Ill.: Mostphotos
– Det er noe grunnleggende besynderlig ved å legge så stor vekt på opptakskravene til lærerutdanningen
Debatt: Er det slik at dispensasjonene fra opptakskravene skaper et A-lag og B-lag blant lærere og sykepleiere?
I år er ikke tallene fra hovedopptaket så interessante for søkningen til
grunnskolelærerutdanning. Grunnen er at de fleste læresteder har fått
dispensasjon fra opptakskravene, slik at de kan ta inn studenter som ikke
tilfredsstiller kravene, ved direkte opptak til den enkelte institusjon.
Khrono meldte 24.7. at det hadde meldt seg over 700 slike søkere. Fra før hadde
det meldt seg snaue 2800 ordinære førstevalg-søkere. Årets søkning på ca 3500
blir dermed noe høyere enn fjorårets, som var på 3165. Og det kan sikkert melde
seg flere. Men det er bare en andel av søkerne som møter fram, i fjor 60
prosent. Dermed kan årets frammøte anslås til minst 2100, til snaue 3200
studieplasser.
Mer interessant enn å se på tallene, er det å se opptaket og dispensasjonene i
lys av kommentarer fra Høyre: «Regjeringen lar distriktspolitikken trumfe
utdanningspolitikken. Konsekvensen kan bli et A- og B-lag for sykepleiere og
lærere. Det er helt uakseptabelt» sa Kari-Anne Jønnes (H) til Khrono
30.4. Slik hun ser det, vil det med regjeringens løsning trolig fortsatt
være kompetansekrav for å komme inn på lærerutdanningen i byene. – Men i
distriktene vil man søke om dispensasjon fra kompetansekravene fordi de sliter
med å fylle opp studieplassene, sier Jønnes.
GLU 1-7
Her skal jeg konsentrere meg om opptaket til grunnskolelærerutdanningene for
trinn 1-7, siden det er i småskolen vi har de største rekrutteringsproblemene,
og GLU 1-7 er eneste utdanning for trinn 1-4. Til høyere trinn rekrutteres også
lærere med bakgrunn fra fagstudier og praktisk pedagogisk utdanning.
Grunnskolelærerutdanningene i flere store byer søkte ikke om dispensasjon fra
opptakskravene for GLU 1-7: Oslo, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.
Dessuten ville Hamar plassere seg blant de store. Men utdanningene i de fleste
byene, blant annet Bergen, Tromsø, Bodø, Levanger, Drammen, Halden, søkte og
fikk dispensasjon.
Jønnes og Høyre mener at de lærere som tas opp på dispensasjon, utgjør et
B-lag, jfr. også Aftenpostens leder 27.6. Det som egentlig skjer, er at et
eksisterende B-lag får tilførsel av nye spillere. Det gamle B-laget er de som
ble tatt opp til lærerutdanning før 2005 og ikke ville ha tilfredsstilt
opptakskravene som ble innført det året. Mange av disse har fortsatt inntil 20
år av karrieren foran seg. At det blir litt flere av dem, er neppe en
katastrofe.
Viktigere er det at B-lærere vil kunne fylle lærerstillinger som nå innehas av
lærere som kan betegnes med bokstaver lenger ute i alfabetet. Her det to
hovedgrupper: U-lærere, samt BF-lærere med varierende styrke innen F-en.
U-lærerne er helt ufaglærte, de mangler helt utdanning på høyere nivå. Av dem
er det ikke så mange. BF-lærerne har Bare Fag; de mangler pedagogisk utdanning.
De kan ha varierende mengde fag-utdanning: Noen har bare ett fag, noen to, noen
har full bachelorgrad, noen har full mastergrad, men alle mangler altså den
pedagogiske komponenten.
Historien viser at vi allerede har B-lærere
Jeg tror ikke Jønnes og Høyre og Aftenposten har vært oppmerksom på historien,
som viser at vi allerede har B-lærere. Og de har ikke tenkt gjennom alfabetet
fram til U før man besværet seg. Det helt grunnleggende er at det alltid må
være en voksen til stede i klasserommet, og at det bedre at dette er B-lærer
fremfor en BF- eller en U-lærer.
Dessuten er det noe grunnleggende besynderlig ved å legge så stor vekt på
opptakskravene. På de fleste studier har man ikke opptakskrav, men på en del
studier er konkurransen svært sterk. På studier der det er vanskelig å komme
inn, tar mange utdanning i utlandet. De som studerer medisin ute, blir ikke
U-leger, i betydningen ufaglærte. Men hvis man anlegger Høyres og Jønnes og
Aftenpostens perspektiv, er de et B-lag, sett i forhold til A-laget, som kom
inn på medisin i Norge.
For de
institusjonene som ikke søkte dispensasjon fra opptakskravene er det av
interesse å se nærmere på årets tall, sammenliknet med fjorårets.
NTNU og Oslo Met fylte drøye 80 prosent av studieplassene på GLU 1-7 i
fjor, det gjorde også Universitetet i Agder. HINN hadde tilsvarende fyllingsgrad på et
samlingsbasert studium, men bare 50 prosent på sitt ordinære tilbud. Universitetet
i Stavanger fylte bare 68 prosent av plassene på GLU 1-7, så det er litt
gåtefullt at man der ikke benyttet muligheten til å fylle opp ved hjelp av en
dispensasjon, særlig sett i lys av at rektor Klaus Mohn i flere sammenhenger
har fremhevet at det er begrenset hva institusjonene kan gjøre for å avhjelpe
lærermangelen. Vel, han kunne ha søkt dispensasjon.
Ved å benytte
tallene for hvor stor andel av dem som i fjor fikk tilbud, som faktisk møtte,
indikerer tallene for GLU 1-7 at NTNU ligger an til å få 164 frammøtte, mot 194
i fjor; Oslo Met ligger an til 104 mot 157 i fjor, UiS ligger an til
26 mot 51 i fjor, og UiA ligger an til 64 mot 86 i fjor. HINN har
også i år to tilbud. I fjor møtte 30 studenter til det ordinære tilbudet og 40
til det samlingsbaserte; i år ligger tallene an til å bli 20 og 24.
Samlet møtte det 558 til disse seks studiene i fjor. I år ligger det an til at
402 møter. Dette er en nedgang på 28 prosent. Hvis man ikke hadde gitt dispensasjoner,
kunne dette blitt tallet for nedgangen for grunnskolelærerutdanningene samlet.
Når det nå er gitt dispensasjoner, blir ikke nedgangen så stor.