Vil presse frem en lovendring sammen med de andre fagorganisasjonene
– Vi må følge opp og legge press på politikerne. Det er ikke riktig at det ikke er samme rettsvern for alle som jobber med elevene i skolen, sier Marianne Solberg i Fellesorganisasjonen.
I Fellesorganisasjonen er flere av de som jobber i skolen
organisert, mange er ansatte som miljøterapeuter.
– Miljøterapeuter med sosialfaglig utdanning jobber særlig
tett på elever med ekstra utfordringer og utagering, og er overrepresentert i
statistikken over vold og trusler i arbeidslivet. At ikke de var beskyttet
etter straffeloven som de som jobber med undervisning var nytt for oss, men
sånn kan det ikke være, sier Solberg.
Utdanningsnytt skrev om at det i enkelte saker i norske
domstoler ikke dømmes etter det særskilte vernet som enkelte yrkesgrupper har
fordi den forulempede var miljøarbeider eller avdelingsleder i skole. Loven
sier at den skal gi et særskilt vern til de som har ansvar for opplæring i
grunnskole eller videregående skole.
– Her synes jeg at domstolene har tolket lovteksten veldig
snevert. Det kan virke som loven håndteres ulikt rundt omkring. Dette er noe vi
kommer til å følge opp, sier Solberg.
– Hvordan har dere tenkt å følge det opp?
– Det vil være naturlig å jobbe opp mot politikere vi har
kontakt med. Nå har jo også flere organisasjoner sagt at de mener at dette ikke
kan være riktig, så da kan vi også samles oss og fremme denne problematikken
sammen, sier Solberg.
Lage rundt eleven
Det tas til orde fra flere hold at laget rundt eleven må
styrkes, men at de som ofte jobber med de elevene som trenger ekstra oppfølging
kanskje ikke har det samme vernet i loven har ikke tidligere vært kjent.
– Ved noen skoler kjemper miljøterapeuter for å få den samme
anerkjennelsen som andre ansatte, det at de ikke har samme vern fører jo til
enda en ulikhet. Men mange steder blir jobben de gjør satt stor pris på, men
ikke alltid.
Solberg trekker frem at det snart ikke er en sektor der det
er en selvfølge at en jobber tverrfaglig.
– Skolen er snart det eneste stedet der det ikke er krav til
tverrfaglighet med andre yrkesgrupper. Ved enkelte skoler er det en selvfølge å
ansette vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger for å benytte deres
kompetanse i skolen. Jeg skulle ha ønsket at det var normen. Da ville en også
klart å forebygge mer av volds- og trusselhendelsene som i dag skjer i skolen.
Fellesorganisasjonen har jobbet mye med temaet vold og
trusler på arbeidsplassen.
– Vi er glade for at vi har fått på plass en forskrift til
Arbeidsmiljøloven som tydeliggjør at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at
alle er beskyttet mot vold og trusler på jobb, også i skolen. Flere
miljøterapeuter ville ha bedret hverdagen for både elever og lærere, sier
Marianne Solberg, nestleder i Fellesorganisasjonen.
Annonse
– Loven kan miste sin kraft
Professor Jørn Jacobsen jobber ved det juridiske fakultetet ved
Universitetet i Bergen, han har skrevet en rekke bøker og artikler om
strafferett. I straffeloven er det to paragrafer som skal gi et særskilt vern
mot vold og trusler i skolen, men de verner ikke alle som jobber med elevene.
– Dersom det skjer en klart negativ utvikling for relaterte
yrkesgrupper, så vil det på et punkt invitere lovgiver til å se på reglene på
nytt, sier professor Jørn Jacobsen.
– Er dette riktig tolkning av loven?
– Loven omfatter den
som har «ansvar for opplæring i grunnskole eller videregående skole».
Vedkommende må altså ha undervisningsrelaterte oppgaver, eller det som
forarbeidene omtaler som «ansvar for utføringen av undervisningen». Avgjørende
blir da en konkret vurdering av hvilke oppgaver som er lagt til stillingen til
den aktuelle personen.
– Bør alle som har
ansvaret for elever ha det samme vernet, ikke bare undervisningspersonell?
– At noen ikke er
omfattet av § 265 og § 286 er ikke det samme som at vedkommende ikke har et
strafferettslig vern.
Han sier at det allmenne straffebud, slik som § 271 om
kroppskrenkelser, uansett vil kunne være aktuelle. Samtidig har lovgiver funnet
grunn til å gi personer i med undervisningsansvar et noe sterkere vern.
– Å gi noen et slikt sterkere strafferettslig vern,
innebærer ofte en vanskelig grensedragning med tanke på hvem som skal omfattes
av det sterkere vernet og hvem som skal holdes utenfor det.
– Bør lovteksten
endres?
– Ved stadig å utvide § 265 og § 285 kan bestemmelsene miste
sin karakter av et særlig vern for de som har undervisningsansvar og oppdraget
disse utfører. Samtidig er ikke grensedragningen enkel for lovgiver her. Særlig
dersom det skjer en klart negativ utvikling for relaterte yrkesgrupper, så vil
det på et punkt invitere lovgiver til å se på reglene på nytt, sier Jørn Jacobsen.
Oversikt over avviksmeldinger i de 20 største kommunene Grafene viser utvikling fra 2020 til 2022 (Ålesund 2021-2022). Prosenten viser endring fra 2021 til 2022.