Utdanningsforbundet har gjennomført en undersøkelse der 835 skoleledere svarte om vold og trusler.
93% oppgir at elever som utøver vold mot lærere også har hatt voldelig og truende adferd overfor medelever.
Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, mener at skolesystemet, med stress, press og resultatjag kan føre til utagerende adferd blant de elevene som ikke mestrer eller ikke får hjelpen de trenger.
Handal vil ikke anbefale at man går tilbake til spesialskoler, vil etterlyser en fellesskole med tilpasset opplæring.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og er kvalitetssikret av Utdanningsnytts journalister.
Det kommer frem i en fersk undersøkelse utført av
Utdanningsforbundet. Der svarer 835 skoleledere på spørsmål om vold og trusler
ved deres skole.
Annonse
Av dem som har opplevd tilfeller av vold og trusler mot
lærere/ledere ved skolen, svarer til sammen 93 % at de som har stått bak disse
hendelsene også har stått bak voldelig og truende adferd overfor medelever.
Utdanningsforbundets leder Steffen Handal er ikke
overrasket.
– Det kan være et uttrykk for at noen elever
kommer til skolen med et trøblete liv og at det kommer til uttrykk i vold og
trusler mot både lærere og medelever.
Flere kartlegginger viser at vold mot lærere er et omfattende problem.
En undersøkelse blant rundt tusen lærere i 2018 viste at hver tredje barneskolelærer hadde opplevd vold i løpet av det siste året. Seks av ti lærere oppga at de har behov for opplæring i å håndtere truende situasjoner eller voldsepisoder.
I vår samlet også Utdanningsnytt inn avviksmeldingene knyttet til vold og trusler mot lærere i fjor, fra Norges tjue største kommuner. Over 20.000 avviksmeldinger var registrert. De handlet om slag, spark, kvelertak, skalling, drapstrusler og hendelser med kniv.
Siv Herikstad, skolesjef i Bærum, fortalte den gangen at de aller fleste avviksmeldingene om vold kom fra ansatte som jobber med barn fra fire til åtte år.
– Da kan det være tungt for ansatte å rapportere. Det kan føles fornedrende å oppleve at man som voksen ikke håndterer atferden til et lite barn. Vi har brukt mye tid på å formidle at dette er atferd vi ikke skal tolerere, og at det er viktig og riktig å melde fra. At det ikke handler om lærerens manglende kompetanse eller at de har noe skyld for det som skjer, sa Herikstad.
Frustrasjonen vokser
UDF-leder Steffen Handal mener selve skolesystemet kan være noe av årsaken til utagerende oppførsel blant elever.
– Vi har et interessant skille mellom barnehage og
skole. I barnehagen stilles det ikke krav til enkeltbarn, men til
institusjonene. I skolen er det annerledes. Der har vi kompetansekrav som
elevene skal nå. Vi måler og rangerer dem. Og resultatjaget har en bivirkning
for elevene. De opplever stress og press. Noen opplever at de verken mestrer
eller får hjelpen de trenger. Vi må ikke glemme at utdanning handler om å bygge
mennesker, ikke bare resultater, sier Handal.
– Både det sosiale og faglige læringsmiljøet må være tilpasset elevens evner og forutsetninger. Dersom skolesituasjonen ikke tar hensyn til barnets evner og forutsetninger, vil elevene oppleve manglende mestring, som igjen fører til voksende frustrasjon og deretter utagering. Spesielt elever på 1.–4 trinn mangler den sosiale kompetansen som kreves for å utsette reaksjoner og finne alternative løsninger, skriver Eriksen.
Annonse
Spesialskoler
30 år har gått siden de statlige spesialskolene ble lagt
ned. Siden har det vært et mål at alle elever skal gå på nærskolen, uavhengig
av hvilke evner eller andre utfordringer de har. Handal har ikke noen tro på at
man skal tilbake til spesialskolene.
– Det fungerte ikke spesielt godt. Men vi kan
heller ikke ha en fellesskole om man ikke tar på alvor at det betyr at alle
typer elever kommer dit. Det er helt åpenbart at man har elever som verken
lærer eller vokser i det systemet vi har i dag. Vi må ha en fellesskole der
elevene får ulike opplegg og tilstrekkelig oppfølging, sier Handal.
I høst har Utdanningsnytt også sett nærmere på lærernes rettslige
vern. I straffeloven har nemlig lærerne et særskilt vern mot vold og trusler.
Men vår gjennomgang viser at disse paragrafene brukes sjelden. Bare 18 saker er
blitt ført for tingrettene de siste fem årene.
Mener UDF-lederen at flere saker bør anmeldes?
– Det er vanskelig for meg å si uten at jeg
kjenner til hva sakene egentlig handler om. Men det kan være nødvendig og jeg
frykter ikke den veien. Det er en nødvendig side av å drive oppfølgingen av
disse eleven mer profesjonelt. Både politi, domstolene og barnevernet har en
annen kompetanse enn lærerne, sier Handal.
Han mener også skolene bør informere både elever og
foresatte om hvilket særskilte rettsvern lærerne faktisk har.
– Det er veldig viktig at alle kjenner til de
rettigheter og plikter både lærere og elever har, og hvilke lover og regler som
gjelder. Det skaper trygghet. I dag hersker det motsatte; usikkerhet og
dessverre utrygghet.
Oversikt over avviksmeldinger i de 20 største kommunene Grafene viser utvikling fra 2020 til 2022 (Ålesund 2021-2022). Prosenten viser endring fra 2021 til 2022.