. Det er derfor vi er lærere.
– Er det riktig å si at du har lært mer her enn i ni år på
skolen? spør kameramann Ronny i dokumentaren «Gutter på randen» som ble
vist på NRK i går 12. februar.
– Absolutt, bekrefter en av gutta.
– Jeg føler meg dårligst i matte på skolen. Her har jeg ikke
den følelsen, sier en annen.
Hva er det som har foregått her, lissom? spør Nils, den
andre kameramannen.
– De som er her har vist at de vil ha noe bedre ut av meg,
svarer en av gutta.
Guttas Campus er en intensiv læringscamp med 10-12 voksne på
38 elever som deles i tre grupper. En voksentetthet som er langt fra
skolehverdagen. Forholdene ligger til rette for å utvikle samhold, lagfølelse
og vennskap 24 timer i døgnet. Alle spiser sammen, lekeslåss, danser, tuller og
blir trygge utenfor klasseromsboksen. Det er disiplin, regler og krav med
tydelige forventninger om å følge reglene. - Det trengs, bekrefter flere av
gutta. I etterkant av campen får hver gutt sin egen frivillige mentor som
følger opp med jevnlig kontakt og sørger for en best mulig overgang fra
hoppkanten i 10. klasse til videregående. «Vi gir oss aldri!» er et treffende
motto.
Et læringseventyr
I 2018 var jeg så heldig å få være skrivelæreren for Guttas
Campus’ pilotprosjekt i to uker av sommerferien. Det var en sann fryd å få
jobbe tett med superengasjerte og dyktige voksne. 16 timers arbeidsdager med
smil om munnen var smekk fulle av gylne øyeblikk. Aldri har jeg lært så mye og
aldri har jeg fått så mye igjen på to uker! Jeg strakk til.
Det var testing og kartlegging før og etter. På en skala fra
1 til 10 om hvor godt de likte å skrive, økte snittet fra 4 til 7 poeng på to
uker. Én elev utviklet poetiske talenter og tok med seg ekstra ark for å skrive
om kvelden; han ble kalt for The Poet da campen var slutt. En annen skrev
argumenterende om skole-Norge som lett kunne stått på trykk i Aftenposten. Vi
lokket fram lærelysten sammen. Samtlige gutter opplevde mestring og glede over
å høre til, bli sett og få nok hjelp. Ja, jeg hadde følelsen av å kunne trylle,
og kan best beskrives som et læringseventyr.
Karaktertrekk og klistremerker
I tillegg til det faglige, er arbeid med karaktertrekk
sentralt; sosial kompetanse, viljestyrke, engasjement, nysgjerrighet kommer
under huden og blir med videre i livet - langt viktigere enn karakterer. Bøttevis
med synlig læring. Intensivt. High fives fra mobilfrie hender og varme klemmer.
Og uendelige remser med klistremerker som selv de tøffeste gutta blir hoppende
glade for.
Syvmilsteg til klasserommet
Da jeg startet skoleåret etter campen i 2018, hadde jeg 80
elever i norsk på videregående og jeg var kontaktlærer for 25 av dem. Vi jobbet med karaktertrekk og jeg fortalte om
Guttas Campus. En av elevene i 2. klasse så på meg og sa: -Hvorfor fikk ikke
jeg hjelp før det var for sent?
Jeg brukte like mye energi og hadde like stor tro på at alle
elevene mine kunne bli skrivere av både poesi og poengterte artikler. Men
hverdagen var milevis fra hva jeg hadde opplevd på campen med nok tid sammen
med andre som styrket og støttet laget. For kunsten å lokke fram følelsen av at
du mestrer og er god nok, særlig hos dem som kanskje ikke har kjent på den
følelsen på mange år, det krever ekstra tid til den enkelte.
Hvor er laget?
Jeg har møtt elever som har fått dysleksidiagnosen i fanget noen
måneder før standpunkt. Jeg har møtt elever som ikke finner seg til rette og må
vente månedsvis på hjelp. Jeg har sett elever som har følt seg dumme fordi de
kom skeivt ut fra hoppkanten. Ikke hoppkanten fra 10. klasse til videregående,
men fra hoppkanten i barnehagen.
Det er der læringsvinduene står på vidt gap,
det er der smilene sitter løst og utforskertrangen er størst. Det er der
samfunnsøkonomien gir størst avkastning. Det er langt lettere å lirke opp et
vindu som står på gløtt enn å låse opp en dør som har vært stengt i årevis.
Rett til å bli sett
Elever har rett til tilpasset opplæring, men først og fremst
har de rett til å bli sett. Da må fulle klasser deles til et pedagogisk
forsvarlig antall elever, ikke slåes sammen som et sparetiltak. Da må
kontaktlærere ha mer enn to minutter i uka til hver elev på videregående,
og da er vi nødt til å styrke laget med større voksentetthet fra andre
instanser som støtter både elevene og lærerne. Først da kan vi si at vi gir
alle rett til å oppleve mestring og lykkes. Først da kan vi si at vi motvirker
at lærere brenner ut og gir opp et yrke som de trives godt i.
Vitaminer til slutt
Jeg håper politikere og skolemyndigheter ser «Gutter på
randen». Det er en vitamindose å se de tøffe gutta sprekke opp i store smil
som varmer mer enn vårsola!
Den vanlige skolen kan ikke matche Guttas Campus, som nok
ligger nærmere folkehøyskole enn grunnskole og videregående, men kanskje kan vi
få til en mini-camp i alle fylker før 10. klasse eller før videregående?
Alt koker ned til tid og ressurser. Magien når gnisten
tennes, den kjenner alle lærere til. Og tro meg, alle lærere i skolen ønsker å
få det beste ut av sine elever. Det er derfor vi er lærere.