Kjære foreldre, som barnehagelærerstudenter gruer vi oss til
å ha ansvar for barna deres! Med dagens alvorlige bemanningssituasjon i
barnehagene, vet vi allerede nå som barnehagelærerstudenter på siste året at
barnets beste ikke vil bli ivaretatt slik det har krav på.
Dette går ut over alle barn, også de som har behov for
ekstra støtte og tilrettelegging. Og det er vondt å tenke på.
Med dagens bemanningssituasjon er det umulig som ansatt i
barnehagen å oppfylle alle krav og forventninger. Resultatet er at vi daglig
begår mange lovbrudd i barnehagen.
Bryter loven
Hvordan skal vi som barnehagelærere klare å oppfylle alle
kravene det forventes av oss når vi stadig bryter loven? Det er utfordrende nok
å «bare» få hverdagen i barnehagen til å gå rundt grunnet dårlig bemanning.
Alle barnehager i Norge har lovverk de må forholde seg til –
barnehageloven og rammeplanen for barnehager tar for seg hvordan barnehagen
skal drives og hva alle barn har krav på.
Vi lærer at alle barn skal bli sett og hørt der de trenger
det. Uavhengig av barnas forutsetninger skal vi ivareta barnas behov for
trygghet og trivsel i barnehagen.
Vi skal sørge for at de barna som har behov for ekstra
støtte, tidlig får den tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et
tilbud som er inkluderende og likeverdig.
På grunn av dårlig bemanning i barnehagen er det vanskelig å
strekke til for alle barna og legge til rette for de ulike behovene i
barnegruppa. Vi ser at barna som trenger ekstra støtte og tilrettelegging, får mer oppmerksomhet. Dette går på bekostning av de barna som tilsynelatende
klarer seg på egenhånd.
Vi beklager at vi ikke får sett og møtt ditt barn.
Sannheten om hverdagen i barnehagen
Alle barn er ulike. Vi har barn med diagnoser, barn som tilsynelatende
mestrer barnehagehverdagen uten støtte, og de barna som befinner seg i en
gråsone. Det vil si at de ikke har en diagnose, men har behov for ekstra støtte
og oppfølging, for eksempel knyttet til samspill med andre.
Tenk deg at barnet ditt går på en avdeling med 17 andre barn
i alderen 3-5 år. Ett av barna har behov for «1:1», altså en voksen med seg
hele tiden. Barnet har ingen vedtak, og har derfor ikke rett på en ekstra
voksen. Grunnbemanningen på avdelingen er tre ansatte. På en møtedag for
pedagogiske ledere i barnehagen, blir barnehagelæreren opptatt i 1,5 time på
dette møtet.
De to gjenværende ansatte er derfor med 18 barn alene i
løpet av denne tiden. I tillegg er det pauseavvikling, kjøkkenansvar,
bleieskift og flere andre dagligdagse gjøremål. Sannheten er at dette ofte er
hverdagen i barnehagen. Dette medfører at vi ikke får sett ditt barn, og heller
ikke møtt dets behov. Det er nok vondt for deg som mamma eller pappa å lese. Vi
beklager, men dette er dessverre realiteten.
Konsekvenser av manglende inkludering
Rammeplanen for barnehagen sier at alle barn, uavhengig av
om de trenger ekstra støtte og tilrettelegging, skal inkluderes i felleskapet.
Kjære foreldre, hva tenker dere når vi sier at vi ikke alltid kan oppfylle
kravet om inkludering i barnehagen grunnet dårlig bemanning?
Inkludering i barnehagen handler om at alle barn skal ha sin
plass og føle tilhørighet i felleskapet. Også de barna som trenger ekstra
støtte og tilrettelegging. For å nå målet om at alle barn skal føle seg
inkludert, trengs tilstrekkelig kompetente voksne som tilrettelegger.
Kjennskap til barna, mindre grupper og barnehagens fysiske
miljø, er alle viktige faktorer for å kunne tilrettelegge for et inkluderende
felleskap. Dårlig bemanning i barnehagen medfører at vi ikke får dette til på
en god måte.
Konsekvenser kan bli at barn føler seg utestengt, får dårlig
selvfølelse og vansker med å danne vennskap og komme inn i lek. Det kan være
skadelig for barnet her og nå, men kan også bidra til store utfordringer for
barnet senere i livet. Det å føle at man faller utenfor, eller ikke hører til,
er en fryktelig vond følelse. Vi beklager, men det kan skje ditt barn.
Dårlig bemanning går ikke bare ut over inkludering. Det går
også ut over vår plikt til å oppdage, og å gripe inn hos barn som opplever
mobbing eller omsorgssvikt. Endring i adferd kan være et tegn på både mobbing
og omsorgssvikt, for eksempel dersom barnet sliter med å regulere følelser.
Eller dersom barnet går fra å være pratsom og engasjert, til å bli stille og tilbaketrukket.
Dette kan være tegn som er vanskelig å legge merke til og ta tak i, når bemanningen
er så dårlig.
Ond sirkel
Statistikk fra Utdanningsforbundet viser at det blir stadig færre
nyutdannede barnehagelærere. Og bare 23 prosent svarer at de ville valgt
det samme yrket igjen. En stor årsak til dette dreier seg om den dårlige
bemanningen. De ansatte i barnehagen blir overbelastet og føler på høye
forventninger, krav og stress. Det fører til sykemeldinger, og behov for
vikarer.
Mange vikarer gjør en god jobb, men de har ikke alltid den
kompetansen det er behov for.
Slik som bemanningssituasjonen er, er det ikke mulig for
pedagogene å gi vikarene tilstrekkelig opplæring. Stadig nye personer på
avdelingen kan også skape utfordringer for barn knyttet til tillitt og
trygghet. Grunnet økonomi og mangel på interesse for å jobbe i barnehagen,
sliter vi med å skaffe vikarer. Vi beklager, dette er ond sirkel som ikke vil bli
brutt med mindre noe blir gjort!
Kjære foreldre: Dette er et rop om hjelp for barna deres. Deres stemme betyr
noe, og vi trenger at dere bruker den nå!
Hilsen tre bekymrede barnehagelærerstudenter på 3. året ved Universitetet i Sørøst-Norge