Skal bruke 4 millioner på evnerike Oslo-elever

Byrådet innfører nye talentsatsinger i Osloskolen. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi må oppdage og utfordre elever med stort læringspotensial på en bedre måte enn i dag, sier byråd for utdanning i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H) i en pressemelding. 

Fredag la Oslobyrådet frem en ny handlingsplan for disse elevene. Og i revidert budsjett setter byrådet av fire millioner kroner til nye talentsatsinger. 

Målet er at de skal fanges opp tidligere og få et bedre tilpasset skoletilbud. 

Byråd for utdanning i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H).

– Disse elevene står i fare for å miste motivasjonen allerede i grunnskolen fordi læringen blir for lite stimulerende. Vi må fange opp elevene tidligere, forstå hva de trenger og ha flere konkrete tilbud som gir økt motivasjon og læring. Det kan forebygge mistrivsel og frafall, sier Remen Midtgarden.

Elever med stort læringspotensial er elever som lærer raskere og tilegner seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende, og de som har potensial for å gjøre.

Den siste gruppen er byrådet spesielt opptatt av. 

I dag finnes det nemlig noen tilbud til elever som presterer svært høyt i ulike fag. 

– Det ivaretar noen av elevene som har stort læringspotensial, men ikke alle, står det i handlingsplanen. 

Les også:  De evnerike elevene blir ofte glemt

Setter av fire millioner

I første omgang ønsker byråden seg mer kunnskap om hvem elevene med høyt læringspotensial er. 

I arbeidet med ny handlingsplan kommer det frem at skolene ikke har nok kunnskap om disse elevene er og hvordan de kan identifiseres. 

Utdanningsetaten får i oppdrag å øke kompetansen blant skoleledere, sosiallærare, lærere og PPT på dette feltet. 

De fire millionene skal gå til nye satsinger:  

  • Et samarbeid med Oslo Science City for å utvikle et tilbud til elever i videregående skole som har talent for realfag. 
  • Et utvidet tilbudet ved filialene for «Talentprogram i realfag”. 
  • Et samarbeid med Norsk barnebokinstitutt om en talentsatsning innenfor skriving.
  • Et samarbeid med Oslo Vitensenter om etablering og drift av nettverk for tre pilotskoler hvor utvalgte elever med høyt læringspotensial vil få tilbud om opplæring på et høyere nivå i fag 3 timer i uken sammen med likesinnede elever ved egen skole.

– Gjennom den nye handlingsplanen håper jeg mange elever vil få gode og spennende tilbud der kan lære mer, utfordre seg selv og følge sine drømmer og interesser, sier Remen Midtgarden.

Les også:  Da dei ga elevane meir fag og fleire utfordringar, skjedde det noko ved Garnes skule

Rett i loven 

Hun peker på at dette er i tråd med ny opplæringslov og bestemmelsene om tilpasset opplæring. 

I loven står det at at "alle elever skal få utnytta og utvikla evnene sine". 

Utdanningsdirektoratet har presisert at retten også gjelder for elever med stort læringspotensial. 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS