Illustrasjonsfoto: Katrine Lunke
Mirakuløs gjennomføring i de videregående skolene?
Debatt: Aldri har flere gjennomført videregående skole enn nå! Høres ut som en god nyhet - eller?
Rekorden går frem av tall som Statistisk Sentralbyrå nylig
publiserte. I tillegg til at rekordmange gjennomfører, har også andelen som
fullfører på normert tid økt med hele 10 prosentpoeng på 9 år. Det virker
nesten for godt til å være sant.
I samme periode som gjennomføringen har økt, har vi blant
annet hatt pandemi med stengte skoler, psykiske lidelser og plager hos unge har
økt, og stadig flere unge har falt
utenfor arbeidslivet. Det virker jo helt utrolig at fylkene samtidig har
greid å få rekordmange ungdommer til å gjennomføre videregående.
Årsaken til denne nærmest mirakuløse gjennomføringen kan
være én av to: Enten har fylkeskommunene knekket koden for hvordan man
motiverer ungdom for skole og får ungdom som sliter til å fokusere på fag og
læring, og det attpåtil med stadig knappere ressurser til skolene. Eller så er
listen for å bestå blitt gradvis senket. Hva virker mest sannsynlig?
Mange lærere forteller at de selv og skolene opplever et
press for at elevene skal bestå. Presset oppstår blant annet fordi fylkene og
politikerne har et nærmest monomant fokus på at elevene skal gjennomføre. Det
ligger økonomisk insentiv for skolene i gjennomføringen, det er et hovedmål i
strategier og det er tallfestet.
Møre og Romsdal er et godt eksempel på hvor viktig dette er
for fylkeskommunene og politikerne: Kort tid etter tallene fra SSB var
publiserte, sendte fylkeskommunen ut en
pressemelding med skryt av tallene. Fylkesordføreren fulgte opp med jubel
på sosiale medier.
Selv om det også eksisterer andre mål for skolene, blir
gjennomføring hevet opp og satt på en pidestall. Gjennomføringsgraden er blitt
selve suksesskriteriet.
Dette er problematisk, for skole og læring er komplekst. Når
man reduserer det til ett mål, vil man naturligvis påvirke akkurat dette
aspektet ved skolen, men man mister helheten.
For man kan også se på andre tall: Elevundersøkelsen viser
for eksempel at motivasjonen til elevene har falt og mobbingen har økt i løpet
av de siste tre årene.
Når gjennomføring settes over alt annet og kravene senkes,
er det naturlig at flere ender med vitnemål. Et vitnemål kan være nøkkelen for
videre utdanning og arbeidsliv, men det kan også være en bjørnetjeneste.
Ungdom som i skolesystemet har rett til hjelp, støtte og
tilrettelegging, mister mange av disse rettighetene så snart de har vitnemålet
i hånden. Dersom de ikke egentlig er klare for videre utdanning eller arbeid,
er veien kort til NAV-systemet eller varig utenforskap.
For en del ville det derfor vært bedre med bedre tid og
mindre fokus på at alle skal gjennomføre på tiden. En slik fleksibilitet passer
imidlertid dårlig overens med gjennomføringsmål.
Skolen blir heller et system som alle skal gjennom raskest
mulig. Det er muligens ikke det beste for den enkelte elev, men det gir
grunnlag for fine statistikker og pressemeldinger.