Lærer- og sykepleierstudentene på bildet er ikke en del av opptaket uten karakterkrav og er allerede godt i gang med sine respektive utdanningsløp innen grunnskolelærer og sykepleier på USN.
Ill.foto: USN
– Vi tror ikke fjerning av nivåkrav vil gi dårligere lærere
Debatt: – Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for opptak til sykepleier- og lærerstudier.
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har
åpnet sykepleie- og lærerstudiene for søkere som ikke oppfyller nivåkravene. På
få dager har vi mottatt flere hundre søknader. Tallet viser at mange er
motivert for å gå inn i disse yrkene, og samfunnet har stort behov for dem.
Det har vært sviktende rekruttering til lærer- og
sykepleieryrket. I opptaket til høyere utdanning i 2022 og 2023 ble det ropt
varsko fra mange institusjoner. Nå har regjeringen åpnet dørene for at lærer-
og sykepleiestudenter kan tas opp uten nivåkrav. Vi tror ikke det fører til at
vi får dårligere sykepleiere og lærere om noen år.
Samme krav
til gjennomføring
Da nivåkrav ble innført i lærerutdanningen, var intensjonen å øke
læreryrkets status, sikre at flere studenter fullførte studiene, og sikre godt
faglig nivå på kandidatene. Vi vet nå at karakterkravene har hatt positive
effekter på nivå og gjennomstrømning, men at det samtidig ikke er utdannet
flere lærere. Gjennomstrømmingen har blitt svært god, men effekten blir «nullet
ut» fordi det samtidig har blitt færre søkere. Nivåkravet har altså ikke løst
problemet med å dekke behovet for flere kvalifiserte lærere i norsk skole.
Nå stilles det spørsmål ved om studentene som tas opp uten å
oppfylle nivåkravene, blir gode nok. Blir det et B-lag? Verken USN eller andre
institusjoner vil senke kravene til hvilke kvalifikasjoner lærere og
sykepleiere skal oppnå gjennom studieløpet. Studentene forventes å oppnå de
samme læringsutbyttene, og møter de samme kravene til gjennomføring og nivå som
det de akkrediterte studietilbudene tilsier.
Ekstra
støtte
Noen studenter vil ha behov for ekstra støtte – uansett om de har
oppfylt nivåkravene til opptak eller ikke. Universitetene bør i større grad
sørge for at det er mulig for enkeltstudenter å få tilstrekkelig hjelp når de
møter faglige utfordringer.
USN har over flere år arbeidet for å bedre tilbudet til
studentene. Vi vil fortsette vårt systematiske arbeid med gjennomstrømning og
sette inn ekstra tiltak for å styrke studiekvaliteten, noe som vil komme alle
studentene våre til gode. På den måten vil vi kunne styrke læringsmiljøene,
styrke faglig motivasjon, og vurdere iverksetting av ytterligere tiltak der det
er nødvendig.
Vi setter inn ekstra ressurser på studenter i første
semester, styrker ordninger der studenter er ressurser for hverandre, styrker
linjeforeningene, styrker aktivitetstilbud på campusene og personalets
kompetanse til å ivareta studentaktive læringsmetoder. Vi har mentor- og
veiledningsordninger (profesjonsveiledere, studentassistenter og
studieveiledere) som sikrer at vi ivaretar hver enkelt student, og at vi kan
fange opp studentenes behov.
Vi tilbyr veiledning til alle våre studenter som skal
gjennomføre skriftlige arbeider. Vi har også et ekstra tilbud med akademisk
skriveverksted, og andre ressurser via universitetsbiblioteket.
Følger
spesielt godt med
Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for
opptak til sykepleier- og lærerstudier, og senker ikke kravene til kompetansen
som skal oppnås gjennom studiene. Vi vil følge spesielt godt med på framgangen
til studentgruppen som er tatt opp uten nivåkrav.
Samfunnsoppdraget vårt er å utdanne lærere og sykepleiere,
fordi samfunnet trenger flere kvalifiserte arbeidstakere. Vi er glade for at det
vil bli flere lærer- og sykepleierstudenter på USN denne høsten.