Tiltak for å unngå en varslet katastrofe i skolen
Debatt: – Gi lærerne overkommelige oppgaver, fjern de særskilte opptakskravene, og øk lønna!
Nok en gang viser tallene fra Samordna opptak en nedgang i antall søkere til de fleste lærerutdanningene. Dette, kombinert med mange lærere som slutter, eller vurderer å slutte, varsler vanskelige tider framover for norsk skole.
Skolenes landsforbund er bekymret over utviklingen. Stadig færre velger å utdanne seg til lærer, spesielt i grunnskoleutdanningene. Hvis vi skal unngå en alvorlig lærermangel i nær framtid må noe gjøres. Vi foreslår følgende tre tiltak:
1. Bedre arbeidsforhold: Arbeidstakerorganisasjonene, arbeidsgiverne og statlige myndigheter må straks sette seg ned og lage avtaler, lover og forskrifter som sikrer lærerne en trygg arbeidsplass med overkommelige oppgaver. Staten må være med fordi det er de som sitter på pengesekken. Økt lønn og bedre arbeidsforhold kan kanskje også få lærere som har sluttet til å vende tilbake til klasserommet.
2. Fjerne de særskilte opptakskravene til lærerutdanningene: Lærerutdanningen trenger ikke strengere opptakskrav enn andre utdanninger. La alle som har generell studiekompetanse få plass. Det må være lærerutdanningsinstitusjonene som har ansvaret for å sile ut de som av faglige eller andre grunner ikke egner seg som lærere.
3. Økt lønn: Det er ingen tvil om at lønnsnivået har noe å si for hvor attraktivt et yrke er. En skikkelig heving av lønna vil både virke rekrutterende og bidra til å beholde lærere som vurderer å slutte.
Det å få jobbe med barn og unge er verdens mest meningsfulle og mest varierte yrke, er tilbakemeldinger fra våre medlemmer. Som lærer, får du bruke alle sider av deg selv på å hjelpe andre. Å hjelpe og støtte elever til å lære og utvikle seg, er altså noe av det beste et menneske kan gjøre.
Hva er det da som skjer når antallet studenter som har fått studieplass ved lærerutdanningene i Norge synker igjen? Det er direkte bekymringsfullt når en fjerdedel av studieplassene som i år var ledige etter hovedopptaket, var plasser til lærerstudiet, ifølge tall fra Samordna opptak.
Hva kan vi gjøre?
Så hva kan vi gjøre? Hvordan kan vi flere til å se at dette er et godt yrke? Vi må legge til rette for at også de voksne er ulike og trenger ulike veier til dette flotte yrket. Vi må være kreative for å få flere gjennom studieløpet. Opptakskrav eller ikke, til slutt er det den kunnskapen våre nye kollegaer kommer ut med som er det viktige. Det er også viktig at vi gjør noe med arbeidsbelastningen. Altfor mange gode lærere slutter fordi de ikke orker å stå i det lenger. De orker ikke å se på de elevene de ikke makter å hjelpe fordi de må slukke så mange branner andre steder.
Vi må utdanne flere, men også sørge for øremerkede midler til å få andre yrkesgrupper inn i yrket, slik at læreren får være lærer og andre kan ta seg av det de er gode på. I tillegg har vi en situasjon i skolen med stadig økende vold og trusler mot lærere og andre ansatte. Legg til budsjettkutt og at lærere blir satt til helt andre oppgaver enn det å undervise, så har du oppskriften på en varslet katastrofe.
Av erfaring vet vi at mange av de som har søkt på en lærerutdanning sannsynligvis ikke oppfyller kravene for å komme inn på utdanningen. Av erfaring vet vi også at færre pleier å møte opp til utdanningen enn de som faktisk får plass. Erfaring sier oss også at mange av de som begynner på en lærerutdanning, ikke kommer til å fullføre. Og vi vet at mange av de nyutdannede dessverre kommer til å slutte i lærerjobben i løpet av de første yrkesårene.
Lærerutdannerne må også få midler og ta ansvar for å beholde studentene gjennom hele løpet. Ansvar for å legge til rette for både desentralisert, digital og tilpasset undervisning – akkurat som studentene skal legge til rette for på sine nye arbeidsplasser. Og hva med de som ikke fullførte. Kan det åpnes ei dør for dem? Og videreutdanning for å få påfyll og ny kompetanse?
Vi har merket oss at det er økt søkning til yrkesfaglærerutdanningene. Dette er gledelig. Skolenes landsforbund fikk gjennomslag i Rikslønnsnemnda i 2023 for at ett ekstra fagbrev skulle gi et betydelig lønnsopprykk. Kanskje det er resultatet av dette vi ser nå? Uansett er vi glade for at flere vil bli yrkesfaglærere. Vi trenger dem alle, i alle skoleslag og emner!