Ill.: Mostphotos
Prateroboter i klasserommet – hjelp!
Debatt: Ungdom trenger kunnskap og ferdigheter i bruk av ny teknologi, og skolen har et klart ansvar for å gi dem denne kompetansen.
Ungdom trenger kunnskap og
ferdigheter i bruk av ny teknologi, både for å mestre livene sine her og nå, og
for framtida. Skolen har et klart ansvar for å gi dem denne kompetansen.
Om NDLA og prateroboter
- Nasjonal digital læringsarena (NDLA) er eid av alle landets fylkeskommuner, unntatt Oslo.
- NDLA har lansert prateroboter som ivaretar elevenes personvern.
- De kan brukes av elever og lærere i videregående skoler i eierfylkene.
- NDLA har besøkt en rekke skoler som har tatt i bruk roboten.
For
vel ett år siden kom kunstig intelligens i form av prateroboter (chatbots) som ChatGPT,
til en skjerm nær oss alle. Lærerne ble nok en gang tvunget til å forholde seg
til en teknologi som utfordrer skolen. La det være helt klart: Selv om det gikk
nesten et år fra ChatGPT ble tilgjengeliggjort for alle, til det fantes
prateroboter som var trygge og lovlige å bruke i klasserommet, betydde ikke det
at teknologien ikke var til stede. Elevene hadde teknologien «under pulten».
Nå
har elever og lærere i fylkeskommunale videregående skoler i hele landet
tilgang på trygge roboter, enten via oss i NDLA eller via Osloskolen. Hva skjer
da? Vi skal ikke påberope oss å ha hele svaret på det, men siden vi i NDLA er
så heldige å ha flotte samarbeidsskoler som tar i mot oss og tester nye
ressurser og tjenester som vi lager, vet vi en god del om hva som har møtt oss
i klasserom på disse skolene nå i vinter.
Vi
har laget læringsressurser som både skal forklare elevene hvordan praterobotene
virker, og hvordan de kan brukes i læringsarbeidet. Ikke minst er det viktig å
formidle hva robotene er skikkelig dårlige til. Kritisk tenking, kildekritikk
og etisk refleksjon er viktigere enn noensinne, derfor har vi også laget
ressurser som tar opp dette.
Så,
hva møter oss i klasserommet? Det viser seg at det slett ikke er alle elever
som har testet ut prateroboter i forbindelse med skolearbeid, og en del har
ikke brukt roboter i det hele tatt. Når de svarer anonymt på en
spørreundersøkelse vi har med oss, ser vi at mange er redde for at det vil bli
sett på som fusk å bruke praterobot i arbeidet. De mangler altså kunnskap om
hvilken type bruk som vil være fusk, og hvilken som ikke vil være det.
Manglende forståelse
Vi
ser også at mange elever ikke skiller mellom det de får fra et Google-søk, og
det svaret som kommer fra en praterobot. Forståelsen av hva prateroboten gjør,
mangler. Den går ikke ut på internett og leter etter svar, den bare regner seg
frem til hvilke stavelser som mest sannsynlig skal følge etter hverandre. Dette
må elevene vite for å forstå hvorfor de ikke kan bruke prateroboten som en
kilde til kunnskap, uten å sjekke det den skriver opp mot andre kilder.
Det
blir sagt at prateroboter kan være gode hjelpere for elever som kan trenge
hjelp med forenkling av tekster. Det er nok sant, men da må elevene vite
hvordan de skal bruke robotene til dette. Prateroboter er glade i å prate! Det
kan være vanskelig for elevene å forholde seg til tekstmengdene robotene
genererer. Målrettede søk har lenge vært en viktig kompetanse, nå er det bruk
av gode ledetekster som må øves på.
Når
vi kommer på besøk, er det ofte første gangen lærerne tester bruk av praterobot
i undervisningen. Vi er imponerte over at de kaster seg ut i det sammen med
elevene. Det kan være vanskelig for en lærer å orientere seg i alt som skrives
om KI. Hvor skal man begynne? Hvem skal man høre på? Det har også manglet
undervisningsressurser. Det er i ferd med å bedre seg nå, i tillegg til våre
ressurser, har blant annet Tenk.Faktisk.no laget gode aktiviteter og oppgaver.
Lærerne gir uttrykk for at dette trengs, da har de et sted å begynne.
Skrivingens rolle
Det
finnes mange utfordringer med bruk av praterobot i skolen. Det gjelder særlig
skrivingens rolle framover. Hvor går grensen for hva maskiner skal kunne hjelpe
oss med? Denne teksten blir skrevet i et Google-dokument, og stavekontroll og
grammatikkforslag er praktiske hjelpemiddel. Om ikke lenge vil Google (og
Microsoft) tilby språkmodelltjenester inn i denne type dokumenter. Da kan vi
diskutere om det er en maskin eller et menneske som har skrevet en tekst.
Hva
er skolens ansvar i en slik situasjon? Å kunne skrive er en måte å tenke på, og
skolens skriveopplæring står sentralt i vårt samfunns måte å danne våre borgere
på. Skriften som verktøy for tanken, det å skrive som en nødvendig del av å
kunne utforme et resonnement, øving i skriving som redskap for å bli gode
lesere, må fremdeles stå sentralt i skolen. Dessuten er skrive- og
lesekompetanse vesentlig for å kunne bruke praterobotene på gode måter.
Selv
om ikke vi har det hele svaret på hvordan disse problemstillingen skal løses,
er det i alle fall en forutsetning at lærere og elever sammen kan lære om
prateroboter, og prøve dem ut, slik at de kan ha gode diskusjoner om hva de kan
brukes til, og hva de ikke kan brukes til. De trenger både tilgang til roboter
som ivaretar elevenes personvern, og læringsressurser som kan hjelpe dem til å
reflektere kritisk rundt bruken, og til å forstå teknologien bak.
De
videregående skolene er i gang med dette arbeidet. Vi sitter igjen med et
inntrykk av modige og reflekterte lærere og elever som ønsker å utforske god
bruk av prateroboter for læring. Det er en god start.
Om forfatteren
Margreta Tveisme er pedagogisk leder i NDLA. Hun har tidligere jobbet som fagleder med ansvar for pedagogisk utviklingsarbeid ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen. Hun er lektor med undervisningskompetanse i norsk og engelsk.