Kjære foreldre, beklager at vi bryter loven i barnehagen
Debatt: – Den alvorlige bemanningssituasjonen gjør det umulig å ivareta barnets beste.
Kjære foreldre, som barnehagelærerstudenter gruer vi oss til å ha ansvar for barna deres! Med dagens alvorlige bemanningssituasjon i barnehagene, vet vi allerede nå som barnehagelærerstudenter på siste året at barnets beste ikke vil bli ivaretatt slik det har krav på.
Dette går ut over alle barn, også de som har behov for ekstra støtte og tilrettelegging. Og det er vondt å tenke på.
Med dagens bemanningssituasjon er det umulig som ansatt i barnehagen å oppfylle alle krav og forventninger. Resultatet er at vi daglig begår mange lovbrudd i barnehagen.
Bryter loven
Hvordan skal vi som barnehagelærere klare å oppfylle alle kravene det forventes av oss når vi stadig bryter loven? Det er utfordrende nok å «bare» få hverdagen i barnehagen til å gå rundt grunnet dårlig bemanning.
Alle barnehager i Norge har lovverk de må forholde seg til – barnehageloven og rammeplanen for barnehager tar for seg hvordan barnehagen skal drives og hva alle barn har krav på.
Vi lærer at alle barn skal bli sett og hørt der de trenger det. Uavhengig av barnas forutsetninger skal vi ivareta barnas behov for trygghet og trivsel i barnehagen.
Vi skal sørge for at de barna som har behov for ekstra støtte, tidlig får den tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et tilbud som er inkluderende og likeverdig.
På grunn av dårlig bemanning i barnehagen er det vanskelig å strekke til for alle barna og legge til rette for de ulike behovene i barnegruppa. Vi ser at barna som trenger ekstra støtte og tilrettelegging, får mer oppmerksomhet. Dette går på bekostning av de barna som tilsynelatende klarer seg på egenhånd.
Vi beklager at vi ikke får sett og møtt ditt barn.
Sannheten om hverdagen i barnehagen
Alle barn er ulike. Vi har barn med diagnoser, barn som tilsynelatende mestrer barnehagehverdagen uten støtte, og de barna som befinner seg i en gråsone. Det vil si at de ikke har en diagnose, men har behov for ekstra støtte og oppfølging, for eksempel knyttet til samspill med andre.
Tenk deg at barnet ditt går på en avdeling med 17 andre barn i alderen 3-5 år. Ett av barna har behov for «1:1», altså en voksen med seg hele tiden. Barnet har ingen vedtak, og har derfor ikke rett på en ekstra voksen. Grunnbemanningen på avdelingen er tre ansatte. På en møtedag for pedagogiske ledere i barnehagen, blir barnehagelæreren opptatt i 1,5 time på dette møtet.
De to gjenværende ansatte er derfor med 18 barn alene i løpet av denne tiden. I tillegg er det pauseavvikling, kjøkkenansvar, bleieskift og flere andre dagligdagse gjøremål. Sannheten er at dette ofte er hverdagen i barnehagen. Dette medfører at vi ikke får sett ditt barn, og heller ikke møtt dets behov. Det er nok vondt for deg som mamma eller pappa å lese. Vi beklager, men dette er dessverre realiteten.
Konsekvenser av manglende inkludering
Rammeplanen for barnehagen sier at alle barn, uavhengig av om de trenger ekstra støtte og tilrettelegging, skal inkluderes i felleskapet. Kjære foreldre, hva tenker dere når vi sier at vi ikke alltid kan oppfylle kravet om inkludering i barnehagen grunnet dårlig bemanning?
Inkludering i barnehagen handler om at alle barn skal ha sin plass og føle tilhørighet i felleskapet. Også de barna som trenger ekstra støtte og tilrettelegging. For å nå målet om at alle barn skal føle seg inkludert, trengs tilstrekkelig kompetente voksne som tilrettelegger.
Kjennskap til barna, mindre grupper og barnehagens fysiske miljø, er alle viktige faktorer for å kunne tilrettelegge for et inkluderende felleskap. Dårlig bemanning i barnehagen medfører at vi ikke får dette til på en god måte.
Konsekvenser kan bli at barn føler seg utestengt, får dårlig selvfølelse og vansker med å danne vennskap og komme inn i lek. Det kan være skadelig for barnet her og nå, men kan også bidra til store utfordringer for barnet senere i livet. Det å føle at man faller utenfor, eller ikke hører til, er en fryktelig vond følelse. Vi beklager, men det kan skje ditt barn.
Dårlig bemanning går ikke bare ut over inkludering. Det går også ut over vår plikt til å oppdage, og å gripe inn hos barn som opplever mobbing eller omsorgssvikt. Endring i adferd kan være et tegn på både mobbing og omsorgssvikt, for eksempel dersom barnet sliter med å regulere følelser. Eller dersom barnet går fra å være pratsom og engasjert, til å bli stille og tilbaketrukket. Dette kan være tegn som er vanskelig å legge merke til og ta tak i, når bemanningen er så dårlig.
Ond sirkel
Statistikk fra Utdanningsforbundet viser at det blir stadig færre nyutdannede barnehagelærere. Og bare 23 prosent svarer at de ville valgt det samme yrket igjen. En stor årsak til dette dreier seg om den dårlige bemanningen. De ansatte i barnehagen blir overbelastet og føler på høye forventninger, krav og stress. Det fører til sykemeldinger, og behov for vikarer.
Mange vikarer gjør en god jobb, men de har ikke alltid den kompetansen det er behov for.
Slik som bemanningssituasjonen er, er det ikke mulig for pedagogene å gi vikarene tilstrekkelig opplæring. Stadig nye personer på avdelingen kan også skape utfordringer for barn knyttet til tillitt og trygghet. Grunnet økonomi og mangel på interesse for å jobbe i barnehagen, sliter vi med å skaffe vikarer. Vi beklager, dette er ond sirkel som ikke vil bli brutt med mindre noe blir gjort!
Kjære foreldre: Dette er et rop om hjelp for barna deres. Deres stemme betyr noe, og vi trenger at dere bruker den nå!
Hilsen tre bekymrede barnehagelærerstudenter på 3. året ved Universitetet i Sørøst-Norge