Leder: Verdens lærerdag fyller 30 år. Det feirer vi med 30 lærerhistorier, fra inn- og utland. 

Publisert Sist oppdatert

Verdens lærerdag markeres den 5. oktober hvert år. Til denne dagen publiserer Unesco sin årlige rapport om tilstanden for utdanning i verdens land. Lærerorganisasjonene har sine markeringer, og landets avisredaksjonene publiserer gjerne en lærerhistorie eller to.

Men i år fyller Verdens lærerdag 30 år!

Det er en gylden anledning til å gi jubilanten ekstra oppmerksomhet. Derfor har vi viet oktober måned til verdens lærere.

30 år markeres med 30 lærerhistorier. 

30 år – 30 lærerhistorier

  • Verdens lærerdag er en FN-dag som markeres den 5. oktober hvert år. 
  • I år fyller dagen 30 år! I den anledning har vi møtt 30 lærere, verden over. 
  • Mange står i store utfordringer: lav lønn, fattigdom, sensur og ressursmangel. Men deres historier handler også om læreglede, engasjement og håp.
  • God lesing! 
    Les sakene her

Læreglede

Vi har møtt lærere i inn- og utland, i barnehage, grunnskole, videregående og høyere utdanning. De bor i nord, i sør, i øst og i vest. I store byer, på øde steder, ved kysten og høyt oppe i fjellene. Men de har én ting felles: De investerer tiden sin i barn og unge og brenner for retten til utdanning.

Vi har møtt Ronja. 32-åringen har fått sin aller første lærerjobb – på Norges minste skole med bare tre elever.

Vi har møtt Mikkel, den danske pedagogen som har fått nasjonal anerkjennelse for jobben han gjør for barn med særlige behov. Og Ingvild som sørger for at barn og unge som har fått livet satt på vent, ikke blir hengende etter.

Det er historier om håp og læreglede.

Men utfordringene står også i kø.

Lærermangel 

Antallet barn som lever i land med krig og konflikt, og som har akutt behov for skolegang, har økt drastisk de siste årene, til om lag 220 millioner.

For mange barn betyr lærerne alt for fremtiden. I denne utgaven kan du lese om den ukrainske læreren Nataliia som underviser sine elever digitalt på fjerde året.

Og Peter Tabichi som setter høye mål for sine elever på landsbygda i Kenya. Eller Sasha, som pakket ned sitt eget liv i storbyen Melbourne for å undervise urbefolkningsbarna på øya Elcho Island.

I mange land er dessuten lærermangelen enorm. Ifølge UNESCO mangler det 44 millioner lærere på verdensbasis. 

I 2018 ble Hope Brown ansiktet utad for lærerkrisen i USA da hun prydet forsiden til Time Magazine. Det er anslått at landet vil mangle 225.000 lærere innen 2025.

Brown mener den lave lønna er en av årsakene. Hun må ha ekstrajobb for å kunne betale regningene. Forbud og sensur gjør det dessuten stadig vanskeligere for henne og kollegene å undervise.

Til Verdens lærerdag i år understreker UNESCO viktigheten av å lytte til lærerens stemmer og deres kunnskap. 

Gir ikke opp

– Årets tema for Verdens lærerdag, som handler om å verdsette lærerstemmer, understreker deres kritiske rolle, ikke bare i klasserommet, men også som offentlige intellektuelle som former samfunnet. Deres innsikt og perspektiver er uvurderlige for å lede utdanningen fremover. Deres utrettelige engasjement for elevene er inspirerende, og deres innsats er avgjørende for å bygge en bedre fremtid for alle, sier Carlos Vargas Tames, som leder seksjonen for lærerutvikling i UNESCO til Utdanningsnytt.

Etter drapet på den franske læreren Samuel Paty har Cédric Maurin gjort ytringsfrihet i klasserommet til sin fanesak. Vi har møtt ham i Paris. 

Iranske Zara Mohammadi måtte vi kommunisere via meldinger. Hun kjemper for kurdiske barns rett til å lære sitt eget morsmål.

For det er hun blitt både fengslet og torturert.

Men hun gir ikke opp.

De gir ikke opp.

Denne måneden er en hyllest av alle dem og alle verdens lærere.

Takk for jobben dere gjør!

Verden mangler 44 millioner lærere

FNs bærekraftsmål nummer 4 er å sikre inkluderende og rettferdig utdanning av kvalitet og fremme livslang læring for alle innen 2030. 

Det mangler 44 millioner nye lærere på verdensbasis om man skal nå dette målet. Behovet er størst i landene sør for Sahara. Der trengs det 15 millioner lærere de neste seks årene. 

UNESCOs råd er å bedre lærernes lønns- og arbeidsvilkår, sørge for bedre lærerutdanninger, styrke internasjonalt samarbeid og lytte til lærerne når man utformer utdanningspolitikk. 

Analyser viser at halvparten av alle land i dag betaler lærerne mindre enn andre yrker med lignende kvalifikasjonskrav.

Powered by Labrador CMS