omsorgsyrker kommunalt ansatte lærere
Foto: Mostphotos
Vi har løsningen, KS!
Debatt: Det må overføres mer penger fra statlig hold og til kommunene. Og kommunene må lytte til sine ansatte og tillitsvalgte.
I sitt innlegg 10.06 spør Frode Revhaug og Anniken Kjær
Haraldsen i KS Trøndelag om det er slik at vi
bare må slå oss til ro med trangere tider og økonomiske kutt? Svaret
på det er selvfølgelig «NEI».
Det sier kommunene selv, når de landet rundt roper ut at
kommuneøkonomien må styrkes. Det sier også ansatte og innbyggere i Steinkjer,
Stjørdal, Orkanger og andre trønderske kommuner. De aksepterer ikke kutt som er
så store at lovverk brytes. De aksepterer ikke at innbyggernes rettigheter ikke
blir ivaretatt. De aksepterer ikke at velferdsstaten skal bryte sammen fordi
staten ikke vil betale det det faktisk koster.
KS er enig med kommunene i at overføringene fra staten må
økes. Selvsagt. Det samme er Utdanningsforbundet og Sykepleierforbundet i
Trøndelag. I likhet med KS, ser vi også at kostnadene øker, og at de kommunale
budsjettene ikke strekker til når kommunene får flere oppgaver innen helse,
opplæring og andre områder.
Det
vi ikke kan være enig i, er at kvaliteten på tjenestene skal reduseres.
Vi som jobber i de kommunale tjenestene er forpliktet til å følge lovverket, og
til å sikre at pasienter og elever får den hjelpen og den opplæringen de har
rett på. Derfor blir vi bekymret når vi leser at nær 20 % av de planlagte sykepleiervaktene i kommunene, utføres
av personell med lavere eller ingen formell helsefaglig kompetanse Vi regner
med at KS er enige med oss i at dette vil kunne ha konsekvenser for kvaliteten.
En
av løsningene som Revhaug og Haraldsen peker på i sitt innlegg, er en
tydeligere prioritering av «kjerneoppgavene» i velferdstjenestene. Der er vi
helt enige. For i likhet med KS er vi i tett kontakt med våre medlemmer i
kommunene. Og de har ropt ut om dette lenge.
Men situasjonen i dag er
at kommunalt ansatte får mindre og mindre tid til kjerneoppgavene.
Mangelen på ressurser i barnehage og skole gjør at læreren ikke får brukt
kompetansen sin til å planlegge gode pedagogiske opplegg for barna.
Tiden de har avsatt til planlegging må i stedet brukes på å dekke vikarbehov
eller utføre renholdsoppgaver.
Sykepleiere settes
til oppgaver som snømåking, oppstaking av tette toaletter og ombringing av mat. Høy og
ettertraktet kompetanse brukes til å utføre oppgaver en på ingen måte trenger
helsefaglig utdanning for å gjøre. I en tid der ordførere og kommunedirektører
sier det er vanskelig å rekruttere sykepleiere, er det uforståelig at man
bruker dem man har, til alt mulig annet enn sykepleie.
Selv peker KS på at økende utgifter til spesialundervisning legger
beslag på skolenes budsjettmidler. Tilbakemeldingene vi får fra rektorer og
lærere er derimot at budsjettene ikke er store nok til å gi elevene denne
opplæringen.
Resultatet er at kvaliteten på tjenestene blir dårligere.
Ikke fordi ansatte mangler kompetanse, men fordi de ikke har ressurser nok og
tid nok til oppgavene de skal løse. Til, nettopp, kjerneoppgavene. Og det er
hverken smart eller effektivt.
Så hva er svaret på utfordringene som KS peker på?
Det
viktigste svaret er ressurser. Svaret er ikke å bygge ned
velferdstilbudet. Kommunale tjenester er det viktigste leddet i den offentlige
velferden, og må prioriteres enda høyere. Da hjelper det ikke med en
omfordeling. Potten må økes. Det må overføres mer penger fra statlig hold og
til kommunene.
Svaret ligger også i partssamarbeidet. Kommunene må lytte til
sine ansatte og tillitsvalgte. Og vi har lenge vært tydelig på at vi trenger flere
kollegaer med nødvendig kompetanse. Det trengs flere sykepleiere og lærere, men
også flere miljøarbeidere, helsesykepleiere, barnevernspedagoger, PP-rådgivere,
spesialpedagoger, psykologer, driftspersonale, kokker, fysioterapeuter,
ergoterapeuter, helsefagarbeidere og annet nødvendig personell.
For å løse
oppgavene og ha kvalitet i tjenestene er alle disse kompetansene viktige.
Da kan vi
prioritere våre kjerneoppgaver. For en
sykepleier må få lov til å være sykepleier. Og læreren må få lov til å være
lærer. Slik kan vi sammen sikre gode
tjenestetilbud til trønderske innbyggere.