analog klokke ur skoleur skoleklokke

Elevene fikk problemer med klokka da skolen ble mobilfri

Da kommunen forbød mobiler på ungdomsskolen, oppsto et uventet problem: Mange elever forsto ikke analoge klokker. 

Publisert Sist oppdatert

Kungshögskolan i Ljungby i Småland ble mobilfri for ett år siden, som første skole i kommunen. Under forberedelsene oppdaget lærerne at mange av elevene var usikre på hvordan analoge klokker fungerer. Elevene uttrykte bekymring for å komme for sent til timene fordi de ikke skjønte klokkene i korridorene, skriver Vi Lärare

Rektor Petra Skogsborn peker på at dette speiler en større samfunnstrend: – I dag vokser barn opp omgitt av digitale klokker på mobiler, datamaskiner og TV-er. Derfor har vi nå installert digitale klokker som et supplement til de analoge, for å sikre at alle elevene føler seg trygge på tiden.

Smidig overgang til mobilforbud

Mobilene samles inn hver morgen og oppbevares hos rektor til skoledagen er over. Regelbrudd medfører at telefonen må hentes av foresatte. Enkelte foreldre var skeptiske i starten, men bekymringen har avtatt.

Tidligere var mobilene kun forbudt i timene, men mellom timene skapte de mye uro. Elevene fordypet seg i sosiale medier, noe som ofte førte til konflikter. Etter forbudet har elevene fortsatt nett-tilgang via PC-er, men den høyere terskelen gjør at de bruker tiden på andre aktiviteter.

Fordeler med mobilforbud

Ifølge rektor har mobilforbudet medført flere gevinster, blant annet:

  • mer effektiv undervisning
  • bedre konsentrasjon
  • flere sosiale og fysiske møter
  • mindre stress og færre konflikter

Å oppheve mobilforbudet er ikke aktuelt. – Nå hilser elevene, snakker med lærere og lærer verdifulle sosiale ferdigheter, sier Larsson til Vi Lärare.

Powered by Labrador CMS