20 fagfolk innen barnehagefeltet i Norge forteller hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 til 2024Foto: Geir Dokken, USN, Kanvas, Manegold, Stig Weston, Sylvi Witter Rusås, Ingeborg Thorsland, PBL, FUB, Terje Rudi, Elisabeth Tønnessen, Karete Roksvåg og privat
Dette mener fagfolk er det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene
I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble
utgitt for første gang. I den forbindelse har vi spurt 20 fagfolk innen
barnehagefeltet i Norge hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske
barnehager fra 2004 og frem til i dag, og hva som kan bli bedre i fremtiden.
Annonse
Her kan du lese hva de svarte.
– Det er blitt en lovfestet rett til barns medvirkning
Berit Bae (80)
professor emerita i barnehagepedagogikk ved OsloMet
Bakgrunn: doktorgrad fra Universitetet i Oslo, institutt for
spesialpedagogikk; har i en årrekke drevet forskning, undervisning og
formidling i barnehagefeltet og bidratt til utvikling av praksisnær
barnehagekunnskap
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er en lovfestet rett til barns medvirkning (2005), at flere ettåringer
kom inn i barnehagen, og barnehageopprøret i 2016–2017.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Bemanningssituasjonen må bli bedre, og det må bli mer søkelys på arbeid med
gode relasjoner, men ikke gjennom programmer.
– Det har blitt et mye større læringstrykk, og profesjonen er under press
Anne Greve (65)
professor i barnehagepedagogikk ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet
Bakgrunn: førskolelærer, hovedfag i barnehagepedagogikk og
doktorgrad, ett år som førsteklasselærer, førsteamanuensis ved OsloMet
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20
årene:
– Tilnærmet full barnehagedekning har ført til langt flere barn under tre år i
barnehagen. Det har blitt et mye større læringstrykk, og profesjonen er under
press fordi mange barnehageeiere pålegger barnehagene å bruke ulike programmer
som uthuler profesjonens faglige dømmekraft.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det må bli flere barnehagelærere og flere med master. Barnehagelærerne må ha
nok kunnskap, handlekraft og dømmekraft, slik tidligere rektor og
barnehagelærer Unni Bleken var opptatt av.
– Barnehagelærerne har stått opp for barnehagens verdier
Solveig Østrem (55)
professor i pedagogikk ved OsloMet
Bakgrunn: utdannet cand.theol. og ph.d. i teologi/etikk, har
jobbet med barnehagelærerutdanning siden 1998, ledet i 2009 evalueringen av
innføringen av en ny rammeplan, er medlem av Lærerprofesjonens etiske råd
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er at barnehagelærerne har stått opp for barnehagens verdier når disse
har vært under press. 7. juni 2016 er en merkedag: Da svarte
stortingsflertallet med «samla slakt» på regjeringens forslag om å innføre
læringsmål forkledd som «norm for språkutvikling». Stortingsvedtaket viste at
det nytter å si ifra, og at det finnes politisk vilje til å hegne om
barnehagens formål.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det trengs et kraftig kompetanseløft og politisk vilje til å betale det et
reelt kompetanseløft koster. Barnehagelærere må lønnes etter kompetanse, slik
at mastergrad gir uttelling. Det er en selvfølge for lærere i skolen og bør
blir det i barnehagen også.
– Vi har fått viktige, nasjonale standarder for kvalitet
Jørn-Tommy Schjelderup (55)
administrerende direktør i PBL (Private Barnehagers
Landsforbund)
Bakgrunn: har arbeidet med og for private barnehager siden
2001; tidligere kommunikasjonsdirektør og viseadministrerende direktør i PBL,
siden 2022 administrerende direktør
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Utviklingen har vært uvurderlig for velferden til barn og småbarnsfamilier –
ikke minst kvinner. Gjennom barnehageforliket satte private og kommunale
barnehageeiere fart på utbyggingen, slik at alle kan få en barnehageplass til
en overkommelig pris. I tillegg har vi fått viktige, nasjonale standarder for
kvalitet som hele sektoren støtter opp om.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Kvaliteten skal bli høyere og jevnere. Det er viktig for alle barn, men
spesielt for dem som trenger barnehagen mest. Men høyere og jevnere kvalitet
forutsetter også forutsigbar og bærekraftig finansiering og fortsatt valgfrihet
for foreldre.
– Vi må få mer selvtillit til å tro på og forsvare egenverdien ved livet i barnehagen
Maria Øksnes (50)
professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning,
NTNU
Bakgrunn: utdannet barnehagelærer, har forsket på barn,
barndom og lek i barnehagen og vært en fortaler for at barns lek har en sentral
plass i barnehagen
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er at barnehagefolk har fortsatt å holde i hevd barnehagens tradisjon med
vekt på barns perspektiv, lærelyst, nysgjerrighet og lek.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi må få mer selvtillit til å tro på og forsvare egenverdien ved livet i
barnehagen og til å fremme barns perspektiv og leken.
– Det er behov for en nasjonal ledernorm
Robert Ullmann (58)
daglig leder i barnehagestiftelsen Kanvas
Bakgrunn: siviløkonom, deltok i gruppen som vurderte den nye
barnehagelærerutdanningen, er styreleder i forskerskolen NORBARN, Norges første
forskerskole rettet mot barnehagesektoren
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er innføringen av barns rett til medvirkning og nasjonale normer for
bemanning og pedagogtetthet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det er behov for å styrke sektoren med en nasjonal ledernorm, å ha minst 50
prosent barnehagelærere og en bemanningsnorm i hele åpningstiden. Vi bør styrke
barnehagen som lærende organisasjon med barnehagelektorer, samt styrke
rettigheter og ressurser til barn med særskilte behov.
Foto: Bård Gundersen
– Vi står i fare for å mangle nok vaksne som vil dette yrket med heile sitt hjarte
Svein Ole Sataøen (70)
dosent emeritus ved i barnehagelærarutdanninga ved Høgskulen
på Vestlandet
Bakgrunn: cand.polit. med hovudfag i pedagogikk, forfattar
og pådrivar for å få fleire menn inn i utdanninga og barnehagen; har leia
utviklingsarbeid nasjonalt og regionalt
Det viktigaste som har skjedd i barnehagen dei siste 20 åra:
– Vi har fått full barnehagedekning, og barnehagen som pedagogisk opphaldsstad
har fått aksept og styrkt posisjon. Barns rett til medverknad er styrkt både i
barnehagen sine styringsdokument og i praksis.
Dette kan bli betre i framtida:
– Rammevilkåra i barnehagen må bli betre. Fleire kompetente vaksne er eit «må»
for å utvikle endå betre barnehagar. Situasjonen slik han er no, uroar meg:
Ungdommen sviktar læraryrka, og vi står i fare for å mangle nok vaksne som vil
dette yrket med heile sitt hjarte.
Foto: Sylvi Witter Rusås
– Barnehagen bør bli gratis for alle barn
Jan-Erik Johansson (77)
professor emeritus i barnehagepedagogikk ved OsloMet
Bakgrunn: doktorgrad i pedagogikk fra Göteborgs universitet
og professor ved OsloMet 1998–2016
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er i dag plass for nesten alle barn i barnehagen, og antall ansatte per
gruppe er regulert sammen med gruppestørrelse.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Barnehagen bør blir gratis for alle barn – på samme måte som grunnskole og
all annen offentlig utdanning i Norge. Møtet mellom barn og naturen og verden
omkring må utvikles i direkte samhandling med kompetente voksne – ikke med
digitale hjelpemidler.
– Barnehagen har blitt ein del av utdanningsløpet
Anita Holm Cirotzki (47)
sentralstyremedlem og leiar for kontaktforum barnehage i
Utdanningsforbundet
Bakgrunn: utdanna barnehagelærar og fagleiar for barnehagane
ved Svelgen oppvekstsenter
Det viktigaste som har skjedd i barnehagen dei siste 20 åra:
– Barnehagen har blitt ein del av utdanningsløpet. Vi har fått lovfesta
bemanningsnorm og skjerpa pedagognorm.
Dette kan bli betre i framtida:
– Det må bli betre balanse mellom det ein vil, og det som er mogleg å få til.
Den avstanden er for stor i dag. Vi treng auka bemanning, meir tid og betre
rammer.
Foto: Stig Weston
– Barns rett til medvirkning er det viktigste som har skjedd
Kristin Rydjord Tholin (65)
dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge
Bakgrunn: førskolelærerutdanning og 15 års erfaring fra
barnehage, videreutdanning i barnehagepedagogikk og 25 års erfaring som
barnehagelærerutdanner
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Innføring av § 3 Barns rett til medvirkning og § 16 Rett til barnehageplass i
lov om barnehager og at vi ser barn som subjekt.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Personalet bør ha utdanning for pedagogisk arbeid med barn. Vi må få mer
oppmerksomhet om formålet og verdiene som er grunnlaget for barns trivsel,
utvikling og meningsfulle liv i barnehagen.
Foto: Knut Jul Meland, USN
– Barnehageforliket ga forutsigbare rammebetingelser for private aktører og ga foreldrene rett til å velge barnehage
Siv Jensen (55)
rådgiver i Redningsselskapets paraplyorganisasjon Flyte, som
jobber med å forebygge drukningsulykker, foredragsholder og konsulent i
næringslivet og har ulike styreverv
Bakgrunn: utdannet diplomøkonom, tidligere
stortingsrepresentant (FrP) (1997–2021), leder av FrP (2006–2021) og
finansminister (2013–2020)
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehageforliket, som satte i gang en storstilt utbygging av
barnehageplasser, ga forutsigbare rammebetingelser for private aktører og ga
foreldrene rett til å velge barnehage.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det bør bli bedre bemanning og bør gjøres noe med de nye innstrammingene i
rammebetingelsene til private barnehageaktører.
– Barnehageforliket reduserte prisen, satset på kvalitet og ga barn rett til barnehageplass
Øystein Djupedal (64)
regiondirektør i Husbanken
Bakgrunn: utdannet litograf/offsettrykker, tidligere
stortingsrepresentant (SV) (1993–2009), kunnskapsminister (2005–2007) og fylkesmann i Aust-Agder
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehageforliket (2003), som reduserte prisen, satset på kvalitet og ga barn
rett til barnehageplass. Det er den største velferdsreformen og
likestillingsreformen i moderne tid. Flere kvinner kom ut i arbeidslivet, og vi
ble kvitt dagmammaer, som jobbet uten rettigheter. Å flytte barnehagen til
Kunnskapsdepartementet var et signal om at barnehagen var en del av
kunnskapssamfunnet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Privatiseringen av barnehagesektoren er gått for langt, og det er skammelig
at noen har blitt milliardærer på offentlige penger. Jeg mener det fortsatt er
riktig at offentlig og private barnehager skal likebehandles.
– En lovfestet rett til barnehageplass er noe av det viktigste som har skjedd
Tora Korsvold (72)
professor emerita i førskolepedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH)
Bakgrunn: lærer og forfatter med doktorgrad i barnehagens
politiske historie, har utviklet og ledet masterstudiet i barnehagekunnskap ved
DMMH og er fagansvarlig for barnehagefeltet i Store norske leksikon
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Utbyggingen av barnehagen, lovfestet rett til barnehageplass og makspris har
gjort barnehagen til et mer tilgjengelig velferdsgode. Barns medvirkning i
barnehagen er også viktig.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Bemanningssituasjonen er et vedvarende problem og krever en politisk løsning.
Det må gjøres noe for å få flere til å ta barnehagelærerutdanning.
Barnehagelæreren er avgjørende for barnehagens kvalitet.
Foto: DMMH, Ole Ekker
– Barnehagesektoren har fått økt status
Mimi Bjerkestrand (59)
direktør for etat for barnehage i Bergen kommune
Bakgrunn: barnehagelærer, tidligere leder i
Utdanningsforbundet, har sittet i nasjonale utvalg og råd knyttet til utvikling
av sektoren
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehagesektoren fikk økt status og anerkjennelse som en del av barns
utdanning da sektoren ble en del av Kunnskapsdepartementet i 2005 og barns rett
til barnehageplass ble innført i 2013. En tydelig bemannings- og pedagognorm i
2018 førte til flere barnehagelærere i hver barnehage.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi må styrke ledelsen i den enkelte barnehage, fordi det er økte krav til
systematisk arbeid med kvalitet og forvalting. Det bør bli flere
barnehagelærere og målrettede tiltak for bedre sosial utjevning.
– Barnehagen er nå ansett som en del av utdanningssystemet
Palma Kleppe (47)
daglig leder i Frognerkilen barnehage
Bakgrunn: barnehagelærer, har og har hatt ulike verv i
Utdanningsforbundet, ledet prosjektet «Barnets beste» i Manifest tankesmie, er
barnehageaktivist og med i aksjonsgruppen for Barnehageopprøret
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– På bakgrunn av kunnskap om barn og oppvekst har ambisjonene for barnehagen
som samfunnsinstitusjon blitt skyhøye. Der barnehage tidligere var barnepass
mens foreldrene var på jobb, er barnehagen nå ansett som en del av
utdanningssystemet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det er urealistiske forventninger knyttet til hvilken rolle barnehagen skal
ha og hva den skal tilføre, sett i forhold til finansiering av både
barnehagelærerutdanningen og nivået på ressurser og kompetanse i barnehagene.
Barna fortjener så mye mer, og vi trenger politikere som vil prioritere dem!
Foto: Ingeborg Thorsland
– Jeg håper at barnehage- eiere tilbyr barn grønne miljøer
Elin Eriksen Ødegaard (65)
professor og senterleder for BARNkunne – Senter for
barnehageforskning, faglig leder for Forskerskolen NORBARN ved Høgskulen på
Vestlandet (HVL)
Bakgrunn: barnehagelærer med doktorgrad, og en stemme for
bærekraft, lek og utforskning i barnehagen
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Utbyggingen av barnehageplasser for alle, satsing på barnehageforskning,
opprettelsen av forskningssentre og forskerskolen NORBARN i 2023. Mange ble
involvert i prosessen med rammeplanen (2012–2017), som resulterte i en plan som
sektoren omfavner.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Jeg håper at barnehageeiere fjerner plastdekke og tilbyr barn grønne og
varierte miljøer med mulighet til å leke, bevege seg og utforske. Jeg ønsker
også at barnehager som i dag ikke har kapasitet til kvalitetsutvikling, får
ledere som har visjoner og tar grep.
Foto: Terje Rudi
– Leken må ikke bli redusert til en arena for læring
Monica Seland (57)
professor i barnehagevitenskap ved Dronning Mauds Minne
Høgskole (DMMH)
Bakgrunn: barnehagelærer med ph.d., har sittet i utvalg som
har revidert rammeplanen, underviser og forsker på organisering av barnehager
og barn og ansattes erfaringer med ulike pedagogiske praksiser
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi har fått full barnehagedekning til en overkommelig pris, barns rett til
ytring og medvirkning. Et miljø fritt for krenkelser er lovfestet, og
kompetansen i sektoren er hevet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Barnehagens betydning for det grønne skiftet må løftes frem, og leken må ikke
bli redusert til en arena for læring. Vi må få en bemanning som sikrer nok
ansatte hele dagen, og barnehagelektor bør innføres som en stillingskategori.
– Barnehageansatte er nøkkelen til kvalitet
Ingunn Størksen (54)
professor i psykologi ved Læringsmiljøsenteret ved UiS
Bakgrunn: psykolog med doktorgrad i psykologi, har jobbet
med barnehageforskning siden 2005 gjennom flere prosjekt støttet av Norges
forskningsråd (NFR)
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi har fått dokumentert at det er variasjoner i
barnehagekvalitet, slik at vi kan styrke den gode norske barnehagen
ytterligere.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Samfunnet må finne strategier for å rekruttere flere til
barnehageyrket, samt legge til rette for god bemanning. Barnehageansatte er
nøkkelen til kvalitet. Jeg ønsker et enda tettere samarbeid mellom forskning og
praksis for å fremme omsorg, lek og læring i barnehagen.
Foto: Elisabeth Tønnessen
– Vi må ha mer vekt på det barn og personale gjør sammen
Kari Carlsen (69)
professor i forming, Universitetet i Sørøst-Norge
Bakgrunn: lærerutdanner med doktorgrad i Forming i
barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur, har sittet i planutvalg
for lærerutdanninger og er kontaktperson i Reggio Children
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Rammeplanens syn på barnet som handlende subjekt i utforskende prosesser, barnehagen som en del av utdannings-
løpet og alle barns rett til plass.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Slutt å overstyre barnehagelæreres kompetanse med kjøpte programmer. Vi bør
øke faglighet i barnehagelærerutdanningen, som er sterkt svekket med de siste
reformene. Vi må ha mer vekt på det barn og personale gjør sammen, og
sikre tid til skapende prosesser.
Foto: Karete Roksvåg
– Vi må gjøre noe for å rekruttere flere barnehagelærere
Tor Eirik Toft Rasmussen (37)
leder i Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
Bakgrunn: maskinsikkerhets-
ingeniør, far til to barnehagebarn og sitter i SU i Kanvas Svanholmen i Sandnes
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Alle har fått rett på barnehageplass i Norge som følge av barnehageforliket.
Vi har fått makspris og ordninger som gjør at alle skal ha råd til å sende
barna i barnehagen.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Flere voksne per barn i barnehagen i hele åpningstiden. Vi må gjøre noe for å
rekruttere flere barnehagelærere. I 2030 vil vi mangle 13 000 barnehagelærere.
Dette er en varslet krise.
Foto: FUB, Even Lundefaret
Barnehagens utvikling 2004–2024 Hva er det viktigste som har skjedd? 20 barnehagelærere, 20 fagfolk og 20 barn svarer