Ill.foto: Joakim S. Enger
Viktigheten av praktisk opplæring i skolen
Debatt: Skal vi lykkes med en praktisk skole, er det meningsløst at verksteder erstattes med realfagsrom hvor utstyr er en mangelvare.
Rekk opp hånden dere som startet sykling med en bok om
sykling? Eller du som sa til poden når han falt av: «Nei, gutten min, sykling
er nok ikke noe for deg. Vi kjøper en bok i stedet.»
Barn har lærelyst, som å lære å sykle, lære å lese og
skrive, å regne. Pytagoras? Hvorfor ikke lage en rettvinklet sandkasse ute
eller annen kasse for den saks skyld. Noe nyttig, i istedenfor å regne i
klasserommet.
Motivasjon og mestring er viktig for den enkelte elev, og det er
svært viktig i et samfunnsperspektiv.
Det den praktiske opplæringen kan gjøre for den enkelte
eleven bidrar til å forhindre frafall, som igjen bidrar til at elevene som unge
voksne kommer ut i arbeid og blir en del av tannhjulet som må gå rundt i Velferds-Norge.
Men AS Norge trenger også kunnskapen – og ikke minst kompetansen – som elevene
tilegner seg gjennom den praktisk opplæringen.
NHOs årlige kompetansebarometer for 2023 viser at norske
bedrifter står overfor utfordringer knyttet til mangel på kvalifisert
arbeidskraft, særlig innen yrkesfag. Hele 76 prosent av bedriftene etterspør
ansatte med videregående opplæring innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Spesielt
er etterspørselen høy innen håndverks- og tekniske fag samt IKT-sektoren.
I en tid der arbeidslivet nærmest skriker etter personer med
fagskoleutdanning, er det høyst nødvendig at regjeringen kommer på banen og
sikrer kompetanseløft for fagskolelærene. Skolenes landsforbund har bedt regjeringen
om tiltak for å heve den pedagogiske kompetansen til fagskolelærere.
Det drives mye dugnad
Problemet er at det mangler en videreutdanning for
fagskolelærere. Dette tilbudet bør vi på få plass for alle fagskolelærere og vi
i Skolenes landsforbund mener fagskolene selv bør få anledning til å utvikle og
tilby en slik utdanning. Ja, fagskolen kan også være en tilbyder av etter- og
videreutdanning for lærere i grunnskolen.
Jeg mener at yrkesfaglæreren sitter med hovednøkkelen til
fremtidens fagarbeidere. Yrkesfaglærerne må besitte både faglig kompetanse,
pedagogiske ferdigheter og tekniske ferdigheter for å kunne forberede elevene
på utfordringene de vil møte i arbeidslivet.
En annen viktig nøkkel er faget yrkesfaglig fordypning (YFF).
Når et fag er nøkkelen til veien ut i arbeidslivet som yrkesfagutøver, skulle
man tro at dette også var et satsningsområde. Men den gang ei. Det drives mye
dugnad blant yrkesfaglærere over hele landet. For dette faget, som er så
viktig, er utsatt for kutt nærmest over hele landet. Trang økonomi bidrar til
kutt i utdanningstilbudet, og dessverre er det yrkesfag det ofte går ut over,
fordi det er dyrere å drifte enn studiespesialiserende.
Utstyr
Skolenes landsforbund står for et kunnskapssyn hvor teori og
praksis er nært knyttet sammen og hvor praktiske ferdigheter likestilles med
teoretiske. Spesielt i grunnskolen har opplæringen blitt mer teoritung. Vi oppfordrer
til økt bevissthet rundt betydningen av praktiske- og estetiske fag i skolen,
da dette er en kostnadseffektiv investering i elevers læringsmiljø, fremtidens
arbeidstakere, og er godt for den generelle folkehelsa.
Vi gleder oss til den kommende stortingsmeldingen, også kalt
ungdomstidsmeldingen, som skal utforske og beskrive hvordan skolen i større
grad kan ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling.
Skolenes landsforbund har her gitt innspill om en mer praktisk og variert
skole, tid til å være lærer, tidlig innsats, tilstrekkelige ressurser til å
gjennomføre reformen samt flere yrkesgrupper inn i skolen.
Skal vi lykkes med en praktisk skole, er det meningsløst at
verksteder erstattes med realfagsrom hvor utstyr er en mangelvare. Økt tilgang
til ressurser og utstyr, bedre tilrettelegging av skolebygg, holdning og
anerkjennelse og kvalifiserte lærere innen praktiske og estetiske fag er sunne
ingredienser i en god praktisk skole-oppskrift.
Det er lett å rette blikket kun mot videregående skole og
veien videre når man snakker om yrkesfaglig utdanning i den norske skolen. Vi
må ikke glemme at det begynner mye tidligere.
For at frøene skal spire, må de først bli sådd.