Petter Andreas Lona, leder i Elevorganisasjonen.
Foto: Hannah Baarøy
Elevleder Petter Andreas Lona til angrep på foreslåtte nye fraværsregler
Leder i Elevorganisasjonen kritiserte både nye fraværsregler og mobilnekt i sin åpningstale på Elevtinget.
Fra 4. til 8. mars arrangeres Elevtinget på Gardermoen. Elevorganisasjonen,
som i år fyller 25 år, representerer 180.000 elever.
Leder Petter Andreas Lona
åpnet Elevtinget med å si noe om elevenes internasjonale
engasjement.
– Utdanning er verdens viktigste våpen. Vi er inne i en tid
med krig i Europa, menneskerettighetsbrudd i Gaza og autoritære krefter på
fremmarsj. En tid der millioner av barn blir frarøvet sitt viktigste våpen mot diktatur,
korrupsjon og fattigdom; nemlig kunnskap. Fordi uten utdanning frarøver vi en
hel generasjon deres leger, sykepleiere og lærere, sa han og la til:
– Utdanning er det eneste våpenet som kan knekke Putins
fryktregime. Det er det eneste våpenet som forhindrer radikalisering. Og det er
det eneste våpenet som forsvarer demokratiet og menneskerettighetene. Derfor
skal vi være stolte av at vi har en elevbevegelse i Norge som tør å se utover
landets grenser og som ønsker å endre verden, blant annet gjennom å vie en dag
til støtte for barn i andre land, sa Lona og viste til Operasjon Dagsverk.
Den 2. november i 2023 jobbet norske elever inn 18 millioner
kroner for å gi elever i Colombia det Lona kalte en skuddsikker framtid.
Denne uka besluttet Elevtinget at Operasjon Dagsverk 2024 går til Utviklingsfondets prosjekt i
Guatemala. Midlene skal støtte ungdommers kamp for matsikkerhet gjennom
klimatilpasset jordbruk. Med opplæring i klimatilpasset jordbruk skal ungdommer
få kunnskapen de trenger for å produsere mat i et endret klima, og inntekt som
bidrar til at de kan fullføre skolegangen.
Kritiserte nye fraværsregler
Lona nevnte i sin åpningstale flere av sakene
Elevorganisasjonen har bidratt til å kjempe fram, blant annet at elever har fått lovfestet rett til ikke bare å begynne i, men å fullføre videregående opplæring.
– Slike seiere kommer ikke av seg selv. Dette har vært en
kamp for elevbevegelsen i mange år, sa han.
Så tok han opp en av Elevorganisasjonens viktigste kampsaker
motstanden mot fraværsgrensa. Om de foreslåtte nye reglene fra Utdanningsdirektoratet sa han:
– Det er et enormt feilsteg av Utdanningsdirektoratet å
foreslå at politisk fravær, sykefravær og kjøretimer skal sidestilles. Det vil
gjøre at flere elever stryker. Jeg ville strøket fordi jeg bryr meg. At
Utdanningsdirektoratet foreslår å stryke oss som bryr oss, er ikke bare en skam,
det vil også skade det norske demokratiet på sikt at elever ikke får mulighet
til å engasjere seg.
Lona sendte samtidig et spark til Arbeiderpartiet som han hevder
har flottet seg med at de vil fjerne dagens fraværsgrense.
– Innfører dere dette, har dere ikke bare løyet til en hel
generasjon førstegangsvelgere, dere motsier også en helt ny opplæringslov. Den har
nemlig store ambisjoner for norsk elevdemokrati framover. Innføres de foreslåtte
nye fraværsreglene er det et brudd på stortingets vedtak og ljug overfor
elever.
Hvor er tilliten til elever?
Så gikk han over til å snakke om tillitsreformen og
understreket at elever er lei av å ikke bli trodd.
– Dere politikere har varslet en tillitsreform for dem som
jobber i klasserommet. Men for oss elever går det feil vei. Vi har en
kunnskapsminister som velger å instruere alle norske skoler til å innføre et mobilforbud,
framfor å oppfordre til dialog om hvordan ordensreglementet bør se ut på den enkelte
skole. På samme måte vil hun innføre en fraværsgrense som vil gi flere elever
stryk.
Lona spurte: – Hvorfor gjelder ikke tillitsreformen for elever, Kari Nessa
Nordtun? Årets elevundersøkelse viser rekordhøye mobbetall,
vår motivasjon til å være på skolen er på et bunnivå og tallet på elever som
gruer seg til å gå på skolen er for høyt. Dette viser blant annet at
undervisningen ikke er tilpasset den enkelte elev
Lona ga kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun fire utfordringer:
- Hvorfor er helsesykepleier fortsatt bare på skolen på
fredag klokka 12?
- Hvorfor har bare fire av fem lærere formell
lærerutdanning?
- Hvorfor undervises fortsatt 310.000 norske elever i
skolebygg der enten taket kan ramle ned, veggene råtner eller halvparten av
elevene har pusteproblemer?
- Og hvorfor er utdanning fremdeles ikke gratis for alle?
– Hver dag brytes opplæringsloven i norske klasserom. Hvorfor
er vanskelig å svare på. Men det finnes olitikere som er mer opptatt av å asfaltere
en vei enn av å ruste opp skolen, sa Lona.