– Vi tror ikke fjerning av nivåkrav vil gi dårligere lærere
Debatt: – Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for opptak til sykepleier- og lærerstudier.
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har
åpnet sykepleie- og lærerstudiene for søkere som ikke oppfyller nivåkravene. På
få dager har vi mottatt flere hundre søknader. Tallet viser at mange er
motivert for å gå inn i disse yrkene, og samfunnet har stort behov for dem.
Det har vært sviktende rekruttering til lærer- og sykepleieryrket. I opptaket til høyere utdanning i 2022 og 2023 ble det ropt varsko fra mange institusjoner. Nå har regjeringen åpnet dørene for at lærer- og sykepleiestudenter kan tas opp uten nivåkrav. Vi tror ikke det fører til at vi får dårligere sykepleiere og lærere om noen år.
Samme krav til gjennomføring
Da nivåkrav ble innført i lærerutdanningen, var intensjonen å øke læreryrkets status, sikre at flere studenter fullførte studiene, og sikre godt faglig nivå på kandidatene. Vi vet nå at karakterkravene har hatt positive effekter på nivå og gjennomstrømning, men at det samtidig ikke er utdannet flere lærere. Gjennomstrømmingen har blitt svært god, men effekten blir «nullet ut» fordi det samtidig har blitt færre søkere. Nivåkravet har altså ikke løst problemet med å dekke behovet for flere kvalifiserte lærere i norsk skole.
Nå stilles det spørsmål ved om studentene som tas opp uten å oppfylle nivåkravene, blir gode nok. Blir det et B-lag? Verken USN eller andre institusjoner vil senke kravene til hvilke kvalifikasjoner lærere og sykepleiere skal oppnå gjennom studieløpet. Studentene forventes å oppnå de samme læringsutbyttene, og møter de samme kravene til gjennomføring og nivå som det de akkrediterte studietilbudene tilsier.
Ekstra støtte
Noen studenter vil ha behov for ekstra støtte – uansett om de har oppfylt nivåkravene til opptak eller ikke. Universitetene bør i større grad sørge for at det er mulig for enkeltstudenter å få tilstrekkelig hjelp når de møter faglige utfordringer.
USN har over flere år arbeidet for å bedre tilbudet til studentene. Vi vil fortsette vårt systematiske arbeid med gjennomstrømning og sette inn ekstra tiltak for å styrke studiekvaliteten, noe som vil komme alle studentene våre til gode. På den måten vil vi kunne styrke læringsmiljøene, styrke faglig motivasjon, og vurdere iverksetting av ytterligere tiltak der det er nødvendig.
Vi setter inn ekstra ressurser på studenter i første semester, styrker ordninger der studenter er ressurser for hverandre, styrker linjeforeningene, styrker aktivitetstilbud på campusene og personalets kompetanse til å ivareta studentaktive læringsmetoder. Vi har mentor- og veiledningsordninger (profesjonsveiledere, studentassistenter og studieveiledere) som sikrer at vi ivaretar hver enkelt student, og at vi kan fange opp studentenes behov.
Vi tilbyr veiledning til alle våre studenter som skal gjennomføre skriftlige arbeider. Vi har også et ekstra tilbud med akademisk skriveverksted, og andre ressurser via universitetsbiblioteket.
Følger spesielt godt med
Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for opptak til sykepleier- og lærerstudier, og senker ikke kravene til kompetansen som skal oppnås gjennom studiene. Vi vil følge spesielt godt med på framgangen til studentgruppen som er tatt opp uten nivåkrav.
Samfunnsoppdraget vårt er å utdanne lærere og sykepleiere, fordi samfunnet trenger flere kvalifiserte arbeidstakere. Vi er glade for at det vil bli flere lærer- og sykepleierstudenter på USN denne høsten.