Barnehagelærer Heidi Moreno har jobbet 30 år i barnehage og aldri opplevd så mange stressede barn som nå. – Noen drar til og med på kjøpesenteret for å «avreagere» etter barnehagen, forteller hun.

– Dagens barnehagebarn er mer stresset enn før

I løpet av tre tiår har barnehagelærer Heidi Moreno aldri opplevd mer støy og uro i barnehagen enn i dag.

Publisert Sist oppdatert

I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble utgitt for første gang. I den forbindelse har vi spurt 20 barnehagelærere i 20 ulike barnehager i Norge hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 og frem til i dag. 

Vi har også spurt hva som kan bli bedre i fremtiden. Her kan du lese hva Heidi Moreno og alle de andre barnehagelærerne svarte. 

– Dagens barn er mer stresset enn før. Jeg opplever dessverre store endringer fra år til år med en økende uro hos mange barn, sier Moreno. 

Hun beskriver en barnehagehverdag der barna er veldig opptatt av meg.

– I samlingsstunden er det hyppige avbrytelser. Alle vil fortelle om noe, gjerne i munnen på hverandre, sier barnehagelæreren. Hun er pedagogisk leder og praksislærer i Bekkelaget kirkes barnehage i Oslo. 

Jobbe med hjertet

Da Moreno ble mamma selv, etablerte hun en familiebarnehage, som hun drev i 15 år. Etter endt førskolelærerutdanning har hun blant annet jobbet i kunst- og kultur- og idrettsbarnehage og de siste åtte årene i en kirkebarnehage.

– Barnehagelærere må jobbe med hjertet. I vår profesjon skal vi elske barna, sier Moreno.

Hun opplever mange utålmodige barn som gir uttrykk for at hvert minutt må fylles opp med noe gøy. Det er stadig spørsmål om: «Hva kan vi finne på?» – også når barna har fått beskjed om at de skal spise om fem minutter og kan se i en bok mens de venter.

– Det er mye støy. Barn som avbryter hverandre og roper, også når du sitter ved siden av dem. Det er en kamp om de voksnes oppmerksomhet, forteller Moreno.

 Urolige barn

Uroen gir seg også utslag i garderoben og ved matbordet.

– Det kreves mye av ansatte for å skape en fin stemning ved bordet med gode samtaler, sier den pedagogiske lederen. Hun tror forklaringen på det økte behovet for oppmerksomhet er sammensatt.

– Det har skjedd en endring i synet på barn. Nå er vi opptatt av barnets egenverdi, at vi skal anerkjenne alle som dem de er, og ha barnets perspektiv. Barn har også rett til medvirkning, sier Moreno. Synet på voksenrollen har også endret seg med årene.

– Den voksne skal være deltakende i barnas lek for å støtte, inkludere og drive leken videre, sier Moreno. 

Hun tror måten vi lever livet vårt på, er medvirkende til den økte uroen. Det er mange fritidsaktiviteter, bursdagsselskaper, besøk på lekeland og kjøpesentre.

– Noen barn har opptil fem aktiviteter i uken, og noen drar til og med på kjøpesenteret for å «avreagere» etter barnehagen, sier Moreno. 

Under pandemien var stressnivået langt lavere. Hun tror det kan være fordi foreldrene ikke kunne ta med barna på aktiviteter.

– Hvorfor i all verden er vi tilbake i det samme kjøret? undrer barnehagelæreren.

– Foreldre har fått en tydeligere stemme

Heidi Moreno (61)

pedagogisk leder og praksislærer i Bekkelaget kirkes barnehage i Oslo (privat)

År i yrket: 30 

Utdanning: førskolelærerutdanning med tilleggsutdanning i pedagogisk veiledning

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Satsingen på kvalitet, spesielt for de yngste. Foreldre har fått en tydeligere stemme, og fedrene har kommet på banen. Danningsbegrepet har overtatt for oppdragelse og er flyttet fra hjem til barnehage. Barnehagen har gått fra å være barnepass til å bli en del av utdanningsløpet.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Forskning viser at de første seks årene er viktige for barns utvikling, og at den jobben vi gjør, kan være avgjørende for et barn. Det bør gjøres tydelig slik at vår innsats blir verdsatt, anerkjent og lønnet riktig.

Les også: – Dagens barnehagebarn er mer stresset enn før, opplever barnehagelærer Heidi Moreno.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS