Debatt: Bokstavlæringen bør ta hensyn til elevenes ulike ståsted når de begynner på skolen.
Mette-KristineJeremiassenKontaktlærer på 1. trinn, Døli skole i Ullensaker kommune.
Reidun FlugstadRyggPedagogisk veileder i språk, lesing og skriving ved Pedagogisk senter i Ullensaker kommune
Stein ArneWindjuKontaktlærer på 1. trinn , Nordkisa skole i Ullensaker kommune
PublisertSist oppdatert
Annonse
I norsk
skole er formell gjennomgang av to bokstaver i uka synonymt med rask bokstavprogresjon.
Når lovverk og læreplanverk vektlegger tilpasset opplæring, stiller vi oss
undrende til at bokstavlæringen ikke i større grad tar hensyn til elevenes
ulike ståsted når de begynner på skolen.
Annonse
Noen elever
kommer inn i klasserommet som skolestartere med god bokstavkompetanse. De kan
mange bokstaver, har forstått koblingen mellom språklyd og bokstav og kan ta
bokstavene i bruk i egen skriving og lesing. Andre elever kan noen bokstaver,
men kanskje bare som bokstavnavn og har ingen forståelse for det alfabetiske
prinsipp. Noen barn har vist minimalt med interesse for bokstavene i barnehagen
og er heller ikke klare for å skrive pene S-er og O-er enda. Hvordan kan vi ta
vare på denne forskjelligheten i klasserommet?
Det første diagrammet viser elevenes individuelle progresjon i bokstavkunnskap på 1.trinn fra
1.9. til 15.11. Vi ser at elevene her startet på skolen med stor variasjon i hvor
mange store bokstaver de kan gjenkjenne.. Samtidig ser vi at alle elevene har
hatt god progresjon frem til midten av november. I denne perioden har det ikke
vært formell gjennomgang av bokstavene enda, men elevene har møtt og brukt
bokstavene i meningsfulle sammenhenger hvor den funksjonelle skrivingen har
foregått på elevenes premisser. Det har blitt lagt vekt på lystbetonte
aktiviteter og felles opplevelser gjennom uteskole, rammelek, frilek og høytlesing.
Elevene har fortalt på papiret og vist frem hva de har opplevd. Brev til rektor, faddere eller egenproduserte
monstre er andre eksempler på meningsfull skriving som har motivert elevene.
Vi
har sett at elevenes ønske om å formidle har skapt engasjement og skrivelyst. Alle
har mestret på sitt nivå og elevene har selv oppdaget koblingen mellom lyd og bokstav.
Dette betyr at forskjelligheten har fått blomstre i klasserommet. Elevene har
møtt alle bokstavene både på vegger, i bokstavsanger, bokstavstrimler og
bokstavlydhjelpeark. Læreren har modellert sammenhengen mellom lyd og bokstav i
sin egen skriving i ulike situasjoner i skolehverdagen. Det har også blitt lagt
til rette for mye samhandling mellom elevene slik at de kan støtte og lære av
hverandre i sin tekstproduksjon. Hver enkelt elevs progresjon blir dokumentert
ved at elevtekstene tas vare på. Med andre ord har elevene
konstruert sin egen kunnskap om skrift og bokstaver i samspill med andre.
Gjennom den
meningsfulle skrivingen får elevene
være utforskende og styrke sitt muntlige og skriftlige språk ved å prøve seg
fram slik LK20 legger opp til. Dette er også i tråd med oppsummeringen etter
skrivesenterets FUS-prosjekt i 2021 (Funksjonell skriving i de første
skoleårene). Prosjektet understreker at en funksjonelt orientert
begynneropplæring skaper mestringstro fordi elevene kan ta i bruk de ressursene
de har og opplever å kunne kommunisere på relevante måter (Solheim og Falk,
2021, s. 218).
Elevene utvikler sin kodekompetanse som betyr at elevene
kan oversette sitt muntlige språk til skrift (Skar et al, 2021, s. 6). Alle mestrer og utvikler seg i sitt
eget tempo, og lesegrunnlaget blir lagt. Når elevene har forstått det
alfabetiske prinsipp gjennom språklek og egen skriving, mestrer de også
lesingen når tekstene er tilpasset det nivået de er på i sin leseutvikling (Frost,
2021, s. 32). Vi får automatisk en inkluderende og tilpasset begynneropplæring.
Gjennom piloteringer av ulike arbeidsmåter i
begynneropplæring i Ullensaker kommune, har blant annet Nordkisa og Døli skole prøvd ut individuell bokstavlæring gjennom meningsfull og funksjonell skriving.
Vi har sett at elevenes individuelle bokstavprogresjon blir rask, selv om
utgangspunktet er ulikt. I diagrammet under ser vi eksempel på en klasse der
bokstavkunnskapen var relativt lav samlet sett ved skolestart. Likevel ligger
de fleste på nivå over 15 bokstaver i november uten at bokstavene har vært
formelt gjennomgått. Når vi sammenligner bokstavprogresjon og skriveutvikling,
stemmer også bildet av at bokstavene ikke bare blir husket i en
kartleggingssituasjon, men de er lært fordi elevene har knyttet bokstavene til
språk og tatt dem i bruk i egne skriftlig kommunikasjon.
Vi får også et tydelig
bilde av hvilke elever som nå trenger en ekstra intensiv oppfølging for å komme
skikkelig på sporet. Og nettopp denne gode oversikten over hvor hver enkelt
elev befinner seg i sin utvikling så tidlig i skoleåret, gjør at undervisningen
hele tiden kan tilpasses alle elevene. Etter språklek- og skriveperioden, er
det klart for såkalt veiledet lesing. Da møter elevene tekster alt etter hvor
langt de har kommet i sin skriftspråklige utvikling. Vår erfaring er at elevene
mestrer lesestarten uten å spore av fordi de har forstått hva lesing er. De
behøver ikke bruke energi på å lære leseleksa utenat. I denne tilnærmingen til
begynneropplæring har læreren hele tiden oversikt over alle elevenes
progresjon. De sterke leserne får også nok utfordringer på sin lesevei.
Oppsummert
vil vi slå et slag for individuell bokstavprogresjon der elevene får utfolde
seg gjennom egne fortelleruttrykk med god tilpasset støtte når de begynner på
skolen. Ved at elevene konstruerer sin egen kunnskap om skrift og bokstaver i
samspill med andre, kan de ta i bruk den kompetansen de allerede har som
skolestartere. Vi ser at bokstavprogresjonen blir rask samtidig som vi får vi
et inkluderende klasserom der alle er forskjellige skrivere, akkurat som elevene
er forskjellige tegnere, lekere og sangere. Begynneropplæringen blir automatisk
tilpasset fordi skolen legger til rette for
læring utfra elevenes forutsetninger. Det blir ikke en skolestart som forventer
skoleklare barn, men barn som får møte en skole de mestrer på ulikt vis.
(Leseprogresjon 2 + 2b)
Annonse
Litteratur
Frost, J. (2020). Merk språket: Skriv og les! (1.utgave). Info vest forlag.
Skar, G. B. (red.).
(2021). Skriving i begynneropplæringen – en praktisk innføring. GAN
Aschehoug.
Solheim, R. & Falk,
D.Y. (2021) Skrivarutvikling og skrivekompetanse. Funksjonelle og formålsretta
perspektiv på den første skriveopplæringa. I Jølle, L., Larsen, A.S., Otnes, H.
& Aa, L.L. (red.) (2021) Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i
Norden. Universitetsforlaget.