VERDENS LÆRERDAG 30 ÅR

For fem år siden fikk Prakash doblet lønna

Økte lærerlønninger er et av tiltakene for bedre utdanning i Bhutan.

Publisert Sist oppdatert

BHUTAN:  Høyt oppe i Himalayafjellene, mellom Kina og India, ligger det lille landet Bhutan. 

Fram til tidlig på 1960-tallet fantes det ingen formelle skoler i landet, bortsett fra de for religiøs opplæring. Men siden er det gjort betydelige fremskritt innen utdanning. 

30 år – 30 lærerhistorier

  • Verdens lærerdag er en FN-dag som markeres den 5. oktober hvert år. 
  • I år fyller dagen 30 år! I den anledning har vi møtt 30 lærere, verden over. 
  • Mange står i store utfordringer: lav lønn, fattigdom, sensur og ressursmangel. Men deres historier handler også om læreglede, engasjement og håp.
  • God lesing! 
    Les sakene her

Mot slutten av 1900-tallet ble det vedtatt en politikk hvor en stor del av det årlige statsbudsjettet ble rettet mot utdanningsprogrammer. 

Tidlig på 2010-tallet utgjorde utdanning omtrent en femtedel av statens utgifter.

Og for fem år siden bestemte regjeringen seg for å doble lærerlønningene. 

– Lønnsøkningen har vært en vitamininnsprøyting i lærermiljøet. Det handler om mer enn pengene, det er en annerkjennelse av vår rolle i å forme nasjonens skjebne, sier lærer Sonam Wangchuk, som er lærer i videregående skole. 

Lærere med opp til 10 års erfaring fikk et lønnstillegg på 35 prosent, de med opptil 20 år i skolen fikk 45 prosents tillegg og de med over 20 år i læreryrket ble belønnet med et lønnspålegg på 55 prosent.

Det gjorde lærere til de best betalte i offentlig sektor sammen med medisinsk personell. 

I tillegg har regjeringen sørget for ytterligere økninger i utdanningsbudsjettene. 

– Styrket vår verdi

Bhutanske myndighetene jobber nå en tiårig plan, Bhutan Education Blueprint, som skal utvikle utdanningssystemet.

Flere av tiltakene retter seg spesielt mot å sikre skoletilbud i avsidesliggende steder i landet. 

I disse områdene har også mangelen på utdannede lærere vært kritisk. Myndighetene har derfor etablert nye lærerutdanninger. Og ser at lønnsøkningen også har hjulpet.  

– Lønnsøkningen har styrket vår følelse av verdi, slik at vi kan fokusere helt på elevene og Bhutans fremtidige generasjoner, sier Tashi Dorji, som jobber i barneskolen.

Ifølge lærerne Utdanning har snakket med blir flere værende i yrket og flere nykommere kommer til, spesielt innenfor fag som naturfag og matematikk. 

Bhutanske medier skriver også at flere lærere nå søker seg fra private skoler til offentlige skoler og at foreldrene rapporterer om økt lærerengasjement.

Lærerne mener dessuten at satsingen har gjort mye for hvordan de jobber. De bruker nye og mer innovative undervisningsmetoder. Dette ble spesielt merkbart under pandemien. Da skolene ble stengt tok lærerne i bruk digitale undervisningsmetoder.

– Lønnsøkningen understreker regjeringens forpliktelse til utdanning og styrking av lærerne. Det inspirerer oss til å teste nye undervisningsmetoder og nye måter å jobbe på, sier høyskolelektor Kinley Wangmo.

Verden mangler 44 millioner lærere

FNs bærekraftsmål nummer 4 er å sikre inkluderende og rettferdig utdanning av kvalitet og fremme livslang læring for alle innen 2030. 

Det mangler 44 millioner nye lærere på verdensbasis om man skal nå dette målet. Behovet er størst i landene sør for Sahara. Der trengs det 15 millioner lærere de neste seks årene. 

UNESCOs råd er å bedre lærernes lønns- og arbeidsvilkår, sørge for bedre lærerutdanninger, styrke internasjonalt samarbeid og lytte til lærerne når man utformer utdanningspolitikk. 

Analyser viser at halvparten av alle land i dag betaler lærerne mindre enn andre yrker med lignende kvalifikasjonskrav.

Powered by Labrador CMS