Ill.foto: Paal Svendsen
Drømmejobben er allerede min – pedagogisk leder i barnehagen
Debatt: «Heldige meg som har verdens beste jobb. Det tok bare 13 år å forstå det.»
Barnehagelæreren. Den første læreren barna møter i
utdanningssystemet. Det som blir beskrevet som verdens viktigste jobb. Hva skal
til for å unngå at dyktige profesjonsutøvere utdanner seg ut av barnehagen? Her
skal jeg si noe om hva som får meg til å bli.
Nå er det 13 år siden mitt eventyr i barnehagen startet. Åtte
år er gått siden jeg stolt kunne kalle meg barnehagelærer. I løpet av disse
årene har jeg opplevd mye. Jeg har opplevd det å ikke strekke til, fortvilelsen
når du skulle ønske du hadde et par ekstra hender, et ekstra fang, og
muligheten til å være mer enn ett sted om gangen.
Noe annet jeg har opplevd, er
gleden av å se små barn lykkes. Når de har jobbet for noe en hel stund, og
endelig mestrer. Små barn som støtter hverandre, som gir og tar, og som vokser
sammen som en gruppe. En klok dame sa en gang: «Drømmesituasjonen i barnehagen
er ikke en-til-en, med en voksen og ett barn. Den er flere barn som møtes, og
en voksen som støtter møtene.»
Vi er mange som mener mye om hva barnehagen skal være. Vi
som jobber der, barna, foreldrene, politikere, universitetene og andre
utenforstående. Mitt viktigste oppdrag, slik jeg ser det, er å hjelpe barna i
stegene mot opplevd lykke. Både den som er her og nå, og den som kommer i det
senere liv. Det er et stort oppdrag.
Som hjelp på veien mot dette oppdraget,
støtter jeg meg til Hallowells fem steg mot lykke (2002): Tilhørighet/tilknytning
– lek/flow – øvelse – mestring – anerkjennelse. Slik fortsetter det rundt, for
med opplevd anerkjennelse blir tilhørigheten igjen sterkere, og slik følger det
hverandre, livet ut. Min jobb blir her å se hvor barnet er i sin lykkesirkel,
for å kunne støtte dem akkurat der de har behov. En kompleks, men svært givende
oppgave.
Så kommer tanken, etter et par år i barnehagen. En begynner å
kjenne hvor krevende jobben «på gulvet» er. Tanken på å søke andre jobber som
kan være aktuelle, melder seg. Tanken om å få være styrer? Det å få jobbe for å
motivere andre og få drive sin egen drømmebarnehage? Flere av mine tidligere
kollegaer har tatt dette steget og driver i dag egne barnehager. Deres største
oppdrag blir igjen å sikre hvor de ansatte er i sine steg mot lykke. En ansatt
som opplever mening i hverdagen sin og som får være i utvikling, gjør en bedre
jobb rettet mot barna, enn en som mistrives.
Det som har gått opp for meg, er at styrerjobben ikke er min
drøm. Den administrative delen av denne jobben er altfor stor. Den oppdagelsen
var som å slå på et lys. Fagutvikling, det er det jeg ønsket å drive med. En
fagutviklerstilling var det jeg måtte søke etter. En stilling hvor jeg får
muligheten til å jobbe med egen profesjon. Det å få påvirke det som skjer inn
mot barna, og foreldrene deres. Det å være med å veilede og motivere personalet
i barnehagen, i utviklingsprosesser.
Drømmejobben er allerede min
Det tok lang tid før jeg forsto det – drømmejobben er
allerede min, pedagogisk leder i barnehagen. Her er muligheter i fleng. Drive
profesjonsutvikling, mens jeg samtidig får se effekten av hva det betyr for de
som betyr mest, nemlig barna.
Det er allikevel noen faktorer som spiller inn på om det
skal oppleves som drømmejobben. En kommune som har midler til å satse i
barnehagen, og evner å se behovet. En styrer som ser balansen mellom jobb og
privatliv, som støtter personalet sitt i utviklingsprosessene. Sist, men ikke
minst, kolleger som ønsker å utvikle seg, sammen. Ett steg om gangen, mot en
bedre barndom.
Heldige meg som allerede har verdens beste jobb. Det tok
bare 13 år å forstå det!