Ill.foto: Mostphotos
Språklig oppmerksom undervisning
Debatt: Tydelig og muntlig modellering av kunnskapsspråk bidrar til å få flere elever med i den faglige samtalen i fag som naturfag, samfunnsfag, matematikk og språkfag.
Alle fag har sine fagspesifikke
uttrykksmåter og sjangre. Det har for eksempel blitt mer bevissthet om betydningen
av å mestre fagspråk for å lykkes i naturfag, og at det er naturfaglærerens
oppgave å gjøre naturfaglige begreper og uttrykksmåter tydelige og forståelige gjennom
undervisningen. Elever trenger ikke bare å kjenne til fagbegreper knyttet til
bestemte emner i hvert fag, de trenger også å kunne bruke og forklare disse
begrepene og uttrykke seg på faglig aksepterte måter både muntlig og skriftlig.
De trenger med andre ord å utvikle fagspesifikk literacy, det vil si evnen til
å tolke, bruke og produsere ulike typer muntlige og skriftlige tekster i faglige
sammenhenger.
Elever i norske klasserom representerer
et stort mangfold, både språklig, sosialt og kulturelt. Sosioøkonomisk bakgrunn gir
noen elever fordeler i møte med skolens tekstkulturer, mens andre opplever
skolens uttrykksmåter og sjangre som lite tilgjengelige. På alle trinn i
opplæringen har elever varierende norskferdigheter og bakgrunnskunnskaper, og
de kan ha ulik erfaring med å lese og skrive fagtekster på norsk. Elever i
samme klasse kan derfor ha svært ulike forutsetninger i møte med skolens
kunnskapsspråk og tekster.
Det kan være krevende for lærere å
tilrettelegge undervisningen slik at alle elever får passende utfordringer og
samtidig opplever mestring. Det gjelder særlig i tekstrike fag som naturfag,
matematikk, samfunnsfag, historie, engelsk og norsk, altså sentrale allmennfag
både i grunnopplæringen (LK20) og i forberedende opplæring for voksne (FOV,
tidligere grunnskole for voksne). Med stadig mer språklig mangfold i
klasserommet kan det være nødvendig å tenke nytt om hvordan alle elever skal få
mulighet til å utvikle kunnskapsspråk (Haugli, 2020, s. 59).
Betydningen av muntlig aktivitet
Med et sosiokulturelt læringssyn vet
vi at elever trenger å være muntlig aktive og delta i samtaler og oppgaveløsning
for å utvikle både kunnskap og språkferdigheter. En viktig oppgave for lærere
er derfor å legge til rette for at alle elever har mulighet til å delta i
aktiviteter i klasserommet ved hjelp av ulike former for stillasbygging. I tråd
med den russiske psykologen Lev Vygotskijs (1896–1934) ideer om utvikling av
språk og tanke, går utvikling av kunnskap og kunnskapsspråk hånd i hånd. Det er
altså viktig at alle elever får rikelig anledning til å bruke fagord og
faguttrykk i egne setninger.
Samtaler om tekster og uttrykksmåter som
er typiske for det enkelte fag kan også bidra til å tydeliggjøre fagspesifikke
uttrykksmåter og sjangre for elevene og gi dem gode modeller for sine egne muntlige
og skriftlige tekster. Metaspråk er et redskap for å peke på og vise hva som
kjennetegner f.eks. en labrapport, en logg eller en argumenterende tekst. Metaspråk
kan være ord fra tradisjonell grammatikk (f.eks. ordklasser), tekstgrammatikk
(f.eks. overskrift, innledning, avsnitt, temasetning) og funksjonell grammatikk.
Systemisk funksjonell grammatikk (SFL)
ble utviklet av den britiske lingvisten M.A.K. Halliday (1925–2018), og viser hvordan
vi bruker språk ulikt avhengig av konteksten. SFL er et viktig element i SFL-pedagogikk
(f.eks. sjangerpedagogikk), som dreier seg om utvikling av språklige registre
og å mestre vanlige teksttyper i skolen (jf. f.eks. Gibbons, 2015; Johansson
& Sandell Ring, x; Thise & Vilien, 2021). Lund (m.fl., 2016, s. 3)
hevder i innledningen til et spesialnummer om sjangerpedagogikk at «sprog har
fået tillagt en nøglefunktion for faglig læring generelt både internationalt
(Unesco) og i Norden» og at det «forventes at en øged satsning på skriftlighed
kan bidrage til at løfte alle elever fagligt, især elever med
minoritetsbaggrund.» Det er altså viktig å legge vekt på kunnskapsspråk i alle
fag, men hvordan gjør man det?
Språklig oppmerksom undervisning
Språklig oppmerksom
undervisning er min oversettelse av «Linguistically Responsive
Teaching» (Lucas & Villegas, 2011). I slik undervisning er læreren
oppmerksom på elevens bakgrunn og språkferdigheter, er oppmerksom på språkkrav
i tekster og oppgaver, følger prinsipper for andrespråkslæring og bruker
variert stillasbygging. Språklig oppmerksom undervisning innebærer positive
holdninger til flerspråklighet og til elever med annet førstespråk enn
undervisningsspråket, i tillegg til kunnskaper og ferdigheter knyttet til
fagspråk og pedagogikk. I Finland er språklig oppmerksom undervisning innført
både i lærerutdanning og i grunnskolens læreplaner (Heikkola m.fl., 2022).
Tankegods fra den brasilianske
pedagogen Pablo Freire (1921–1997) er også innbakt i språklig oppmerksom
undervisning, for eksempel kritisk bevissthet, myndiggjøring og sosial
utjevning. Myndiggjøring i skolesammenheng dreier seg blant annet om å sette
alle elever i stand til å mestre skolens kunnskapsspråk og fagspesifikke
tekstpraksiser, enten det gjelder forklaring av prosedyrer i yrkesfag,
loggskriving i yrkespraksis, muntlig fagsamtale i matematikk eller å kunne uttrykke
meninger og kunnskaper muntlig og skriftlig i tekstrike fag som norsk, historie
og naturfag.
Undervisning som kombinerer språklige
og faglige mål, og har som mål å myndiggjøre elever gjennom refleksjon, kritisk
tenkning og verdsetting av mangfold, kan kalles utjevnende (Bernstein, 2000)
eller transformativ (Cummins, 2000). Målet for slik undervisning er å skape
aktive, selvstendige og deltakende medborgere som kan realisere sitt potensial
og bruke sine evner. Mer språklig oppmerksom undervisning kan bidra til å fordele
kunnskapsressurser i klasserommet og demokratisere skolen.
Referanser
- Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and
identity: theory, research, critique (2. utg.). Lanham: Rowman & Littlefield.
- Cummins, J. (2000). Language,
power and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Clevedon:
Multilingual Matters.
- Gibbons, P. (2016): Styrk
sproget, styrk læringen. Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede
klasserum (2. utg.). Samfundslitteratur.
- Haugli, Hanne (2024): Språklig oppmerksom undervisning. Fagbokforlaget.
- Haugli, Hanne (2020): Støttende
skriveundervisning i språklig heterogene klasser. En studie av
sjangerpedagogisk undervisning på barnetrinnet. (Doktoravhandling),
Universitetet i Oslo.
- Heikkola, L. M., Alisaari, J.,
Vigren, H. & Commins, N. (2022): Linguistically responsive teaching: A
requirement for Finnish primary school teachers. Linguistics and Education.
- Johansson, B. & Sandell Ring, A. (2015):
Lad sproget bære: genrepædagogik i praksis (3. utg.). Akademisk Forlag.
- Lucas, T. & Villegas, A. M.
(2011): A framework for preparing linguistically responsive teachers. I T.
Lucas (Red.), Teacher preparation for linguistically diverse classrooms: A
resource for teacher educators (s. 55–72). Routledge.
- Lund, K., Perez, S., Jacobsen,
S.K., Larsen, S., & Meidell, A.V. (2016): Forord. SPROGforum: Tidsskrift
for sprog- og kulturpædagogik, 22(63), 3–7. https://unipress.dk/media/14971/9788771842944_sprogforum-63.pdf
- Thise, H. & Vilien, K. (2021): Boren til
fagspråket. Cappelen Damm Akademisk.